6 mei 2025, 01:22:21

Jong valkje

Gestart door vlek, 19 oktober 2004, 03:12:47

« vorige - volgende »

vlek

Hallo allemaal
Sorry voor de late reactie, maar wij hadden weer eens problemen met internet.
Helaas moet ik jullie vertellen dat ons ukkie het niet gered heeft.
Wij hebben hem bijna een week verzorgd en toen is hij overleden.
Nou hebben wij in die week twee keer een stroomstoring van bijna vier uur gehad in de hele wijk.
Of dit hem fataal geworden is weten we natuurlijk niet, maar we vermoeden van wel.
Wij hebben hem de beide keren zo lang mogelijk in de ziekenkooi gelaten alleen toen de temperatuur te veel ging zakken hebben wij hem in een handdoek bij ons genomen.
De eerste keer ging dit prima en at hij hierna ook weer goed.
Alleen na de tweede keer was hij al een stuk slomer en at ook niet helemaal lekker meer.
De volgende middag is hij overleden.
Dus wij denken dat de tweede keer hem toch fataal geworden is.
Voordat dit gebeurde was hij heel levendig en at hij ook goed.
In ieder geval nog een keer bedankt voor jullie hulp.

amber

hall0 ik heb ook een jong valkje sinds 2 dagen.. en t0en die kwam was hij helemaal vet en vies overal zat pap echt heel zielig. de v0lgende dag heeft mijn vader hem helemaal gewassen ( die absoluut geen v0gel wou !!haha) en t0en voelde die zich gelukkig al lekkerder en ging zich wassen. de mensen van wie ik hem heb gekocht zeggen dat hij 9 a 10 weken is . maar hij zit nog op de pap en we geven hem ong 4 x per dag eten.. (wel als de krop leeg is) is toch teveel he??
maar hij zeurd heel erg om eten.. en eet ook veel.is dat slecht? en hoe kan je zien hou oud hij is..?
ook heeft hij een haal plekje op zijn buikje en hals groeid dat weer aan ??
kan iemand mij ook wat tips geven :-/

amber

0wjah ...
h0e zie je of voel je nou of de kr0p egt helemaal leeg is..??

Paul

Hoi Amber,

Als hij nog op 4 voedingen per dag zit zou hij ongeveer 5 weken moeten zijn lijkt me.
Ook als er nog geen veren op de krop zitten is hij echt geen 9 a 10 weken dat kan bijna niet.
Op de plek op de borst waar die veertjes weg zijn zit de krop en na het voeren is dat een dikke bobbel.
Je mag pas voeren als dat helemaal glad en weg is die bobbel.
Voor je te snel en is de krop niet leeg dan heb je een groot risico dat het jong het niet gaat halen :-(
Als je zorgt dat minimaal 1 keer per dag de krop helemaal leeg is dan is het risico al een stuk kleiner dus als hij in de nacht 8 uur geen eten krijgt is vaak de krop al leeg als hij gezond is.
Bij handopfok op dit forum kan je ook een hoop dingen lezen over het voeren.
Ik hoop dat alles gaat lukken heb je nog een vraag stel hem dan gerust je kan beter te veel vragen dan te laat.

Groetjes, Paul