5 mei 2025, 14:02:31

Wiebelen in een hoekje

Gestart door Annemieke, 27 maart 2003, 21:15:32

« vorige - volgende »

Annemieke

Hallo mensen,

Even een vraagje. Onze valk Teddy zit zeer regelmatig op de bodem van zijn kooi met zijn staart rechtop tegen de zijkant, de bodembedekker aan de kant geschoven en dan zit hij rusig heen en weer te schommelen van de ene poot op de andere.
Wanneer je dan in de buurt komt blaast hij naar je.
Weet iemand wat dat zou kunnen betekenen?
Het is verder een schat van een beest. Dol op knuffelen, verschrikkelijk nieuwsgierig en heeft een hekel aan water (in bad gaan dus).
Ik wacht op een reactie.
Alvast bedankt.

Groetjes, Annemieke.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Tara

Hoi Annemieke

volgens mij zal je valkje een ei moeten leggen, dit is typisch nestgedrag, maar je hebt maar 1 valk zeker?

Groetjes

Annemieke

Inderdaad, we hebben maar 1 valk. Daarbij komt dat hij machogedrag heeft dus het lijkt me een mannetje. Die leggen volgens mij geen eieren.

Groetjes.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Tara

Hoi,

inderdaad leggen mannen geen eieren, maar ik heb nu een nestje en de man gedraagt zich ook zo als hij broedt, zou hij niets willen beschermen ofzo?

Paul

Hoi Annemieke,
Het kan inderdaad zo zijn wat Tara zegt dat je valkje broeds is.
Weet je wel zeker dat het een man is?
Het kan wel hoor dat een man dat doetm die van mij had ook wel eens zo'n bui dat ie op de bodem zat in een hoekje en blazen als je erbij kwam.
Als het toch een popje is merk je het gauw genoeg als ze een ei gaat leggen dan weet je gelijk wat het is.
In elk geval hoef je je geen zorgen te maken over zijn of haar gedrag en het gaat vanzelf weer over.

Groetjes, Paul

Annemieke

30 april 2003, 19:17:57 #5 Last Edit: 30 april 2003, 19:18:28 by Annemieke
Hallo allemaal,

We zijn nu een maand verder. We hebben geen ei en een valkje dat verschrikkelijk in de rui is en steeds iets grijzer wordt.
Het gewiebel in het hoekje is over, maar als hij de kans krijgt om in de magnetron te komen, dan verdedigt hij deze alsof hij de enige eigenaar is van het apparaat.
Hij is heel erg nieuwgierig en heel aanhankelijk naar mij toe.
Niets aan de hand dus.

Had ik nog een vraagje: hoe groot moet een kooi zijn om er 2 valkjes in te kunnen huisvesten?

Groetjes,
Annemieke
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Hanna

Hihi Annemieke.  Ik ken dat van Fabio.  Als we ontbijten kruipt die in de broodzak en dan verdedigt ze dat ook alsof haar leven ervan af hangt.  Dus als je dan nog honger hebt en je hebt een boterham nodig uit de broodzak, moet je eerst met je hand voorbij een blazende en happende Fabio.  Gelukkig bijt ze nooit echt.  Maar het is supergrappig om te zien.
Groetjes
Hanna

Paul

Hoi Annemieke,
Wel uitkijken dat je de magnetron niet prer ongeluk aanzet als je valkje erin zit hoor :-(
Hij denkt natuurlijk dat het een luxe kooi is en dat dat die van hem is daarom verdedigd hij het zo erg :-)
Een kooi voor 2 valkjes moet ongeveer 60 cm breed, 30 cm diep en 60 cm hoog zijn dan kunnen er makkelijk 2 in zitten.
Als ze dan af en toe eruit mogen is dat helemaal geen probleem meer dan hebben ze in elk geval hun beweging.
Groter mag natuurlijk altijd maar de maten die ik noemde moet je voor twee valkjes wel ongeveer als minimaal aanhouden.

Groetjes,  Paul

Kolkkie

Hallo,

Coco wiebeld ook altijd als hij in een (donker) hoekje zit. Hij blaast en bijt dan ook.
Hij zit ook vaak in de magnetron, zakken chips, het broodmandje en de wasmachine/droogtrommel en ga zo maar door. Misschien dat het voor een aant. valkjes normaal gedrag is. Het is alleen uitkijken waar ie weer zit. Voor het laatst zat hij in een hoekje van mijn slaapbank. Je zou er maar op gaan zitten. Vogels........
Het is leuk om te weten dat Coco niet de enigste is die in de magnetron zit :D.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Jaimy_en_Viggo

hallo,

toen ik mijn valkje net had, was hij ook aan het wibbelen en onder in de bak aan het rond crossen en graven..en ik weet zeker dat het een mannetje is. het kan mischien zijn dat je valkje wat gespannen is of in het grind aan het rond zoeken is naar zaadjes of gewoon in de steentjes bijten (in de steentjes zit kalk die ervoor zorgen dat het snaveltje kort blijft, als ze erop knijgen) maar viggo doet het al niet meer, komt mischien omdat hij nu gewend is.

groetjes jaimy en viggo

pardoes

hallo mijn valk jacko hij zit ook regelmatig onder in de kooi in het hoekje met de staart in de lucht.Maar hij wiebelt niet maar hij zit in z'n eigen te brabbelen,maar als ik heel langzaam naar de kooi loopt dan scheidt hij ermee uit en klimt die weer om hoog en dan kijkt hij mij aan ik weet van niks.

groetjes m

Annemieke

Hoi Pardoes.

We weten inmiddels wat er aan de hand was met onze Teddy.

Het is precies wat al gezegd werd: onze Tedje was broeds.

Inmiddels zijn we dan ook 5 eieren en een gedragsverandering verder en het gaat weer goed.

Ze is weer van het wiebelen af.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Franka Breteler

Hallo

Onze parkiet Dali wiebelt ook een boel en hij is verzot op donkere hoekjes.
hij kruip bij voorkeeur in de magnetron, vaatwasser, laatjes en de mouwen van truien. maar bijvoorbeeld ook in zakken en fietstassen, eigenlijk overal waarie zichzelf maar in kan wurmen en wat er van de buitenkant lekker donker uitziet.
voor hij ergens inkruipt wordt er trouwensd wel uitgebreid geinspecteerd (of het wel veilig is daarbinnen?) wat gepaard gaat met zachte murmelgeluidjes en gewiebel.
Nu begreep ik uit het forum dat dat broeds gedrag is (en dus voornamelijk thuishoort bij popjes?)
Wij hebben een jaar gedacht dat Dali een popje was tot HIJ sokken ging versieren (bij voorkeur grijze) en later ook mee paren, nu denken we dus dat het een mannetje is, maar wel een met veel wiebeldrang (wat overigens al een paar maand zo gaat)

Is dit nu raar gedrag voor ons Dali?

Lique

Hoi,

Heel goed mogelijk, dat je een man hebt hoor.
Mannen gaan ook zich in hoekjes wurmelen, als ze broeds zijn.
Misschien is het wat, om een popje voor hem aan te schaffen.
Maar het is heel normaal hoor.

groetjes lique