29 april 2024, 07:11:52

het 5e ei van de geelwang is er

Gestart door boezempje, 21 februari 2005, 10:18:29

« vorige - volgende »

boezempje

25 februari 2005, 11:38:59 #30 Last Edit: 27 februari 2005, 11:15:34 by -essie-
hai

het 3e ei is vandaag geboren ;)
dus we wachten weer af

essie

ep


Anita1

 ;D ;D ;D felieeeeeee met je 3e ei meis.heeel spannend allemaal hoor sjees.weet je al hoe je het gaat aanpakken of broeden ze nu wel? kusss anita ;D

boezempje

hai anita

overdag broed de man wel goed maar s'avond zit zij te kijken van ja wat moet ik daar mee zo wazig is dat,dus de eitjes die er nu bij komen die pak ik weg en leg ik bij een ander koppel neer,en de volgenden keer doe ik het meteen,maar ik wilden eerst het meemaken of een geelwang nu egt zijn eitjes in de steek laat en dat is dus ook zo jammer maar hellaas,

gr essie

Paul

Hoi Esther,

Als je een eitje weghaald leg er dan wel een andere voor in de plaats want je hebt kans dat de pop anders teveel eitjes gaat leggen achter elkaar en dat is niet gezond.
Met overleggen in een ander nest heb je in elk geval wel veel meer zekerheid of het goed gaat :-)
Ik ben benieuwd of ze bevrucht zullen zijn.
Geelwangen broeden vaak wel gewoon een nest uit hoor maar ze laten dan soms spontaan ook na 10 dagen de jongen in de steek.
Dus zouden ze goed broeden wil dat nog niet alles zeggen.

Groetjes, Paul

boezempje

hai paul

jaa ik leg er een nep ei voor in de plaats.
ik moet zeggen dat ze niet makkelijk zijn dat zeer zeker maar dat wist ik.
maar zou het jammer vinden als de eitjes nu niet meer goed zijn en daar ben ik wel bang voor,

                                    :( :( :( :( :( :(

Yvonne_R

Hoi!

Ik heb momenteel ook een koppel geelwangen (pop cinnamon bont geparelde geelwang, man gepareld split voor geelwang) op eieren zitten. Eerst hadden ze al 6 eieren gelgd, waarvan sowieso 3 bevrucht. Door alle verhalen over het niet willen broeden heb ik deze eitjes overgelegd onder een koppel dat op onbevruchte eitjes zat te broeden. Helaas zijn de eitjes uitgedroogd en de jongen in het ei gestorven...

Maar in die tussentijd heeft mijn koppel geelwangen al weer 5 nieuwe eitjes gelegd en ze zijn niet van het nest af te krijgen. Ik zie ze eigenlijk nooit meer van het blok af komen, alleen om te eten/drinken. Ik denk dan ook dat ik ze deze keer toch maar wel de kans geef om zelf de eitjes uit te broeden.

Het blijft denk ik toch gewoon afwachten of je een goed koppel hebt of niet, ik weet ook niet of het aan de mutatie zou moeten liggen. Ik heb ook een albino pop en een bonte witmasker man (split lutino) die al 4 netjes hebben gehad, maar of de eieren of de jongen in de steek lieten. Uiteindelijk is er 1 jong ouder dan 6 weken geworden en uiteindelijk ook doodgegaan.....

In ieder geval veel succes met je valkjes.

Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

Karin

Hoi Yvonne,

Ik denk dat de problemen komen met geelwangen omdat ze vanaf het begin veel in broedmachines zijn uitgebroed ( America ) en geheel met de hand zijn groot gebracht. Omdat het zulke dure mutaties waren is de hele mutatie verpest. Tenminste, ik denk dat het zo gegaan is, kan er geen andere verklaring voor hebben. In Amerika worden nog steeds veel geelwangen met de broedmachine uitgebroed. Er is dus nooit geselecteerd op "moeder en vaderschap". Je moet heel zuinig zijn op een goed koppel en de jongen zeker gaan gebruiken voor verdere kweek, want de kans is groot dat die dan de goede eigenschappen van de ouders over nemen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anita1

ooow en essie..broed dat andere koppel nu wel verder op de eitjes van je geelwangen? is dat,dat koppel waar je nu de jonkies van hebt? kusss anita

boezempje

hai anita'

ja dat koppel is dat maar vanacht hebben ze er weer niet opgezeten >:(
dus deze eitjes geef ik op ik laat ze wel liggen nog maar verwacht er niks meer van hellaas

gr essie

Yvonne_R

Hoi Karin,

Dankjewel voor je uitleg. Ik hoop inderdaad dat ik een goed broedkoppel heb en als dat zo is dan ga ik zeker verder kweken met de jongen. Misschien dat er op die manier dan ook gewone goed broedende geelwangen op de markt komen.
Maar eerst nog maar even afwachten he of ze het inderdaad zo goed blijven doen.......


Groetjes Yvonne


Yvonne's valkenparadijs!

boezempje

hai

jaa vanmorgen was het 4e ei er :'(maar ze doen er hellaas niks mee en er is nu geen 1 koppel wat op eitjes zit dus wat kan ik doen ???

essie

Anita1

 :'( :-\ sjees essie dit is triest.maar wie weet.vaak kan het eerste nestje fout gaan,en daarna goed.maar je krijgt er wel de zenuwen van denk ik.zou ik ook hebben.
nu moeten ze zo wel stoppen met leggen anders heb je er straks 20.
hopelijk gaat het de volgende keer beter.meestal krijgen ze dan wat ervaring in het broeden.mijn geelwangen gaan ook binnenkort aan de gang..of mogen ze..buiten dan.
mijn koppel heeft al jonkies gehad,maar ik laat de eerste keer de natuur zijn gang gaan.mocht het mis gaan leg ik ze de 2e keer over.ik heb 3 broedkoppels.dus we zien dan wel.sterkte ermee,en hopleijk komt het de volgende keer goed.kussss anita

Paul

Hoi Esther,

Het kan altijd nog hoor dat ze er op gaan als je geen ander koppel hebt zou ik ze toch gewoon laten liggen en desnoods het broedhok iets open zetten zodat het wat lichter is binnenin soms helpt dat.
Je kan ze onbebroed ongeveer 14 dagen goed houden dus misschien gaat er binnen die tijd een ander koppel met een nest beginnen dan kan je ze er meteen bij leggen.

Groetjes, Paul

boezempje

hai paul

jaa ik laat ze gewoon liggen en zie wel.
ei 5 is ook al gelecht :-\

essie