12 juli 2025, 12:24:47

eitje kapot!!

Gestart door Lin, 4 februari 2005, 20:33:02

« vorige - volgende »

Lin

He,

Ik heb een eitje kapot gemaakt die eigenlijk nog niet moet uitkomen. Die is ong de 20 e gelegd! Ik durfde niet te kijken of er een kleinitje in zit. Ik denk dat er een 1 vierkante cm kapot is. Wat nu?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Lin,

Is het helemaal open of alleen gebarsten?
Soms kan je een barst lijmen door er een vloeipapiertje op te plakken of je kan het met een beetje eiwit van een kippeei wat proberen dicht te smeren op de barstjes.
Als het echt open is en er komt struis kan je er niks meer aan doen dan is het verloren.
Dan kan je het ook beter weghalen omdat het anders het nest besmeurd.

Groetjes, Paul

Lin

4 februari 2005, 20:44:39 #2 Last Edit: 4 februari 2005, 21:09:03 by admin
Wat bedoel je struis? Het is geen barstje maar echt een klein gat kan je dat ook plakken, wij hebben trouwens geen vloei wij roken niet. Wat nu? Hij komt trouwens over 3 dagen uit op zijn vroegst dan is het 18 dagen bebroed.\

Wat als er niks uit komt?

Peter

Hoe is het ei er aan toe? Een barst of er mist echt een stuk? Kun je zien of het vlies ook gescheurd is?

Groetjes,
Peter

Paul

Hoi Lin,

Als het echt een gat is zal het waarschijnlijk verloren zijn.
Zie je nog wel bewegen van binnen in het ei?
Als de dooier nog niet is opgenomen dan kan je ook nog niet helpen met het ei verder openmaken want dan gaat het ook dood helaas.
Een ei is een soort ouveuse en als daar door beschadigingen lucht in komt dan is het meestal afgelopen helaas :-(
Je kan wel proberen het gat dicht te maken door er iets op te plakken maar ik denk niet dat dat in dit geval zal helpen :-(

Groetjes, Paul

Lin

4 februari 2005, 20:49:49 #5 Last Edit: 4 februari 2005, 21:09:54 by admin
Ik kan nu momenteel niks zien. De ouders zitten weer in het broedhok en als ik er naar toe zou gaan zou ik aangevallen worden en dat doe ik dus liever niet want dan beschadig ik het eitje misschien nog meer.

Het gat zat aan de bovenkant. Wat als het eitje niet verder kapot gaat kan het dan nog goed komen zolang er niks uitkomt?

Kan nu al janken. Er viel iets om en toen op het ei... :'( :'( jeetje....

en wat als ik het nog zie bewegen? Wanneer zou ik hem eruit kunnen halen als hij het overleeft? Waar ik nu eigenlijk niet meer vanuit ga.

Paul

Hoi Lin,

Als je echt in het ei kan kijken dan is het te hopen dat het al zo ver was dat het er zelf uit kan komen.
Als het vlies in het ei nog wel heel is heb je nog wel een kans          dat het nog iets kan worden maar het is dan wel heel erg kwetsbaar.
Het is altijd rot dat zoiets gebeurd en zeker als een ei al zo ver is :-(
Houd er in elk geval rekening mee dat het niks meer zal gaan worden met het ei.

Groetjes, Paul

Paul

Hoi Lin,

Alsje nog ziet bewegen moet je kijken of de dooier al is opgenomen door het jong.
Je hebt kan dat het de dooier op gaat nemen nu het ei open is en dan kan je het wel proberen te helpen door het ei verder open te maken.
Je kan dan met een cocktail prikker voorzichtig elke keer een stukje verder het ei open maken.

Groetjes, Paul

Lin

4 februari 2005, 21:01:13 #8 Last Edit: 4 februari 2005, 21:10:29 by admin
Stel je voor dat het de 18e dagen volhoud. Is nu nog 3 dagen.Moet ik hem dan zelf eruit halen? Nee toch? En omdat het zo zwak is moet ik het dan ook wat gaan bijvoeren? Ik hoop maar dat het eitje onbevrucht was.. ik durf als ik kan kijken niet eens meer te kijken. Ben zo verdrietig... het gebeurde zo snel allemaal. Ik was net zo blij dat ik nu twee albino jonkies heb.. Ik ga er vanaf nu maar vanuit dat het dood gaat.. als er wat inzat..

Misschien een domme vraag maar hoe zie je of de dooier op is? Ik zag toen iets donkers met niks erom heen alleen de schil dus. maar dat was door een klein gaatje heen. Moeder zit wel netjes te broeden weer, maar erbij komen dat gaat niet meer lukken denk ik.

Paul

4 februari 2005, 21:07:33 #9 Last Edit: 4 februari 2005, 21:08:17 by Paul
Hoi Lin,

Als een jong nog niet piept in het ei zal het als het eruit is niet door de ouders gevoerd worden omdat het niet om eten vraagt.
Als de dooier nog niet is opgenomen dan zie je een soort zak aan het valkje zitten via een soort navelstreng met de gele dooier erin.
Vlak voor het uitkomen word de dooier opgenomen in het jong en kan daar 24 uur op overleven met de voeding die daarin zit.
Als je er niet meer bij kan komen kan je alleen maar afwachten in elk geval.

Groetjes, Paul

Lin

Maar het is dus maar een klein deel die eierdooier? Hoe groot is dat?

Paul

Hoi Lin,

Zo heel groot is dat inderdaad niet het is ongeveer zo groot als het buikje van het jong want daar gaat de dooier in.

Groetjes, Paul

Lin

Nou zodra ik de kans heb zal ik meteen een foto plaatsen en alle informatie geven..

Lin

Hij is helemaal gescheurd het kleintje leeft nog!!! Wat nu snel reactie!!! hij piept

boezempje

hai lin

jeetje meis ik weet niet wat je nu moet doen
sorry
succes meis.

essie