10 mei 2025, 17:21:09

help een ei!

Gestart door tinty, 1 december 2004, 00:10:05

« vorige - volgende »

tinty

Hallo, ik kom net thuis van mijn werk en heeft mijn valkje een eitje gelegd onder in de kooi. Het mannetje zit regelmatig op het vrouwtje, maar ze zijn nog geen jaar oud. Een eitje had ik dan ook nog niet verwacht. Wat kan ik nou het beste doen? Ik weet ook niet of het wel een bevrucht ei is.
Ik word er helemaal zenuwachtig van.

Kilian

hallo tinty,

Het kan natuurlijk gebeuren dat je valkje een eitje legt.Wees niet direct bang dat er iets ergs gaat gebeuren.Normaal gaat de pop of het mannetje op het eitje zitten en het uitbroeden.In sommige gevallen dan weer niet.Het kan zijn dat je pop nog meer eitjes gaat leggen.Pas wel op dat ze geen legnood krijgt.

Veel geluk,
Kilian :)

tinty

Ja, maar ik heb geen broedblok omdat ze nog veel te jong is. Het eitje ligt gewoon onder in de kooi.
Moet ik het eitje niet weghalen?

Ria

Hallo,

Ik zou het eitje laten liggen. Het kan zijn dat ze nog meerdere eitjes gaat leggen. Ze verliest vanzelf de interesse in de eitjes. Haal je ze weg dan kan ze door blijven leggen.

Zitten ze wel met zijn tweeen in de kooi en hoe oud zijn ze ?

Groetjes,
Ria

Paul

1 december 2004, 01:55:03 #4 Last Edit: 1 december 2004, 03:27:05 by Paul
Hoi Tinty,

Je hoeft er zeker niet van in paniek te raken hoor.
In elk geval gewoon laten liggen en niet weghalen zoals Ria al zegt.
Ook al zijn ze jong het eitje kan toch uitkomen als ze erop gaan broeden.
Onder in de kooi is niet optimaal maar ik zou nog geen broedhok neerhangen als het popje nog geen jaar is dat stimuleerd het leggen nog meer.
Ga er vanuit dat het niks word maar er is altijd een kleine kans dat het toch kan lukken.
Zorg in elk geval voor een sepia, een mineraalblok en vogelgrit (zonder houtskool) in de kooi dat heeft ze nu hard nodig.
.
Groejes, Paul

tinty

Bedankt voor jullie reacties. Ik laat het gewoon liggen, hang nog geen nestkastje op, maar ga dan wel wat warmers op de grond leggen waar het eitje kan liggen. Het eitje glijdt steeds weg, omdat ze alle grondbedekking weggeveegd heeft. Ik wacht het dan wel gewoon af. Nogmaals bedankt, ik wil graag het beste voor mijn vogels. Ze zitten samen in een grote kooi en zijn hartstikke tam, zitten het liefst de hele dag bij me en worden het liefst constant gekroeld. Ik zou niet willen dat ze er een trauma aan over houden of zo.
Groeten,
Tinty

tinty

Ze zijn trouwens pas een maand of 9.

J.T._Geradts

1 december 2004, 12:48:14 #7 Last Edit: 1 december 2004, 12:49:32 by J.T._Geradts
Hallo Tinty,

Zoals al door anderen gezegt hier, zou ik me geen zorgen maken hoor. Mijn Jaco heeft vele legsels gelegd zonder dat ze bevrucht waren (gaat ook een beetje moeilijk zonder mannetje er bij  ;-) ). Ze heeft ze altijd gewoon onder in de kooi gelegd, en inderdaad daarbij eerst gezorgd dat er geen vuiltje (lees zand en andere zaken) op die plek aanwezig waren. Ik heb dit opgelost door op die plek een laag pindaschaaltje (zo'n houten geval) neer te zetten met op de bodem wat schelpenzand. Ze legde netjes daar de rest van het legsel bij en is er 15 jaar mee geworden.

Haal in elk geval geen eitjes weg zolang ze nog aandacht heeft voor de eitjes anders blijft ze maar door leggen (die fout heb ik ook de eerste keer gemaakt waardoor ze in totaal wel 20 eitjes had gelegd en het behoorlijk aan haar gezondheid knaagde). Als ze echt onbevrucht blijken zal ze uiteindelijk haar intresse er wel in verliezen en kun je ze als nog verwijderen. Let wel op dat er geen eitjes kapot gaan. Deze wel verweideren want ze zijn een ideale bron voor bacteriën en het verenkleed van je valkjes wordt er ook niet mooier door.

Veel succes met je spannetje....

Groetjes, Theo

tinty

Bedankt Theo, voor je informatie. Ik ben al een beetje aan het idee gewend dat er nu dus een eitje ligt en dat er misschien nog wel meer gelegd zullen worden. Ik wacht het wel gewoon af en hoop dat er geen eentje uitkomt.
Trouwens iedereen bedankt voor de info!!!
Groetjes, Tinty

tinty

Er liggen inmiddels vier eitjes, ik ga ze morgen tegen het licht houden om te kijken of er wat inzit.
groetjes!
Tinty

J.T._Geradts

Hoi Tinty,

Nou, ik ben benieuwd of je binnenkort i.p.v. 2 valkjes een valkjesgezinnetje tegemoet kan zien.

Mochten ze niet bevrucht blijken, maar ze heeft nog wel steeds aandacht voor de eitjes, leg ze dan wel terug. Na een week of 3 is de meeste intresse dan wel verdwenen en kan je ze alsnog weghalen.

Groetjes, Theo