6 mei 2025, 01:24:48

Babyparkiet!!!

Gestart door Rox4nne, 1 december 2004, 23:45:29

« vorige - volgende »

Rox4nne

Hallo iedereen,
zaterdag kan ik een valkje ophalen bij een kweker.
Hij zegt dat de baby ongeveer 4 weken is. Ik moet hem dan dus voeden. Ik ben ontzettend bang dat ik niet alles voor elkaar heb voor zijn komst. Hij komt over 3 dagen al en ik zoek me rot op internet, dit forum is zo'n beetje mijn redding, althans dat hoop ik..
Wie verteld mij wat het beste voer is voor de babyvalk? Wat is de beste manier om hem warm te houden? Is een 4 weken oude valk niet te jong om door mij gevoedt de worden?
Ik heb al heel veel valkjes gehad, maar nog nooit 1 zelf moeten voeden, als ik hem ophaal, krijg ik ook nog een spoedcursus voeren, dus dat zit denk ik wel goed, alleen wil ik graag ook meningen horen van andere mensen die dit wel al vaker hebben gedaan.

Heel hartlijk bedankt alvast!!
Liefs,
Roxanne

Rox4nne

Hoi, daar ben ik alweer..
Ik heb even rond gekeken op dit forum.
Ik lees veel over sterfgevallen, wanneer er sprake is van handopfok.
Ik wil niet dat jullie allemaal gaan schreeuwen dat ik er niet aan moet beginnen. Ik denk dat ik de kweker maar ga vragen of ik het valkje niet wat later op mag halen. Is dat misschien een beter idee? Bij hoe oud raden jullie mij aan hem op te halen? 5 weken? 6 weken?
Ik wil wel nog heel graag uw ervaringen horen over handopfok. Ik ben namelijk erg benieuwd want misschien zegt de kweker dat ik hem volgende week moet halen, en dan is hij 5 weken en zal hem dan misschien alsnog moeten voeren..
Ik zal ondertussen nog even op het forum rondkijken, misschien vind ik dan ook nog meer interessants :)

MVG,
Roxanne

Paul

Hoi Roxanne,

Ik zou het zelf afraden want je kan wel ongeveer stellen dat 50% van de handgevoerde valkjes het niet red :-(
Maar het is natuurlijk altijd mogelijk om een valkje met de hand te voeden als je je maar aan een aantal regels houd.
Altijd pas voeren als de krop echt totaal leeg is en dat valt niet mee want een jong schreeuwt uren heel zielig om eten en het valt niet mee daar niet op te reageren.
Je krijgt een heel erg tam valkje in elk geval maar ook zonder handopfok kan je ze net zo tam krijgen.
Als je een valkje met 6 weken neemt eet die vaak al zelfstandig  en die krijg je met enkele dagen ook heel tam.
Als je hem toch moet voeren zou ik toch aanraden om dan vanaf 5 weken te voeren dan zijn ze toch al wat sterker dan 4 weken.
Ik heb er zelf een stuk of 5 met de hand grootgebracht en pas nog eentje vanaf 2 weken die door de ouders niet meer gevoerd werd en zo goed als dood was maar die heeft het wel gered.
Er gingen daarbij ook de nodige dingen fout ik heb het jonge valkje zelfs 2 keer moeten redden omdat tijdens het voeren pap in de luchtpijp was gekomen en toen lag ze dood te gaan in mijn handen.
Als je dan niet weet wat je moet doen is het snel afgelopen helaas :-(
Het beste kan je Nutribird A21 nemen daar heb je het minste werk aan dat is al complete handvoeding.
Ook is aan te raden om een digitaal keukenweegschaaltje te hebben dan kan je hem elke dag weten de gewichten in de gaten houden is best belangrijk.
Ook is het veiligste met een lepeltje te voeren omdat je dan nooit verkeerd de pap in de snavel kan spuiten.
Als je nog vragen hebt kan je die altijd stellen ik zal je zoveel mogelijk helpen.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ik heb er ook al 2 vanaf 5 weken grootgebracht en 1 vanaf 6 weken.  Van die 2 van 5 weken is er eentje ziek geworden toen en heb ik gelukkig terug naar de kweekster kunnen doen om bij haar te laten verzorgen want als ze zelf nog niet kunnen eten, is het natuurlijk heel riskant.

Ik weet niet of in de toekomst nog een handopfok zou nemen, er kan veel mis gaan.  En om hen over te zetten op vaste voeding dat valt soms ook niet mee.  
Paul heeft al heel veel gezegd, ik denk het meeste zelfs :)
Moest ik van jou zijn, dan zou ik toch nog een week of 2 wachten indien mogelijk, 4 weken is heel vroeg en als ie dan niet wil eten, dan sta je daar.
Ook zoals Paul zegt, voer met een gebogen theelepeltje, niet met de spuit, er kan heel veel misgaan, het zou niet het eerste jong zijn dat daardoor sterft.
En ook altijd pas voeren als de krop leeg is!!  Nooit daarvoor.  Ook je valkje rustig de tijd geven om te eten, soms stoppen ze even om op adem te komen zeg maar en beginnen ze daarna weer.
Als je nog vragen hebt, horen we het wel.

groetjes

Karin

Ik zou het zeker niet doen Roxanne, zeker omdat je er zelf al zo onzeker ben. Ik ben zelf momenteel 2 jonge valkjes met de hand aan het groot brengen die 2 en 3 weken oud waren, maar dit moest wel, omdat de ouders niet meer voerde. Het is erg zorgvuldig werk en zeker als je er al de bibbers om hebt niet doen hoor. Vraag of de kweker het jong tot 6 weken kan houden. Dan staat het nog op 1 voeding als het goed is en dan kun je hem al snel op 100 % zaad zetten. Overigens vind ik het niet goed van een kweker om zo´n jong aan een onervaren iemand te verkopen. Ik ben uberhaupt tegen handopfok zonder dat het nodig is, maar als een ervaren iemand het doet is het tot daar aan toe. De grootste fouten die er gemaakt worden zijn te heet of juist te koude pap, te veel voeren, slechte hygiëne, voeren voor de krop leeg is enz. Ik zal zo even een link opzoeken vol goede informatie, helaas wel engels. Dan kun je alles goed doorlezen voor over een week of 2  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rox4nne

Hallo iedereen!
bedankt voor jullie tips.. Ik heb de kweker gemaild of ik hem over 2 weken mag halen, maar hij zei dat hij dan nooit meer tam zou worden  :-X Ik weet zelf dat dat niet zo is, want ik heb meerdere valkparkieten gehad die allemaal ouder waren dan 4 weken. Ik denk dat hij de valkjes heel graag weg wil doen ofzo en dan maar aan de eerste de beste. Ik ben vooral bang dat als ik het weiger dat hij ze aan iemand geeft die er helemaal niets van snapt. Ik ben nu alles aan het voorbereiden en ik haal de baby zaterdag dan toch maar op.
Ik zal denk ik een dagboek bijhouden zodat jullie me ook kunnen helpen via het dagboek.
Ik krijg nu ook goeie tips van Paul, die ik heel dankbaar ben.
Ik verzeker jullie dat ik dit mijn alles ga geven!

Heel erg bedankt!!
Liefs,
Roxanne

Karin

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

2 december 2004, 22:08:21 #7 Last Edit: 2 december 2004, 22:10:38 by Cinnamon_valk
Hoi Roxanne,
Ik ben het helemaal niet met die kweker eens en ik vind dat hij ten onrechte de vogels veel te jong verkoopt en daardoor een risico neemt voor de vogels. (elk jong dat sterft ten gevolge van handopfok is er 1 te veel...)
Wat mij betreft komt het hem gewoon beter uit, dan verkoopt hij de jongen eerder en dat levert meer geld op, omdat ze dan 2-3 weken minder hoeven gevoerd te worden en de oudervogels sneller aan een nieuw nestje kunnen beginnen.

Ik vind dat een goede kweker:
- de jongen in het nest tammaakt en aan de handen laat wennen.
- Verkoopt GEEN baby valkjes aan mensen die geen ervaring hebben
- De jongen pas verkoopt zodra ze zelfstandig eten
- De juiste voorlichting geeft en dat doet hij nu niet

Uit ervaring weet ik dat veel oudere jonge valken ook prima tam kunnen worden. Het kan wat meer moeite/ tijd kosten, maar dat mag niet uitmaken op de totale levensduur. Ik verkoop de jongen pas met 6-7 weken en van vorige eigenaars heb ik gehoord dat de vogels prima tam zijn geworden! Bij mij staat het belang van de vogel voorop...

Uiteindelijk is het je eigen beslissing, maar als de kweker er niet mee akkoord gaat dat je de vogel 2 weken later ophaalt, zou ik naar een beter ander adres zoeken.

Veel succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

wat jammer zeg van die kweker, das natuurlijk wel grote onzin dat ie niet meer tam zou worden bij 6 weken.  Maar als je er echt wil mee doorgaan, dan zullen wij je natuurlijk proberen te helpen waar mogelijk om je baby op te voeden.  Ik vond persoonlijk het overzetten op gewone voeding het moeilijkste van alles, ik voerde altijd met een omgebogen lepeltje zodat ze zeker geen voeding in de longen konden krijgen.
Ik zou zeggen, veel lezen over handopfok zodat je goed weet wat en hoe en hou ons op de hoogte he!

groetjes
Annouschka

Karin

Dat is nog eens pushen van die kweker  >:( Ik vind dit echt heel slecht van hem, en ik vraag me af of het verstandig is om je hierdoor te laten leiden. Ik hoop dat alles goed zal gaan, want het geeft veel verdriet als zo´n beestje het toch niet haalt en je zal jezelf erg schuldig voelen. Er zijn genoeg kwekers hier op de site die regelmatig handtamme jongen hebben die volledig zelfstandig zijn. Die echt in het belang van het jong denken. Je zal dan waarschijnlijk wel nog even moeten wachten, maar het scheelt een hoop verdriet. Misschien heeft Paul zelfs al jongen of eitjes ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rox4nne

Ja.. erg egoistisch van de kweker, maar goed.. Ik zat te denken, misschien kennen jullie iemand in de omgeving van Zwolle die gespecializeerd is in handopfok? Misschien kan ik daar eens langsgaan, of misschien wil hij wel voor mijn valkje zorgen totdat hij oud genoeg is? Ik weet eigenlijk zeker dat ik dat valkje niet bij die "kweker" wil laten. Ik heb het valkje nog nooit gezien, maar ik heb nu wel al echt het gevoel dat'ie van mij is. En ik wil dat er niks met hem gebeurd..
Nouja, ik doe zeker mijn best om dit een succes te maken.
Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte zodra ik de parkiet thuis heb. Morgen haal ik een rode lamp!
Waar denken jullie dat de baby zich het beste zal voelen? In een doos, of houten bak of iets plastic?

Nogmaals ontzettend bedankt! Ik stel het zeeeeeeer op prijs!!!  :)

*knuffel*
Roxanne

Karin

Woont Lique niet in Zwolle ? Moet ze het natuurlijk wel willen én tijd voor hebben, want ik kan me voorstellen dat ze het niet wil, omdat het toch een beetje voelt als " slechte kweker sponseren".  ::) Want zo hou je natuurlijk wel de werkwijze van die kweker in stand.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rox4nne

CitaatWoont Lique niet in Zwolle ? Moet ze het natuurlijk wel willen én tijd voor hebben, want ik kan me voorstellen dat ze het niet wil, omdat het toch een beetje voelt als " slechte kweker sponseren".  ::) Want zo hou je natuurlijk wel de werkwijze van die kweker in stand.

Groetjes, Karin.

Yea.. ok.. het is misschien slecht van mij om de kweker zijn zin te geven.. maar ik zou mezelf nog slechter vinden als ik niet voor dit valkje zou zorgen.. En waarschijnlijk zou het de kweker ook geen -piep- uitmaken wat ik hem te vertellen heb.. Laat staan dat hij zijn werkwijze veranderd!
Ik heb nog 2 dagen om er eens goed over na te denken.. En dat zal ik ook zeker doen..

Dankjewel voor je reactie~
Liefs,
Roxanne

Inger m

CitaatYea.. ok.. het is misschien slecht van mij om de kweker zijn zin te geven.. maar ik zou mezelf nog slechter vinden als ik niet voor dit valkje zou zorgen.. En waarschijnlijk zou het de kweker ook geen -piep- uitmaken wat ik hem te vertellen heb.. Laat staan dat hij zijn werkwijze veranderd!
Ik heb nog 2 dagen om er eens goed over na te denken.. En dat zal ik ook zeker doen..

Dankjewel voor je reactie~
Liefs,
Roxanne

Hoi Roxanne,
Het is idd een lastige kwestie met deze kweker. Maar ik vind dat het het belangrijkste is om voor jezelf een goede beslissing te maken. Je kent de vogel nog niet en door de vogel te kopen zou je juist een slechte kweker instand houden. Dat heeft op de lange termijn geen voordelen voor de vogels zelf. Je zou het kunnen proberen het duidelijk uit te leggen aan de kweker, want als je niks zegt, verandert er sowieso niks.

Succes met je beslissing!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rox4nne

Hai :)

Het is niet zo dat ik nog nooit vogeltjes heb opgevoed..
Ik heb denk ik wel 10 (als het niet meer is) soorten vogels met de hand gevoerd, maar nog nooit een parkiet of andere kromsnavels. (wel mussen,kraaien,eksters,merels,kauwtjes,zebravinkjes, enz.enz.) Dit is voor mij gewoon toch iets heel nieuws, want ik heb zoals ik eerder heb gezegt wel valkparkietjes gehad, maar nog nooit zo jong dat ik ze nog moest voeren..

Voor de rest, heeft er iemand ervaring met een warmtedeken?
Daar kun je de standen op instellen en ik vraag me af of dat misschien beter is, inplaats van een lamp.. Omdat het kleedje constant op de zelfde temperatuur is.

In iedergeval lief dat jullie allemaal zo bezorgd zijn..
 :)
Dankjewel!