19 juli 2025, 00:13:22

De vogeltjes van Valerie. FOTO'S

Gestart door Valerie, 18 februari 2005, 17:12:37

« vorige - volgende »

Monky

Hi Valerie,
Gefeliciteerd met je vier jongen. Dat ze groot, gezond en sterk mogen worden  :) Met jou bezorgdheid zal dat wel goed komen.

Groetjes,
Monique

Valerie

Valerie

Op welke dag gaan eigenlijk de oogjes open?
Het oudste jong is nu 10 daagjes en heeft de ogen nog dicht.
Heb weer leuke foto's gemaakt van het oudste.

en welke van de 2 vinden jullie het mooist?

Valerie

Pffffff, wat een hitte.
Ik heb net de jonkies water met druivensuiker door een pipetje gevoerd. Er was een jong bij dat zat te drinken, wil je niet geloven!
Het kleinste jong werd meteen weer levendig na de enkele druppels.
Hoeveel mag ik ze eigenlijk geven (ml en hoe vaak)? En hoe dik moet dat zijn. Ik had behoorlijk wat dextrose erin, maar is is nog vrij lopend. Via die pipet gaat dat vrij makkelijk, omdat het dan per druppel gaat en ze niet kunnen verslikken.
Was een pipet van een oud (uitgewassen) flesje baytril.
Volgens mij hadden ze enorm last van de hitte en zouden ze anders uitdrogen. Ze waren erg stil en mak. Hoewel ze niet sliepen. En niks bedelen. Dus dat leek me niet normaal. Ben dan ook gelijk dat water gaan aanmaken. Heb het water wel ff opgewarmd. Moet dat eigenlijk afgekoeld gekookt water zijn?
Moest ook zo snel gebeuren. ;)
Nu worden ze weer gevoed, zo te horen. :)

gonnie

Hoi Valerie

Op al jou vragen heb ik geen antwoord ,bij mij blijven ze levendig genoeg , ik heb wel een heel klein bakje water in het broedblok staan voor de vochtigheidsgraad op peil te houden, de jonkies kunnen daar niet bij .
Maar wat zijn ze op dit moment lelijk hè ,nog een weekje en ze zien er een stuk beter uit  ;D
Van de bovenste vind ik de rechtse het mooist en de onderst de linkse.
Gonnie

Valerie

:censuur :censuur :censuur
Ik met mijn stomme pipet ook!  >:(
Nu heb ik 2 jonkies lucht in de krop gegeven! Vergeet ik eerst op die pipet te drukken om de lucht eruit te laten! Domme gans die ik ben!  :'(
Wat nu? Ze hebben er behoorlijk last van. Ze lijken zo zwak.

Lin

ik denk dat water en druivesuiker niet echt nodig is. Maar als ze opknappen kan het geen kwaad. ik gaf een klein beetje water druivesuiker. Misschien 3 ml met een spuitje. in een kommetje zat dan 1 dextrose. Maar alleen omdat deze destijds echt verzwakt waren. Ik zou het niet al te vaak geven. 3x keer op een dag ofzo max. Rond deze tijd zouden de oogjes wel open moeten gaan. zie je ook geen spleetje?

ik vind de linker foto het mooist.

je kan voorzichtig de lucht eruit drukken uit het bekje. Maar doe dat heel voorzichtig.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Valerie

Ok.
Dankje Lin!
Druk ik dan op de krop of op het bekje?

Lin

op de bek?

nee joh op de krop. heel zachtjes blijven masseren. soms komt er dan lucht vrij. echt harder drukken is alleen als ze er echt last van hebben. Maar met een pipet zal dat vast wel niet veel zijn geweest. als de jongen eten krijgen van de ouders ontsnapt er veelal ook wel weer lucht naar buiten.

Lin

erge uitdroging herken je ook door een zeer donkerrood lichaam overal. Onder de vleugels rood is normaal.

Valerie

Ok, ik dacht al ff.
Maar heb het al voor mekaar. Via per ongeluk het nekje op rek te brengen. Kreeg het koppie vast en het jong werd een beetje gestrekt. De lucht verdween vanzelf. Of die dan gezakt is, weet ik niet. In ieder geval kon ik duidelijk merken dat het weer beter ging.
Ik met mijn stomme gedachten ook weer.
Maak me vaak veel te druk.
Gisterenavond kon ik haast niet in slaap komen omdat ze er beiden af waren en ik dacht dat ze zouden stoppen met broeden.
Tijd dat ik stop met zorgen maken!  ::)
Citaat van: Lin op 26 juli 2006, 17:20:23
erge uitdroging herken je ook door een zeer donkerrood lichaam overal. Onder de vleugels rood is normaal.

Oh, dus als ze helemaal stil zijn en uit elkaar liggen (niet bij elkaar), wil niks zeggen?
ook lijkt hun vel op dat van een oma'tje van 90. 
Je ziet, ik heb niks ervaring.  :-[
ik ben allang blij dat ik jullie heb om raad te vragen. Ook al doe ik wel eens stomme dingen.
Als ik jullie niet had.  :-*

Valerie

Ik heb het 2de jong geringd!!! Han heeft toegekeken. Het wilde niet stilzitten. Pech gehad. Ik heb het pootje goed vastgepakt en gewoon geringd. Zonder probleem. Had ik tot morgen gewacht, was het moeilijk gewwest. Dus toch juist gedacht. :)
Jong 1 heeft het linkeroogje open. :)

margreet

hallo Valerie,

Leuk om te lezen je belevenissen met je jongen, zelf heb ik 2 koppeltjes met jongen, het 1e koppel 5 jongen, groeien goed, ouders zijn ervaren. Het was vanavond 29,5 graden in de kamer maar gek genoeg lijken ze er geen last van te hebben. Wel zijn ze veel meer van het nest dan normaal.
2e koppel heeft 7 eitjes?? waarvan nu 4 jongen zijn uitgekomen. Ze doen het goed alleen groeien ze een stuk minder dan dan van het 1e koppel. Dit koppel is onervaren, 1e nestje. Bij deze temperaturen komen de eieren bijna vanzelf uit zou je denken.
Ik denk dat ik bij het 2e koppel ook druivensuiker ga proberen om extra toe te voegen maar dan via het drinkwater, als de ouders het binnen krijgen geven ze het toch ook weer door aan de jongen?, of zie ik dat verkeerd.
Veel succes met je valkjes, heb er zelf mijn hander aan vol, alles 3x per dag verversen vanwege de warmte, maar ik heb het er graag voor over.

groetjes Margreet

Caroline

Jeetje wat een zorgen hier, hopelijk gaat alles allemaal goed  met je kleintjes.  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Lin

even rondgezocht naar een voorbeeld.

Citaat van: Lique op  5 april 2005, 11:15:16
Hoi Lin,

Hier een vergelijking met een normaal jong, en een uitgedroogd jong.
Het uitgedroogde jong is 1 dag ouder.

Let voornamelijk op het buikje, de krop, het keeltje, en de pootjes...

groetjes lique