5 mei 2025, 11:55:34

Babyparkiet!!!

Gestart door Rox4nne, 1 december 2004, 23:45:29

« vorige - volgende »

Karin

Als het goed is heeft een valkje van 4 weken al zijn veren al en kun je hem gewoon bij kamertemperatuur houden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Ik denk dat een lamp evengoed een constante temperatuur heeft als een warmtedeken. Maar zoals Karin al schrijft zit een valkje van 4 weken al voldoende in de veren.

Het gaat mij bij deze kwestie om het principe dat een jonge vogel te jong bij zijn anders wordt weggehaald. Ik ben daaroptegen, omdat het vaak foutgaat en mss gaat het wel bij jou goed, maar bij een ander die bij dezelfde kweker een valkje haalt niet en dat vind ik onnodig. Vandaar dat ik hier persoonlijk niet aan zou meewerken.
Als handopfok nodig is ivm noodgeval (bv jong wordt niet meer gevoerd) dan vind ik het ok. Maar gewoon 'omdat hij dan beter tam wordt' vind ik geen geldige reden. Laat het jong nog zolang mogelijk bij de ouders en als de kweker niet akkoord gaat, zou ik het hebben geweigerd.

Veel succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tommy

hoi
Ik vind het absurt wat deze kweker doet, maar dat veranderd de situatie niet.

Bedoel je met een warmte deken die plastic dekens die je net als een beddeken op 2 standen kan zetten.
Het moet van plastic zijn i.v.m. de hygiene.
Zo ja, dan kan je die best gebruiken, maar dan moet je een plek overlaten waar hij zij ook rustig kan zitten op de minder warme plek.

Ik zou eerder een warmte lamp nemen.
Geen infraroodlamp, dat zijn die rodelampen voor stijfespieren.
Je kan ze kopen bij intratuin of een goede dierenwinkel.
Is ook altijd handig als je een zieke vogel hebt.

Verder zou ik hem/haar in een kooi houden met een handdoek aan de achterkant om de kooi heen. Dan is alleen de voorkant open om te kijken wanneer die pap nou een keer komt.

grt annemieke

Paul

3 december 2004, 20:15:51 #18 Last Edit: 3 december 2004, 20:18:46 by Paul
Hoi  Roxanne,

Waarschijnlijk heb je geen warmtelamp nodig maar als hij wel nodig is kan je het beste een Elstein lamp kopen die geven alleen maar warmte en geen licht dat is veel fijner voor de vogel.

Je kan dan een losse armatuur kopen van een kippenlamp en die boven de kooi hangen dat werkt perfect zo heb ik een jong van 2 weken ook warm gehouden.
Een gewone lampfitting zou verbranden het moet er echt een zijn van porselein en zeker omdat de lamp dag en nacht aan staat word het erg warm bij de fitting.
Belangrijk is wel dat je dan een goeie thermometer erbij houd zodat je de temperatuur op de goeie waarde houd.
Ik heb zelf een digitale gekocht bij de lidl heb je die soms voor onder de 10 euro en daar zit dan een losse sensor bij die je in de kooi kan leggen waar de vogel zit en precies de temperatuur aflezen.

Het is natuurlijk niet fijn dat de kweker niet wil wachten maar als jij hem niet neemt dan gaat hij inderdaad naar iemand met minder ervaring want de kweker raakt ze altijd toch wel kwijt en dan heeft het jong bij jou toch meer kans ook omdat jij hier al veel informatie krijgt.
Houd ons in elk geval op de hoogte hoe het met het jong gaat dan kunnen we je alle ondersteuning geven die nodig is.

Groetjes, Paul

Rox4nne

Hallo iedereen weer..
Nou nu zoiets raars. Ik belde de kweker om te vragen hoe laat ik morgen moet komen. Maar hij kon morgen ineens niet meer, dus ik stap binnen nu en een half uurtje de deur uit, op naar de kweker!!  :o
Nu gaat alles dus ineens een stuk sneller!
EVen heel snel nog wat vragen: Ik heb voor onderweg nu een doos met een kruik onderin met een stofje en wat tissues..
Ik heb vanmiddag ook nog beukenhoutsnippers gekocht. Moet ik die er nu ook al in doen? En heeft iemand een foto van een valkje in zijn mensgemaakte "nest"? Ik weet namelijk hoeveel ruimte hij moet. Ik heb nu een soort kuiltje want dan is het misschien wat warmer voor hem. Maar hoort dat wel?

Graag heeel snel antwoord.. Ik wacht nog even en dan ga ik er van door mijn baby ophalen!!

DANKJE DANKJE DANKJE

Rox4nne

Haiiii  :)
Daar ben ik alweer.. Ik heb hem/haar net opgehaald..
Ze is heel mooi!! En de ouders waren supersexy!

Haar krop is vol, dus voorlopig geen eten voor dit liefie!
Ik denk dat ik maar begin met een dagboek, het lijkt me erg leuk om alles bij te houden..

Oja, dan zal ik ook meteen even een leuke naam bedenken..
Ik denk dat hij/zij Bibi gaat heten.

Al de lieve mensen die me hebben geholpen, ik ben jullie heel dankbaar en ik hou jullie zeker op de hoogte in mn dagboek..

Heel veel liefs,
Roxanne en ... (Bibi?)

~Natas~

Hoi Roxanne,

Ik heb alles gelezen, en ik wens je veel suc-6 met Bibi.
Hopelijk gaat alles goed en wordt dit een gezonde jong.
Wat voor mutatie is het?

Gr Natas

Paul

Hoi Roxanne,

Leuk dat je hem nu al hebt kunnen halen het zal even een paar drukke weken worden met voeren maar als dat allemaal achter de rug hebt dan heb je ook een schatje :-)
Ik zou bij zo'n jong valkje nog geen beukensnippers neerleggen je kan keukenrol papier op de bodem leggen dat is ook makkelijk te vervangen en lekker zacht.
Trosgierst kan je al wel neerleggen op een gegeven moment gaan ze ermee spelen en er ook van eten.

Groetjes, Paul