5 mei 2025, 20:56:35

eitjes

Gestart door robbedoes52, 15 januari 2005, 19:39:41

« vorige - volgende »

robbedoes52

Hallo
We hebben sinds een half jaar een mooie buitenvollierre met valkparkieten en rosellas.
Nu zijn de valkjes in december eitjes gaan leggen, 4 stuks maar die zijn door de kou natuurlijk niet uitgekomen .
Nu hebben ze weer 7 eitjes gelegd en we hebben ze in een bak gedaan met een rode lamp erboven.
Kan iemand mij vertellen of er iets te koop is om ze uit te broeden, of moeten de vogels dat zelf doen ook als het koud is en wat moet de temperatuur in een broedblok zijn?
En wat als ze uit het ei komen?
met vriendelijke groet Rob Peeters

Paul

15 januari 2005, 21:25:25 #1 Last Edit: 15 januari 2005, 21:27:42 by Paul
Hoi Rob,

Onder een rode lamp zal het niet lukken de temperatuur moet namelijk echt heel contant zijn op 38,7 graden geloof ik.
Ook de vochtigheid is niet goed dus zo maar onder een lamp lukt niet.
Je hebt wel speciale broedmachines maar met een valkparkiet zou het uitbroeden dan wel lukken alleen moet je de jongen dan met de hand grootbrengen en vanaf 1 dag oud is dat heel moeilijk en zal je dag en nacht moeten voeren in het begin om de 2 uur.
Dus je moet dan zeker 14 dagen dag en nacht thuis zijn en de kans dat je dat lukt is klein met het grootbrengen.
Het beste is de ouders de eitjes laten uitbroeden die voeren de jongen en de kans is dan groot dat dat wel goed gaat.
Als je een nachthok in de volliere hebt en het is daat 10 graden of hoger dan moet het lukken.
Je kan ook het broedende koppel in een apparte kooi in huis zetten en ze nu daar laten broeden.
Pas met rosellas wel op die moet je echt appart zetten als die broeds zijn want die maken elke vogel af die in de buurt van hun nest komt en zelfs soortgenoten vallen ze aan.

Groetjes, Paul

Karin

Haal  het broedblok weg. De meeste kwekers halen die al in september weg en hangen ze eind maart weer terug. Anders kan het inderdaad zijn dat ze er toch eitjes in gaan leggen. Er zijn broedmachines, maar dat heeft weinig nut, want de ouders moeten de jongen groot brengen. Vanaf dag 1 met de hand grootbrengen is heel moeilijk en de jongen missen dan veel belangrijke stoffen die ze normaal van de ouders krijgen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves