29 april 2024, 19:32:31

Nezumi ziek??

Gestart door Gerda, 21 november 2004, 21:22:09

« vorige - volgende »

Gerda

21 november 2004, 21:22:09 Last Edit: 26 november 2004, 18:02:31 by Gerda_T
Hallo allemaal,

Ik maak me erg veel zorgen over Nezumi, mijn valkje. Hij toont de laatste dagen wat slaperig. Verder tussendoor wel tierig en hij slaapt 'gewoon' op 1 pootje.
Eerst dacht ik dat hij slecht sliep doordat de grasparkieten in de kooi naast hem ook 's nachts wat rondwandelen. Vannacht dus hun kooi aan de andere kant van de kamer gezet. Nezumi leek vanochtend wat tieriger, maar zit gedurende de dag toch veel te slapen. Het is altijd al een kleine valk geweest en woog ongeveer 80 gram, toen ik hem vandaag woog was hij maar 76 gram. Morgen ga ik naar Doormalen (vogel-dierenarts in Amsterdam), maar ik vraag me af of ik in de tussentijd wat kan doen. Ik heb hem wel wat extra gierst gegeven en de temperatuur in de kamer wat tropischer gemaakt - 22 graden.
Maar ik maak me echt grote zorgen. Heeft iemand enig idee???? Zou hij toch van slag zijn door de komst van de grasjes. Hij krijgt gevarieerd eten, zaadmengsel, groenten, mineraalsteen gritmengsel en sepia.
Wat me opvalt is dat zijn linkeroog vak dicht valt. Verder geen krachtverlies links of zo, en vliegen gaat nog goed. Hij kan zich goed orienteren, maar toch ben ik ernorm ongerust. Wie helpt????
Gerda


Paul

Hoi Gerda,

Het klinkt in elk geval niet goed als een valkje ineens gewichtsverlies heeft en er lusteloos bij zit.
Je zou om even wat extra kracht te geven druivesuiker door het drinkwater kunnen doen en dat een weekje proberen.
Een volle eetlepel op een halve liter water is dan de dosering.
Het kan zijn dat je valkje in de rui is dan zijn ze ook vaak wat rustiger maar het kan ook een andere oorzaak hebben.
Is het sinds de grasjes erbij gekomen zijn?
Het kan dan ook zijn dat je valkje een ziekte heeft overgenomen van de grasjes en sommige hebben daar gewoon minder last van.
Als je naar de dierenarts gaat zou ik zeker vragen of hij de ontlasting wil onderzoeken op parasieten en bacterien dat zegt vaak heel veel over de gezondheid.
Warmte is prima als ze ziekjes zijn in elk geval zet hem alleen niet rechtstreeks bij de verwarming de lucht daar is veel te droog vaak.
Als ze hier zitten te dutten is er ook vaak 1 oogje dicht en met het andere houden ze de boel in de gaten dus dat kan wel normaal zijn.
Laat even weten wat de dierenarts morgen zegt.

Groetjes, Paul

Gerda

22 november 2004, 15:20:03 #2 Last Edit: 26 november 2004, 18:02:46 by Gerda_T
Stand van zaken:
Ik heb vanmorgen mijn dierenarts gebeld, maar hij is vandaag niet aanwezig. Wel een andere dierenarts, zonder vogel-ervaring. Ik vroeg de assistente of er onderzoek gedaan kon worden naar bacterien of parasieten in de ontlasting. Ze leek het nogal onzin te vinden, maar "ik mocht het brengen, dan zou zij het opsturen naar Utrecht, wel van te voren betalen".
Ik had de assistente van dr Feld daarvoor al aan de telefoon gehad voor advies. Wat een verschil. Vriendelijk, goed advies. Helaas was Feld er vandaag niet.
Ik heb hen opnieuw gebeld en met de assistente afgesproken de ontlasting naar hun op te sturen voor onderzoek. Ik heb in hen veel meer vertrouwen, en bovendien heb ik het gevoel dat ze echt meeleven.
Nezumi heeft vanochtend goed gegeten en ik heb hem net als gisteren na het eten gewogen en hij is weer twee gram aangekomen. Hij is ook wat tieriger, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Hij heeft natuurlijk een slechte start gehad voordat hij bij mij kwam, en is altijd al een kleine valk geweest.
Ik houd jullie op de hoogte. Hij is er nu even uit, maar gaat straks weer in de warme kooi naast me.
Gerda (nog steeds wel ongerust)

tommy

Feld is echt een super vent.
Ik heb hem eens uit ze bed gebeld.
Even aardig en vol begrip.Ook 's nachts dus hihihi.
Ik vind het prettig om met hem of een van ze assistentes te praten. Ze zijn altijd rustig en vol begrip. Soms heb je aan een vriendelijk woord al genoeg.

Wat rot dat je pietje niet lekker in ze vel steekt.

Grt Annemieke

Gerda

22 november 2004, 16:16:25 #4 Last Edit: 26 november 2004, 18:03:06 by Gerda_T
Annemieke,

Jeetje, ik las net dat bij jou een valkje dood is. En dat terwijl je net iemand anders troostend toesprak (eigenlijk toe-schreef). Ongelooflijk.
Ook jij veel sterkte.

Groet Gerda

tommy

hoi gerda

Ja het zat er wel al een beetje aan te komen maar had het niet zo snel verwacht.
Hij is nu op de post naar feld.
Hopen dat het beestje niets onder de leden heeft en gewoon niet verder meer wilde.

Grt annemieke

Gerda

22 november 2004, 22:54:15 #6 Last Edit: 26 november 2004, 18:03:25 by Gerda_T
Heb je nog veel andere valkjes? Maar hopen dat het inderdaad iets incidenteels is en niet besmettelijk.
Vreselijk om een vogel te verliezen.
De ontlasting van Nezumi is op weg naar Feld. Hij is vandaag trouwens veel tieriger (Nezumi bedoel ik). Maar met valken weet je het maar nooit. Ze houden zich heel lang groot en als je wat merkt is het meestal al ernstig mis.
He Annemieke, ik hoop op een goede uitslag voor je. En ik hoop dat je andere valkjes je een beetje kunnen troosten.

Groet Gerda

Paul

23 november 2004, 04:49:13 #7 Last Edit: 29 november 2004, 16:03:27 by Paul
Hoi Gerda,

Het is inderdaad een groot verschil per dierenarts he.
Als een dierenarts verteld dat onderzoek van ontlasting flauwekul is zou ik daar nooit meer met mijn vogels heen gaan want dat is juist een van de belangrijkste onderzoeken vind ik en dat zegt heel veel over de gezondheid van de vogel.
Voor spoedgevallen kan je zelfs op zondag terecht bij dr Feld en ze zijn altijd heel begaan met de gezondheid van de vogels.
Andere gewone dierenartsen zeggen vaak het is maar een vogel daar is niks aan te doen terwijl er juist heel veel te doen is aan een zieke vogel.
Hoe groter de vogel hoe meer je er aan kan onderzoeken vaak.
En aangezien valkjes best sterke vogels zijn kan er veel aan gedaan worden tegenwoordig.
In elk geval een goeie keus om even die ontlasting op te sturen zo duur is dat niet en je hebt wel alle zekerheid.

Groetjes, Paul

Inger m

CitaatHoi Gerda,

In elk geval een goeie keus om even die ontlasting op te sturen zo duur is dat niet en je hebt wel alle zekerheid.


Ontlastingonderzoek is idd een mooie aanvulling op het algeheel onderzoek van een vogel. Zo kunnen bepaalde bacterien, parasieten en protozoa worden aangetoond. Echter voor veel andere ziekten, zoals papegaaienziekte en virussen is andere materiaal nodig om dit te kunnen aantonen.

Veel succes met je valkparkiet!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tommy

hoi gerda,

Als het goed is ligt mijn dode valkje nu op tafel bij feld.
Ik heb nog veel meer vogels.
Ik heb nu 19 valkparkieten en heleboel andere sooorten.
Ik hoop inderdaad dat hij aan niets is overleden, maar dat zal wel niet.
UIt het mest onderzoek wat ik vrijdag heb opgestuurd is coccidiose vast gesteld.
Dat is een bacterie die in de slijmlaag van de darmen nesteld.
Vanmiddag mag ik bellen voor de uitslag en eventuele medicijnen naar feld. Gisteren was hij er helaas niet.

Ik hoop voor jou dat het iets simpels is bij jou lieve valkje.
Gave naam trouwens. Heeft het nog een betekenis?

Groetjes Annemieke

Gerda

23 november 2004, 12:36:00 #10 Last Edit: 26 november 2004, 18:02:18 by Gerda_T
Hoi Annemieke,

Het gaat vandaag heel goed met Nezumi. Hij is heel tierig en vanochtend weer als eerste de kooi uit.
Toen ik hem kocht van de mensen die hem niet meer wilden, was hij heel bang en piepte alleen maar. Bovendien was hij klein en grijs, dus wilde ik hem muis noemen. Mijn man vond dat hij wel op een japans vogeltje leek, met zijn bolle oogjes, dus hebben we de japanse naam voor muis genomen, Nezumi.
Zo hebben mijn grasjes de spaanse naam voor blauw (Azul) en de turkse naam voor groen (Yesil - spreek uit als Jessil).
Wat geweldig trouwens zoveel valken als je hebt. ZOu ik zelf ook wel willen, maar in een 2-kamer appartement in de binnenstad van Amsterdam wordt dat wat moeilijk. We leven nu al in een voliere, want de vier vliegen overdag en het begin van de avond vrij rond. Alleen 's nachts gaan ze in hun kooi.

Laat je horen wat de uitslag is als je het binnen hebt?

Groetjes Gerda


Gerda

26 november 2004, 12:12:05 #11 Last Edit: 26 november 2004, 18:03:45 by Gerda_T
Hallo allemaal,

Ik heb gelukkig goed nieuws. Nezumi is weer helemaal beter. Uit het mest-onderzoek is alleen gekomen dat hij wat meer normale darmflora had dan normaal is. Maar dat kan op het moment dat zijn weerstand verlaagd is.
Ik moet nog even kwijt dat ik dr Feld en assistentes geweldig vind, ze geven je alle tijd en aandacht, terwijl andere dierenartsen vaak iets hebben van: het is maar een vogel.
Nou mooi niet, het is niet maar een vogel, het is mijn lieve intelligente vriendje. Het is mijn kleine muisje!! Daar heb ik alles voor over. Geld speelt dan zeker geen rol. Maar dan wil je inderdaad ook een dierenarts met hart voor zijn patientjes.
Dus voortaal ga ik met alles naar Feld.

Zo gelukkig ook weer wat positief nieuws op het forum. Annemieke, jij veel sterkte meisje.
 
Groetjes Gerda


Paul

Hoi Gerda,

Geweldig dat Nezumi weer helemaal de oude is :-)
Ik vind dr Feld ook een hele fijne dierenarts en rijd er ook graag een stukje voor om want je word daar in elk geval goed geholpen.
En beter voor niks een onderzoekje dan te laat vind ik en een mestonderzoekje is ook niet echt zo duur zeker als je het opstuurd niet want een consult bij de meeste dierenartsen is al duurder en dan hebben ze eigenlijk nog niks gedaan.

Groetjes, Paul

Gerda

Hoi Paul,

Nog bedankt voor de nachtelijke chatsessie en je reacties hier.
Nezumi was vandaag weer een beetje minder tierig dan gisteren. Ik blijf hem goed in de gaten houden. Ik heb van Feld zijn eigenmaak vitamine-mineralenmengsel opgestuurd gekregen. Dat ga ik hem een paar dagen geven met wat druivensuiker voor nog een extra boost.
Je kunt met valken drukker zijn dan met kinderen!
Een kuifkriebel voor al je valkjes en een knuffel voor Kleintje.

Groet Gerda

Gerda

27 november 2004, 21:44:26 #14 Last Edit: 27 november 2004, 21:48:13 by Gerda_T
 :'( :'( :'( :'(Toch weer slecht nieuws :'(  :'( :'( :'(
Nezumi was gisteren al weer wat lustelozer en vanochtend had hij duidelijk een stridor bij de ademhaling. Hij was ook echt kortademig en begon zelfs een beetje door zijn pootjes te zakken als hij liep.
Dus dokter Feld gebeld, ik kon meteen langskomen. Dus met metro, trein en bus, Nezumi warm ingepakt naar Amersfoort. Ik werd heel vriendelijk geholpen door Bettina, die Nezumi onderzocht en zoals ik al verwachte een luchtweg-infectie vaststelde. Dus hij kreeg antibiotica en moet even een paar dagen bij hun blijven. Dan kan hij vernevelen, zodat hij weer wat makkelijker kan ademen. Dus ik nam (heel kalm) afscheid van hem voor een paar dagen, maar toen ik de deur achter me dichttrok moest ik toch wel even flink slikken en de tranen stonden in mijn ogen.
Morgen mag ik even bellen hoe het met hem gaat.
Hopelijk dan goed nieuws!

Groet Gerda