17 juni 2024, 04:30:16

rare pluimpjes...

Gestart door katrijntje, 11 december 2004, 18:30:29

« vorige - volgende »

katrijntje

Hoi!
Mijn valkparkietje, 6mnd oud, krijgt lange witte steeltjes op zijn rugje en knabbelt ze steeds volledig stuk.  Het lijken geen echte pluimpjes, maar "lege" hulsjes.  Er blijft dan alleen wat rommelige dons over, en geen echte pluimen.  Wat is dat en wat moet ik doen?

suus

Hallo Katrijntje,
Je valk van 6 maanden oud is in de rui. De steeltjes zijn de hulsjes waarin de nieuwe veren zitten. Je valkje heeft er jeuk aan en doorgaans vinden ze het fijn als je ze eraf peutert. Als je e hulsjes door je vingers laat rollen, gaan ze al kapot.
Hulsjes die licht van kleur zijn kun je laten rollen. Erg donkere hulsjes zullen ook erg kort zijn, en zijn nog niet ver genoeg gegroeid.

Deze rui is de jeugdrui. En bij de meeste mutaties, onderscheiden de mannen zich van de popjes. Bij een enkele mutatie zie je geen verschil (denk aan albino en of bont)
Maar in iedergeval niets om je zorgen over te maken.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

suus

O, ja, je hoeft niet perse iets extra's te doen. Sommige mensen (waaronder ik ook) geven ze wat extra vitamine. De afweer wordt namelijk wat minder omdat het lichaampje met de rui bezig is. Doorgaans komen ze er gewoon zonder problemen door.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico