jong van ruim 1 week bij ouders weg, wat nu?

Gestart door blackblom, 31 oktober 2004, 17:23:05

« vorige - volgende »

blackblom

Nog ff een vraagje, ik heb onlangs een foto van Doki gestuurd, komt die ook in de fotopagina's te staan? Kan hem nog niet vinden, volgens mij.

groetjes,
Blackblom

Paul

27 november 2004, 22:39:14 #16 Last Edit: 27 november 2004, 22:42:13 by Paul
Hoi Blackblom,

Wat goed dat Doki het gered heeft tot nu toe de kans is dan erg groot dat je hem erdoorheen helpt :-)
Wat voor voeding geef je precies zo te horen cede handvoeding?
Tot zes a zeven weken kan je gewoon pap gemengd met opfokvoer geven dat is de voornaamste voeding die hij nodig heeft.
Zonnepitten heb ik er zelf nooit doorheen gedaan.
Ik heb er pas een vanaf 2 weken grootgebracht en die eet sinds 2 dagen eindelijk goed zelf.
Je kan dat verhaal hier lezen misschien heb je er wat aan:
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=verhaal;action=display;num=1094875456;start=75
Ik heb hem op een gegeven moment gemalen pellets door de pap gemengd met een verhouding van 50% en dat werkte heel erg goed.
Deze pellets zijn dat:

Ik maal ze in een koffiemolen tot poeder en dan kan je het zelfs in de spuit doen maar na 4 weken kan je vaak ook een lepeltje gebruiken hij leert dan zelf ook al wat pikken.
Geef hem vanaf nu al steeds een stukje trosgierst hij zal daar vanzelf al aan gaan pikken.
Handopfokvogels eten pas tussen de 8 en 15 weken zelf en die van mij at na 10 weken pas zelf.
Een jong wat door de ouders is grootgebracht eet met 6 weken al volledig zelf meestal maar word nog wel bijgevoerd door de ouders.
Dus je kan er vanuit gaan dat ze na 6 a 7 weken andere voeding moeten hebben door de pap heen.
Je kan hier zelf ook een foto bij plaatsen ik ben wel benieuwd hoe hij er uit ziet.
Als het plaatsen niet lukt kan je me hem ook mailen dan zet ik hem even voor je hier neer.
paul@valkparkiet.com

Groetjes, Paul

blackblom

Bedankt voor je reactie, ik heb toevallig vanmiddag gierststrengen gehaald, dus die kunnen we wel proberen.

Ik wilde volgende week ook wat voer malen en door de pap mengen.

Doki heeft het hier erg goed naar zijn zin, het is een echte knuffelkont!

groetjes,
Blackblom

bobbie

Hallo blackblom,

Wat een schatje is Doki zeg. Ik vind het knap van je dat dat allemaal is gelukt. Ik heb steeds meegelezen en ik vond het maar wat spannend.

Schattige foto hoor.

Veel plezier met Doki.

Doei, Nel

Paul

28 november 2004, 18:02:31 #19 Last Edit: 28 november 2004, 18:03:19 by Paul
Hoi  Blackblom,

Doki ziet er prima uit op de foto echt leuk om hem even zo te zien nu :-)
Gewoon voer zou ik niet door de pap malen omdat daar ook dan de schivertjes van de zaadjes in zitten en die verteren veel moeilijker.
Als je geen koffielmolen hebt is het toch raadzaam er een te kopen, bij de Kijkshop hebben ze er een van 15 euro en dat werkt echt het beste om poeder te malen van eivoer of pellets.
Als je normaal het eivoer zeeft is dat fijne alleen paneermeel dan mis je bijvoorbeeld de belangrijkste voedingsstoffen die zitten vaak in de grote blokjes die erdoor zitten.
Met een keukenmachine hebben we het ook geprobeerd maar dat werd lang zo fijn niet.
Maar ik vind het wel knap dat je al zover bent met die kleine ik weet zelf nu ook wat een werk en zorgen daarin gaat zitten.
Maar het is zeker goed te doen in elk geval :-)

Groetjes, Paul

blackblom

Dank je voor de complimenten, ik ben ook wel een beetje trots op mijn schatje.
Ik ga het eerst proberen met het eivoer te pletten in een ouderwetse vijzel, dat lukt waarschijnlijk ook wel. Zoniet, dan heb ik nog en ouderwetse koffiemolen van DE aan de muur hangen, hahahaa, dus ik ben niet voor 1 gat te vangen.
Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes,

Blackblom

Anita1

ooow wat een schattig valkje zeg.ik heb net je verhaal zitten lezen,en ik krijg kippevel ervan hoe je dat allemaal doet.
en dan die foto...achhh ik ga van de zomer voor het eerst beginnen met kweken..als ik dit zo zie..en ik moet ooit zelf voeren,kan ik er nu al geen afstand meer van doen ahahhaha.(ik heb ook ervaring met handopfok)lijk me heeel moeilijk,en je moet denk ik dan wel stevig in je schoenen staan.als je zoo jong gaat voeren en hij of zij redt het dan.en dan??
hahahaha dan zie ik wel zitten dat ik errrug veel valkjes krijg.
ik heb er nu 10 in de voliere en 2 binnen.allemaal koppels.succes verder met je doki.gaat je zeker lukken.knuff anita ;)

blackblom

Ja, ik ben ook zo'n eitje, een dierengek bij uitstek, en ben meteen gehecht aan ze. Dat is ook wel weer vaak het probleem, want als er eens iets dood gaat, ben ik helemaal over de rooie...........> Maar goed, ervaring met vogels had ik niet, en eigenlijk zijn de valkparieten van mijn man, maar ja, ik ben natuurlijk wel weer de aangewezen persoon om dit te proberen. Ik kan zo'n beestje echt niet zomaar dood laten gaan, al wist ik er helemaal niks van. En je ziet, de moeite wordt beloond! Het is een knuffel van een beest, en eigenwijs, niet te filmen! Probeert af en toe al te "vliegen" (denkt hij) en wordt lekker kwaad als het niet naar zijn zinnetje gaat of als zijn eten niet snel genoeg gaat! Hij reageert op mijn stem als geen ander, dat is zooooooo leuk!

Voel me echt zijn moedertje.

groetjes,
Blackblom ;D

Anita1

hoi.maar ik neem aan dat je dit lieffie al niet meer weg kan doen? hahahaa
je hebt er 2  toch? valkjes? of heb je er meer.achhhh oooow dan kan je deze er wel bij houden ahhahaa.hoe oud is hij nu precies vandaag? ben ik wel beniewd naar.knuff anita :D

blackblom

We hebben 2 koppeltjes, 1 witte en 1 grijze, in de buitenvoliere zitten, gewoon puur voor de lol. Ik heb Doki op 30 oktober naar binnen gehaald, meer dood dan levend, en toen was hij iets meer dan een week oud, maar we weten het niet precies eerlijk gezegd. We zijn gewoon leken op dit gebied en hadden niet echt de intentie om speciale dingen met de vogels te doen, maar we hadden wel nestkasten opgehangen. En vorig jaar hadden ze ook allebei een nestje, welke we weer hebben gegeven aan degene waar we de vogels gekocht hadden. We wisten echter helemaal niet dat ze ook meerdere nestjes achter elkaar hebben, dus vandaar dat ze ons verrasten met weer een nestje in okt.. Nou, en dat ging dus niet goed.
Al doende leert men, en noodgedwongen word ik nog een echte expert.............enne............ik kan hem inderdaad al niet meer missen hoor!

groetjes
Blackblom

blackblom

Hallo hallo, wil nog ff laten weten hoe het met mijn Doki gaat!!
Heel goed dus!! Hij is nu ong. 8 weken, en eet volledig zelfstandig! Ik heb af ten toe wat gewoon voer door zijn pap gedaan, en na 2 dagen al, wilde hij eigenlijk geen pap meer. Heb hem toen 1 keer nog bijgevoerd omdat ik bang was dat hij toch niet genoeg kreeg, maar het gaat hardstikke goed!

Hij is een echte "blije vogel", een knuffelkont bij uitstek, die niets liever wil dan bij je zitten en gekust worden.
We hebben hem nu in een antieke koperen papagaaienkooi in de keuken, maar hij is ook veel los. Alleen onze hond is nog erg jaloers, dus we moeten nog wel opletten. Hij is echter helemaal niet bang van de hond, want hij heeft die kop bijna constant voor hem gezien, want hij week de eerste weken niet van zijn zijde. Hierin zit echter ook het gevaar, hij gaat heel onverschrokken op de hond af, omdat hij denkt er ook mee te kunnen spelen. Hopelijk komt dat nog.
In ieder geval ben ik blij te kunnen berichten dat het zo goed met hem gaat.

Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gezellig 2005 met onze gevederde vriendjes.

groetjes,
Blackblom

Paul

Hoi  Blackblom,

Wat goed dat Doki zo ver is dat hij zelf kan eten.
Dan kan je wel zeggen dat het gelukt is en dat is heel knap met een valkje van een weekje oud.
Ik heb hier ook zo'n knuffelkont die twee weken oud was toen ik hem wel moest voeren omdat de ouders dat niet deden en die at pas met 10 weken zelf.
Je hebt er in elk geval een maatje voor het leven bij met Doki :-)

Groetjes, Paul