15 mei 2025, 00:32:41

eerste ei

Gestart door bannanne, 15 februari 2005, 00:43:39

« vorige - volgende »

bannanne

hey zoals jullie mssch al wisten zit ik al een tijdje met een koppel, het gaat al een tijdje goed tussen die twee, af en toe eens van de grond gaan zoals ze hier zeggen, maar het probleem was dat het popje niet het eitje in de daarvoorziene nestkast legde maar ze gewoon van haar stok dropte zoals een bommenwerper met steeds gebroken ei als gevolg
nu ligt het voor de eerste maal in de nestkast, papa heeft dit deze morgen ontdekt omdat de gleuf ietwat openstaat zodat ze nieuwsgierig binnen gaan kijken met de lichtinval, anders hebben ze geen interesse
moest het nu gebeuren dat ze het eitje na 2 dagen niet bebroed kan ik dan het warm houden met een warmtelamp???
want ik wil zo graag eens een jonkie
groeten bart
ps tips mogen steeds meegegeven worden

Paul

Hoi Bart,

Vaak gaan ze pas broeden bij het tweede of derde ei dus dat komt wel goed hoor gewoon laten liggen.
Zolang ze niet broeden blijft het ei 14 dagen goed zonder warmte en als ze gaan broeden begint het in het ei pas te leven.
Zeker niet extra warm gaan houden dat is juist slecht.
Laat het broedblok op een kier staan dan gaan ze ook sneller broeden het is al een goed teken dat het ei daar gelegd is.

Groetjes, Paul

bannanne

hey ik weer eens hé, het blijft precies bij dit ene ei  ??? is dit normaal ???
ze broed er wel op maar enkel 's avonds ! weet iemand hoe dit komt of is dit niet juist

Paul

Hoi Bart,

Soms zit er gewoon wel eens een week tussen 2 eitjes en de volgende worden dan wel sneller gelegd.
Heb je wel voldoende kalk in de kooi in de vorm van een mineraalblok, Sepia, en vogelgrit?
Het blijft gewoon even afwachten wat ze verder gaat doen denk ik.

Groetjes, Paul

bannanne

ja alles is aanwezig :) maar is het normaal dat ze enkel 's avonds broedt voor de rest van de dag interesseert het haar precies niet

Riny

Hoy Bartje
Broed het mannetje niet mee?
Bij valkparkieten broeden man en vrouw samen!!
Groetjes Riny :D :D :D

bannanne

neen , het is precies of hij niet weet wat hij moet doen,
zou het eventueel te kunnen maken hebben dat ik em jong gekocht heb en lang alleen en handtam was ondertussen heb ik er nu 3 en 'tis genoeg zegt mama :p maar het zou kunnen dat ik een jonkie houd als het lukt ;)
groetjes bart

Riny

Hoy Bartje
Het kan er ook aan liggen dat ze nog te jong zijn.
Zou je ons misschien kunnen zeggen hoe oud ze zijn?
Groetjes Riny :D :D :D

bannanne

het popje is zeker al oud genoeg we hebben ze 2 zomers geleden gekocht in de dierenwinkel en toen had ze al haar jeugdrui gehad. 'kweet het best nie kopen in dierenwinkel maar toen had ik nog geen gedacht van wat goed en slecht was, het mannetje hebben we kort daarna gekocht een maand of twee later bij een kweker en toen was ie 8 weken oud dus ik denk dat ze allebei rijp genoeg zijn
het is precies of ze soms geen interesse hebben
het popje broedt enkel 's avonds en dan nog
het nestkastje moet openstaan of ze durft er niet in nochtans is er nog nooit iets gebeurd  :-/ en als ik het toe doe terwijl ze broedt reageert ze heel heftig daarom laat ik het openstaan omdat ik bang ben dat ze in haar reactie het eitje breekt of erger dat er iets met haar gebeurt
heeft iemand een oplossing???
groeten bart

Riny

Hallo Bartje
Ze zijn zeker oud genoeg om zich voort te planten.
Een oplossing weet ik hier niet voor, misschien dat Paul hier
een beter antwoord op kan geven.
Weet je wel zeker dat ze"het" ook gedaan hebben?
Soms legt een pop ook een eitje zonder dat er een mannetje in het spel is geweest.
Groetjes Riny ;) ;) ;)

bannanne

ja hoor je ziet geregeld van de grond gaan of wipwappen zoals in het vakjargon, heb wel nog niet de kans gehad om het eitje te schouwen daar het nestkastje op een moeilijke plaats hangt om het lampje dicht te brengen
je ziet wel alles wat er gebeurt dus dat is goed maar ja
groetn bart

Paul

Hoi Bart,

Als ze alleen in de avond broed zal het eitje in elk geval nooit goed bebroed worden.
Maar als er meer eitjes bij komen zullen ze meestal wel langer op de eitjes blijven dat heb ik hier ook dat ze er dan alleen overdag op broeden en in de nacht niet als er nog niet genoeg liggen.
Dus ik zou gewoon even afwachten of er toch nog meer bij gaan komen dat lijkt me wel het meest normale want een nest met een eitje alleen hebben ze zelden.

Groetjes, Paul

bannanne

en 'tis van da !
er is nog een eitje bijgekomen! deze morgen gelegd denk ik want toen ik opstond lag er nog geen en daarnet gemerkt toen ik ze eten ging geven dus op naar de drie!
heb ondertussen de eivoer voorraad lichtjes opgedreven maar nog niet overdreven want de jonkies zijn er nog niet ook ga ik moeten gaan kijken achter sepia want de voorraad is ten einde  :-/
groeten bart
ps afwachten of ze nu langer zal broeden en of hij meehelpt

leoni

hallo

leuk dat je er nog een eitje bij heb.
nu hopen dat ze langer gaan broeden ;)
laat je weer wat horen al er weer een eitje bij is of als er iets anders is?

groetjes leoni

Jaimy_en_Viggo

ze leren het vanzelf wel..Een van mijn koppels is nu ook een beetje aan het "aanklooien" en ze gaan er dan wel op..en dan weer niet..en dan een hele nacht..laat ze maar lekker proberen..dit nestje lukt mischien niet..maar je zult zien dat het volgende nestje al veel beter gaat en meer volgens het boekje!

Groetjes Jaimy