29 april 2024, 11:54:47

onze eerste valkparkiet

Gestart door Marloes_o, 7 februari 2005, 23:59:09

« vorige - volgende »

Marloes_o

Hallo,

Na twee grasparkieten hebben we nu sinds twee dagen een valkparkiet. Hij is 4 maanden oud. Het is een mooi beestje en we zijn erg blij met hem. Volgens de eigenaar van de dierenwinkel was hij tam, maar wij vinden hem vrij angstig. Hij blaast als we te snel dicht bij zijn kooi komen en schrikt erg van handen. We zitten nu veel bij hem en praten tegen hem.

Het lijkt alsof hij ook nog erg aan zijn kooi moet wennen, want we vinden hem zo rustig! Hij zit voornamelijk op zijn stok om zich heen te kijken. Hij eet en drinkt wel, en geeft af en toe een tik tegen zijn speeltje. Vandaag maakte hij voor het eerst af en toe voorzichtig een geluidje. Als hij meer gewend is zal dit toch wel anders worden? Hij is nu gekortwiekt, zo hebben we hem gekocht. Kan dat er misschien mee te maken hebben dat hij zo rustig is?

Groeten,
Marloes


ep

8 februari 2005, 01:00:38 #1 Last Edit: 8 februari 2005, 01:05:16 by ep
Ik heb mijn valkje gekocht toen hij drie jaar oud was, hij heeft zeker twee weken moeten wennen.
Sommige valkjes hebben dat niet andere weer wel.
Gewoon veel geduld hebben.
Ik dacht dat mijn valkje ziek was of zo omdat hij alleen maar op de grond zat maar een paar dagen later ging het al iets beter mijn valkje was echt al tam.
Mischien een avondje met je hand in de kooi, gewoon je hand laten rusten in de kooi en de volgende dag een stukje trosgier op je hand.
Maar met geduld kun  je veel berijken, vooral als hij al tam is of half tam.
Ook veel tegen hem praten zodat hij vertrouwt raakt aan je stem.
Toen ik mijn valkje net had ging hij slapen als het donker werd buiten. wij hebben toen een lampje naast zijn kooi gezet en nu gaat hij  slapen als ik het lampje uit doe.
Volgens mij heeft het niets te maken met het kortwieken.
Ik zou alleen wel zijn vleugels weer aan laten groeien het zo onnatuurlijk een vogel die niet kan vliegen.
suc6 ermee groetjes tico en petra

cale

tico en petra hebben gelijk,
het kost even wat tijd om je valk te laten wennen,
helemaal omdat hij uit een dierenwinkel komt, daar zitten alle langs lopende personen ff te tikken of te fluiten, daar worden ze nou niet echt vrolijk van...

neem de tijd en je zal er heel wat voor terug krijgen, mijn Rocky is momenteel iets meer dan 5 maand en een dikke knuffel, ik wil hem niet meer missen in huis...

veel succes met de valk

Patrick

Riny

 Hallo Marloes
Wat fijn dat jij nu ook een valkje hebt!!
Als jij heel veel tegen hem praat leert hij jou goed kennen.
Het is ook zo in een dierenwinkel lopen er zoveel mensen voorbij.
Misschien denkt hij wel dat jij dadelijk ook weer weg loopt.
En dat hij bang is voor jou handen komt gewoon omdat hij een paar keer gevangen is.Dat vinden ze echt niet fijn hoor!!
Ik denk dat hij gewoon even de kat uit de boom moet kijken .
Ik wens je heel veel succes en laat je ons horen hoe het verder gaat?
Groetjes Riny :D :D :D

Marloes_o

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties!
Het gaat al wat beter met hem. Hij lijkt geinteresseerd te worden in ons, hij volgt precies wat we doen en houdt zijn koppie scheef als we tegen hem praten. Hij is al niet meer zo paniekerig als we met onze hand in de kooi komen.

De man van de dierenwinkel waar we hem vandaan hebben, zei dat we hem maar gewoon moesten pakken, uit de kooi halen en vasthouden. Als hij dan niet bijt, is hij tam... Zo doen we het dus niet...

Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
Marloes

Paul

Hoi Marloes,

Dat is juist een hele verkeerde manier wat ze in de dierenwinkel vertellen.
Een valkje vind vasthouden zelden fijn alleen hele tamme valkjes die vanuit het nest gewend zijn aan handen vinden dat vaak niet zo erg.
Het is in elk geval een goed teken dat als je tegen hem praat dat hij luisterd dat moet je gewoon veel doen dan raakt hij snel aan jullie gewend.
En probeer hem trosgierst uit de hand te voeren dat kan je lang uit je vingers laten steken en als hij dat eenmaal eet steeds iets korter beetpakken tot hij uit je hand eet.
Daarna kan je proberen of je hem op je vingers kan lokken met wat trosgierst.
Dat lukt echt niet in een dag dus gewoon doorzetten en geduld hebben.

Groetjes, Paul

Marloes_o

Ik heb hiervoor een grasparkietje tam gemaakt, dus gelukkig wist ik al dat je het zo juist niet moet doen. Ik vind het wel erg dat een dierenwinkel je aanraadt om het zo te doen...

Hij gaat snel vooruit, vandaag bleef hij al redelijk rustig zitten terwijl ik met mijn hand zo'n tien centimeter bij hem vandaan was. En hij raakt ook al niet meer in paniek als we zijn eten verversen enzo. Gaat lukken met hem!

ep

succes ermee en je volgende valkparkiet zou ik bij een kweeker halen.
Vaak betaal je nog te veel ook bij de dierenwinkel.
petra en tico

Marloes_o

Dat zijn we ook inderdaad van plan. We zitten erover te denken om er nog 1 bij te kopen als deze tam is. Overdag zijn we toch wel vaak weg. Dan kunnen we toch het beste wachten tot deze echt helemaal tam is?

Groetjes, Marloes

ep

Zou ik wel doen ja groote kans dat de ander dan ook snel tam word omdat ze elkaar dan vaak naäpen.
gr.petra en tico

Marloes_o

Hallo,
Joris lijkt in zijn kooi in ieder geval nu wel op zijn gemak te zijn. Hij begint zich in ieder geval flink dominant te gedragen.

Als ik anderhalve week terug met m'n hand in zijn kooi ging, werd hij bang en probeerde hij weg te komen. Nu begint hij te blazen en spreidt hij zijn vleugels! Als ik op zo'n 10 cm bij hem ben, probeert hij te bijten.

Ik probeer niet te reageren als hij dat doet, maar ik schrok wel even de eerste keer dat hij zich zo groot maakte!  :o Is dit een reactie die vaker voorkomt? Bij mijn grasparkiet heb ik het in ieder geval nooit gezien!!  

Aan de andere kant komt hij wel af en toe zo dicht mogelijk naar me toe als ik tegen hem praat, dus het gaat wel de goede kant op denk ik.  :) :) :)

Groetjes,
Marloes

Riny

Hallo Marloes
Het gaat zeker de goede kant op!!
Joris zal gewoon bang zijn dat je hem wil vangen denk ik.
Hij zal al een paar keer in zijn leventje gevangen zijn,en dat is hij nog niet vergeten.Vaak gebeurd dat ook niet zo heel zachtzinnig.
Ga vooral door om zachtjes tegen hem te praten,neem over
een paar daagjes eens een stukje trosgierst in je hand en probeer of hij het aan durfd om daar dan van te eten.Dat vinden de meeste valkjes een echte tractatie.
Veel succes Riny :D :D :D

Marloes_o

Hallo,
Dat heb ik toevallig vandaag geprobeerd, maar was niet zo'n succes... Hij is nog banger voor mijn hand MET trosgierst erin dan zonder. Ik kon vandaag wel mijn vinger op de stok leggen waar hij op zat. Hij zat te trillen als een rietje, maar deed niks.

Het lijkt wel niet zo'n eter. Hij heeft er ook anderhalve week over gedaan voordat hij z'n eerste trosgierst op had. Ook van appel, kiwi, bleekselderij, wat ik hem ook geef, hij eet er niet of nauwelijks van. Zou het kunnen dat hij dat niet gewend is omdat hij al wat ouder is?

Groetjes,
Marloes

Riny

Hoy Marloes
Zou best kunnen dat het daarom wat langer duurt allemaal.
Je zou eigenlijk iedere dag een hele tijd alleen maar je hand doodstil op de zitstok moeten houden.
Dan merkt hij dat jou hand hem helemaal geen kwaad wil doen.Maar daar krijg je wel een lamme arm van ,ik heb toendertijd zo uren naar de tv zitten kijken.
Succes Riny :D :D :D


Marloes_o

Hallo,
Nog even een vraagje: klopt het dat valkparkieten gewoon rustiger zijn dan grasparkieten? De grasparkiet die ik hiervoor had, was altijd wel ergens druk mee bezig, maar Joris, m'n valkparkiet, kan gewoon een hele tijd rustig op zijn stok zitten...
Vooral 's avonds komt hij nauwelijks van zijn stok af. Hij eet en drinkt verder goed en speelt ook af en toe wel.

Groetjes en bedankt,
Marloes