18 juli 2025, 13:29:33

De vogeltjes van Valerie. FOTO'S

Gestart door Valerie, 18 februari 2005, 17:12:37

« vorige - volgende »

Valerie

Nou, ik had dit gisteren pas getypt en ik zag iets later dat ze wel uit het drinkbakje (wat erg laag hangt) drinken. :)
En ik heb standaard een voerbakje op de bodem. Soms laat ik het er een uur of half uur uit en kijk dan of ze het voerbakje wat hangt kunnen vinden (hangt trouwens ook laag), maar dit wil nog niet.
Hun kooi is vorige week zondag opgemaakt (voor ik ze ging ophalen). Dus dat valt op zich nog mee. Maar lijkt sterk op een broedblok. Dezelfde ontlasting als in het blok (wat ik nu toch wel wat anders verwacht. En een broedblok ruikt ook niet altijd even fris.
Dus nu moet ik het weer helemaal verschonen (gisteren dus niet aan toegekomen en vandaag onverwachts moeten werken).
Maar de ontlasting is niet dun, dus ik vind het zo raar dat het er zo uitvloog. Net of er druk achter staat.
Ik heb de 2 in de woonkamer zitten, dus mocht er toch wat fout zijn, kan er niks bij de anderen terecht komen.
Ik zie ze nu sinds afgelopen weekend ook in de kooi de vleugels strekken (fladderen). Het lijkt of ze net uitvliegen. Grappig, want ze zijn volledig zelfstandig. Ze eten perfekt en veel! (alle zaadjes zijn gepeld).
De geur is gewoon wat onfris (niet zuur ofzo. Net zoals een hond wel eens kan ruiken. Enkel ben ik niet gewend dat een kooi zo snel vies is. Misschien is dat wel omdat ze met z'n 2 in een klein kooitje zitten (eigelijk voor 1 valkje dat er vaak uit mag). Ook hebben ze onvodoende beweging. Uit zichzelf komen ze de kooi niet uit. Ik haal ze er uit en laat ze wel eens vliegen door zachtjes mijn hand omlaag te brengen. Vliegen kunnen ze goed genoeg, enkel een landplaats vinden. Maar wie niet op verkenning gaat, vindt nooit wat.  ::)
Ze worden hier wel goed in de gaten gehouden. Ze ogen verder 200% gezond. Enkel gedragen ze zich wel eens als jonkies van 4-5 weken oud.
Misschien moet ik de kooi maar iets anders indelen zodat ze wel gaan klimmen (het valkje met de staart klimt heel soms een keer). Of ze moeten toch een grotere kooi. Alleen de jockkooi is niet ter beschikking, daar heb ik eerst 2 nieuwe bouten voor nodig.  :-X En die kan niet in de woonkamer.
Als ik ook even terugdenk, heeft het bij Valko ook best lang geduurd voor die echt aktief was. Maar die zat wel bij een andere aktieve valk. Zij zien geen aktieve valkjes en dus ook geen goed voorbeeld.
Nou ja, ik kijk het nog even aan.
Met de valkjes in de garage gaat het heel goed. Ze hebben zich goed gewend. :) Daffy zit in de rui en Ricky (rosella) ook.
Ik had daarnet een mailtje over iemand die misschien interesse heeft in Spikey (het bonte jong van Valko & Daffy). Hopenlijk gaat dat door. Dan heb ik daar een zorg minder. :)

Caroline

Toch wel vreemd die geur, ik heb er hier 11 zitten, op de bodem heb ik 3 cm beukensnippers, van de stokken, waterbakken en speeltjes verwijder is dagelijks de poepjes maar de bodems verschoon ik 1 x per week, hij is dan goed vies maar ruikt zeker niet smerig, ik ruik de beukengeur er nog bovenuit.

Als je twijfelt, laat je toch een kweekje maken.

Super dat ze helemaal zelfstanding zijn, en als ze boven water drinken dan zijn ze gewoon te lui om boven te gaan eten.

En actiever ..... och dat zullen ze vanzelf worden.

Groetjes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

remco1976

hoi allemaal,

dat ze zelfstandig zijn dat weet ik zeker,want valerie heeft ze hier opgehaald.ik denk dat valerie zich ieds teveel zorgen maakt,want ik heb er hier 2 uit het zelfde nest(die jonger zijn).ze zijn ook geen 6 weken oud ze zijn van 19-9 en 20-9 dus zijn ze ruim 8 weken oud.dat bedelen doen ze wel vaker als er oudere vogels in de buurt zijn.en zullen dit ook een tijdje blijven doen als ze ook echt gevoerd worden.ik denk dat het onderzoeken van de ontlasting niet nodig is.maar goed das valerie haar eigen keus.valerie zet ze anders even helemaal appart.dus geen andere vogels in de buurt.dat moeten ze wel zelf eten.

gr.remco

Caroline

Hoi Remco,

dat ze zelfstandig zijn daar twijfel ik niet aan, ze zijn immers al een tijdje bij Valerie, als ze niet zelf konden eten waren ze inmiddels al dood geweest.

Ze zitten toch apart, de rest zit toch buiten??

En zo'n stinkende ontlasting dat Valerie er niet goed van wordt en de kooi er gewoon voor moet verschonen vind ik persoon niet normaal, ik heb er hier 11 zitten waarvan de meeste allemaal met 6-7 weken bij me zijn komen wonen en ik heb hier nog nooit een kooi hoeven te verschonen na enkele dagen omdat hij zo stonk, zelfs niet als het 30 graden is. En geloof me, ik heb een hele sterke neus.

Dus als dit bij mij zou gebeuren zou ik daar grote vraagtekens bij zetten en de ontlasting WEL laten onderzoeken maar dit is mijn persoonlijke mening.  ;)

Succes met de kleintjes en natuurlijk de verkoop.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Valerie

Hoi!

Even enkele dingen ter verduidelijking:
De jongen ZIJN zelfstandig.
Ze zitten apart (ik heb de jongen in de woonkamer en alle andere vogels in de garage)
Hun kooi was een week oud, toen ik die ontlasting rook (ruikt zoals in een broedblok).
Misschien ligt het aan de snippers. Ik heb geen laag van 3 cm, maar gewoon een laagje wat de bodem bedekt. Misschien komt het daardoor.
Ik heb het vroeger een keer gehad, toen ik corbokorrels gebruikte. Als het warm was in huis en niet verlucht, rook ik de kooi.
Ik ruik nu niks, ze hebben nu de kooi van Rocky (valkje wat enkele jaren terug stierf) en die is een slag groter.
Ik heb er nu zaagsel in. En ik zie nu helemaal geen slechte poepjes of dat het ruikt.
Het andere kooitje staat nog boven om schoongemaakt te worden. Toen ik ermee bezig wilde, kwam Han net thuis en later niet aan toe gekomen. Dan kijk ik meteen naar de ontlasting, maar die is gewoon vast.
Valko had ook geen poepjes van een volwassen valkje, toen ik hem 2 jaar geleden ging ophalen. ;)

Wel heb ik even jullie mening over iets heel anders nodig. Ik heb bij diskussie een topic over kortwieken aangemaakt. Lees daar even wat ik vanochtend te horen kreeg en wat vinden jullie daarvan?

Ivy

Hoi Valerie.
Ik heb al bij discussieforum gereageerd.

Is het handig om zaagsel als bodembedekking te gebruiken? Waait het niet weg als ze fladderen?
Als je de poepjes goed wil zien, kan je bijvoorbeeld keukenpapier gebruiken voor een dag...

En ja, in een kleinere kooi is het gewoon beter om vaker schoon te maken, die is al gauw vies... Wel zou ik, denk ik, ook liever kiezen om de ontlasting te laten onderzoeken. Ze zaten bij Remco in een buitenvoliere, toch? Dan zouden ze ook bijvoorbeeld gewoon wormen kunnen hebben...

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Agnes

Hoi Valerie,

Ik heb net mijn broedblok verschoond, maar ik ruik niks hoor ???
Onderin het blok heb ik een laag hennepvezel.
De poepjes zijn opgenomen door het vezel, en het zijn nu harde/gedroogde bolletjes.

Het jong is nu 18 dagen oud, en het is een week geleden dat ik het blok verschoond heb.

Jouw jongen zijn nu natuurlijk ouder en poepen meer ;)

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Valerie

Ze zaten bij Remco, niet in de buitenvoliére, maar in de schuur.
Ik verdenk hun ontlasting niet meteen op ziektes ofzo. Ik vond enkel dat die er uitzag als een valkje van 3-4 weken.Dat is alles.
Het zaagsel waait niks weeg, hoor. Het is ook van dat zachte zaagsel.
Ik moet nodig beukensnippers bijhalen, want ik moet de kooien in de garage ook nodig verschonen en daar kan ik geen zaagsel indoen. ;)
Ik ga even kijken bij diskussie. ;)

Hee Agnes, Heb je dan ook geen vlekken in het blok? Dat had ik destijds wel. Ze gingen met z'n allen tegen een hoek met de kont omhoog zitten en die ontlasting zat daar dan aan en maakte het blok vies.

Agnes

Citaat van: Valerie op 14 november 2006, 10:26:02

Hee Agnes, Heb je dan ook geen vlekken in het blok? Dat had ik destijds wel. Ze gingen met z'n allen tegen een hoek met de kont omhoog zitten en die ontlasting zat daar dan aan en maakte het blok vies.

Hoi Valerie,

Nee, geen vlekken 8)
Ik kon zo de laag in de kliko gooien ;D
Wel was het vezel aangestampt, doordat ze met hun platpoten er overheen lopen ;D
Maar....... ik heb maar 1 jong, dus dat zal ook wel schelen ;)

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Ivy

Hoi Agnes.
Dat zal wel inderdaad daardoor komen, 1 jong :D
Die zes van mij maakte het blok echt behoorlijk vies en ik heb het elke dag verschoont (alleen de bovenlaag zaagsel weggehaald en nieuwe laag erin, poep van de zijkanten afgekrabt) want ik vond het geen gezicht.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Valerie

HAHA! IDD 1 jong of 6, dat is een heel verschil! Ik had ook poep aan de wanden. Maakte niet uit hoeveel zaagsel. Ze kropen steeds tegen de wand met de kontjes omhoog. Net of het een spelletje was, om ter meeste poep aan de wand.  ;D

remco1976

hoi,

wormen lijkt me zeer onwaarschijnlijk want ze zijn met een goede wormenkuur van de da ontwormd.das 2 keer gebeurd.dus dan zou dat het niet kunnen zijn.

gr.remco

Lin

Hey Valerie,

Ik weet niet of iemand dit al gezegd heb en anders doe ik het nog mar een keer voor de zekerheid.
Waterige ontlasting hebben of gehad hebben kan dit bijv. de e-coli bacterie zijn die heeft dit asl symptoom. Dan kan je valkje verder goed ogen maar toch die infectie hebben. bij mij zag je het nergens aan (misschien nog niet ver genoeg ontwikkeld) maar bleek toch een infectie te hebben. Zelf zou ik dan houtvezels ipv zaagsel op de bodem gebruiken net zoals je in het broedblok gebruikt. Dat de pop dunnere en stinkerige ontlasting heeft is normaal, maar dat weet je nu wel denk ik.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Valerie

Nou, we zullen het onderwerp over de ontlasting maar laten vallen? Het lijkt nu wel normaal.
Toen ik gisteren de andere kooi leeggooide en toch nog een keer ging ruiken, rook ik toch enkel beukensnippers. Dus wss, net zoals Remco zei, te veel zorgen gemaakt.
Wormen zitten hier zeker niet, daar ben ik niet bang voor.
En het was eigenlijk nooit waterig, enkel liep het er een paar keer zo uit, (alsof het er uitgeblazen werd, zeg maar).
Het ene jong gaat al op een zitstok zitten, dus dat vordert. Ook eet ze dan uit het voerbakje wat hoger hangt.
Het andere jong krijgt zijn staart terug. Ik zie nieuwe veren aankomen.
Nu een vraagje daarover: Het zijn veren met visgraatmotief die doorkomen. Betekent dit dat het een pop is of komt het omdat ie maar 8 weken is en plots zijn staart kwijt is geweest?

Caroline

Bij Pablo hebben we (bij de kweker) met 4-5 weken 2 staartveren getrokken om te kijken voor het geslacht.

Er kwamen veren MET visgraatmotief terug, een pop dus ..... dachten we, met de eerste rui is hij zijn parels verloren, Pablo is dus een ventje.

Met andere woorden, nee, als ze op jonge leeftijd hun staartveren verliezen en er komen visgraatmotiefveren voor terug dan wil dit niet zeggen dathet een pop is.  ;)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.