Discussie: Wat is ongeveer een goede ringmaat

Gestart door Peter, 29 december 2004, 00:52:08

« vorige - volgende »

Peter

Hallo allemaal,

Op internet kwam ik op de pagina van de anbvv (Algemene Nederlandse Bond van Vogelhouders) en zag daar dat hun website aangeven dat een valkparkiet geringt dient te worden met een 5 millimeter ring. Uiteraard heb ik een mail gestuurd met daarin een uitleg dat 5,4 millimeter als minimale maat wordt aangehouden door andere bonden.

Ik heb een mail terug gekregen dat ze nu aandacht hieraan gaan besteden. Ik vondt toch dat ik het moest vermeldden op het forum omdat wij al eens een valkparkiet hebben gehad met een 5mm ring en die is verwijderd door de dierenarts omdat het pootje ontstoken was. Ik denk zelf als het valkje een 5,4mm of 5,5mm ring om had gehad er net genoeg spelling was geweest bij de ontsteking zodat de dierenarts niet nodig geweest was. Dat is echter niet te controleren maar een gevoel. Bij valkparkieten met een ring van 5,4 mm of 5,5mm hebben we nog nooit een ring weg hoeven te laten knippen.

De volgende informatie heb ik gevonden:
Bron: Website Euro Parrot (PS Holland):
Valkparkiet 5,5 mm

Bron: Website NBvV:
Valkparkiet (Nymphicus hollandicus): 5,4

Bron: Website anbvv:
5.0 Valkparkiet

Bron: Website A.O.B. (Belgische bond):
N = 5,50 mm
Tuiparkiet -  bonte lori -  Browns' rosella - bruinoor - goudvoorhoofd - Andesparkiet - cactusparkiet - Malabar - Margaretha honingpapegaai -  pruimkop - grijskopparkiet (Slaty-hoaded) - rosella - valkparkiet - witoorparkiet - kanarievleugel - witvleugel - oranjevleugel - vuurvleugel - kobaltvleugel - tovi - bleekkoprosella - hoornparkiet.

Graag jullie reaktie.

Groetjes,
Peter

Karin

Hoe krijgen ze die 5,0 om ?  ::) Als ik ze met 8 dagen ring krijg ik net aan de 5,5 om  ;D Lijkt me dus veel te klein, die 5,0.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves