16 mei 2025, 17:45:36

Ze blijft maar eitjes leggen!!

Gestart door Christa_Gerling, 29 december 2004, 00:45:37

« vorige - volgende »

Christa_Gerling

Hoi,

Mijn valkparkieten Zeeg en Gijs hebben dit jaar in augustus 2 jongen gekregen. Maar nu heeft Zeeg vanaf september tot nu alweer 4 keer opnieuw eitjes gelegd. Ik vervang de eitjes steeds voor nepeitjes, omdat ik geen idee heb waarnaartoe ik de jonkies zou kunnen brengen. Ik laat haar er dan steeds een dag of 18 op broeden en dan haal ik ze weg.

Maar steeds weer begint ze opnieuw met leggen. Dit lijkt me niet echt gezond, of wel??
Heeft iemand hier ervaring mee?? En advies wat ik het beste kan doen??

Alvast bedankt!!
Groetjes Christa.

Karin

Heb je nog het broedblok hangen dan ? Die moet je weghalen, want dat stimuleerd het eitjes leggen. Verder moet je ze overtuigen dat het geen broedseizoen is, dus eerder donker ( 's avonds een gedeelte van de kooi afdekken als ze in de huiskamer staan zodat het donkerder is ), weinig groenvoer geven, niet besproeien met water, wat minder voedingsrijk voeding geven, dus beperken in bijv. eivoer. En verder veel afleiding geven, veel los laten vliegen enz.

Succes !
Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Christa_Gerling

Hoi Karin,

Nee ik heb geen broedblok hangen, ze legt de eitjes op de grond.
Ik haal ze nu het vakantie is wel extra veel en lang uit de kooi, dus ik hoop dat dat dan gaat helpen binnenkort, en ik zal ervoor zorgen dat het eerder donker is in de kooi!

Bedankt voor je snelle antwoord!!!

Groetjes Christa.