Kale plek onder vleugels, blijft plukken

Gestart door stefmir, 21 november 2004, 12:20:20

« vorige - volgende »

stefmir

Hoi,

Punky (lutino, ruim 1,5 jaar oud), heeft een grote kale plek onder zijn vleugels. Aan de ene kant heel erg maar aan de andere kant ook. Hij blijft er ook maar aan plukken. Het bloed niet, maar hij heeft er wel pijn aan als hij zich uitrekt. Er zitten geen bultjes of wat dan ook, het is "gewoon" kale huid. Hij is wel een beetje in de rui, maar niet zo erg.

Hij heeft volgens mij geen beestjes. (er is niets te zien, er valt niets op een wit papiertje en we hebben hem (en de kooi) voor de zekerheid toch behandeld met poeder resp. birdspray).

Hij is ook niet eenzaam of zo (hij heeft al bijna een jaar een "vriendje") en er is niets in zijn situatie veranderd.

Weet iemand wat het kan zijn en wat er aan te doen is?

In de vogelwinkel zeiden ze dat het misschien wel pakietenschurft was en ik heb wond/schurft zalf mee gekregen, maar ik kan hier op het forum nauwelijks iets vinden over parkietenschurft.

Hopelijk weet iemand raad en anders gaan we uiteraard wel naar de dierenarts, maar dat kan vast alleen maar overdag.

Groet Stefmir

tommy

hoi

Ik weet dat parkietenschurft eerst door een dierenarts moet worden vast gesteld.
Ik zou met je valkje en zijn vriendje naar de dierenarts gaan.
Het kan dat jij in de dierenwinkel een ziektekiem hebt meegenomen of ergens anders waar ze vogels hadden.
Dan kom je thuis en dan loop je naar de kooi en de besmetting is een feit.

Ik zou een huidmonster laten nemen en dan verder kijken.

Een goede dierenarts is dokter feld

Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 - hoek Kapelweg
Amersfoort-Zuid
Tel 033-2864772

Maar je kan ook even bij dierenarts links in de knoppenbalk kijken of er een dichter bij is voor jou.

Bij de meesten dierenartsen kan je ook 's avonds terecht hoor.

Grt Annemieke

Inger m

Hoi,
Parkietenschurft (scaly face) kan goed zelf vastgesteld worden. Het is herkenbaar aan een korsterige huid en komt met name voor op de snavel, washuid, poten en soms zelfs rond cloaca. Dit wordt veroorzaakt door kleine mijten die gangen graven in de onbevederde huid, snavel etc.

De plek en de symptomen die je beschrijft doen mij niet aan schurft denken. Mogelijk betreft het een schimmelinfectie. Hiervoor kun je het beste naar een DA gaan. Zie beschreven door Annemieke.

nb. Pas gaan behandelen zodra er een diagnose gesteld is!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

stefmir

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga dr. feld bellen om een afspraak te maken.

Paul

22 november 2004, 06:07:17 #4 Last Edit: 22 november 2004, 06:10:08 by Paul
Hoi Stefmir,

Ik denk net als Inger dat je te maken hebt met een schimmelinfectie bij je valkje.
Daar is met het blote oog niks aan te zien maar ze kunnen het dan wel hebben.
Er zijn heel veel soorten schimmels en de behandeling kan verschillen per soort.
Laat door de vogelnarts een veertje bij de vogel weghalen dat kan dan op de kweek gezet worden en een aantal dagen later heb je de uitslag.
Ik heb zelf twee soorten medicijnen geprobeerd.
De eerste keer kreeg ik Imaverol dat beviel ont totaal niet en de valkjes ook zeker niet.
Dat was een middel wat ook bij paarden en koeien word gebruikt tegen schimmels.
Maar het hielp hier niet en later kreeg ik een inwendig middeltje dat heette Trisporal dat is veel fijner voor de vogels en het blijft ook na het geven van de kuur nog maanden nawerken.
Op deze foto zie je hoe erg het bij mijn valkje is :-(

Dus als je de keuze hebt zou ik het tweede middel aanbevelen als het echt na onderzoek een schimmelinfectie blijkt te zijn.
Het is wel iets duurder maar veel makkelijker te geven en het werkte hier wel beter.
Helaas is het hier denk ik een gewoonte geworden dat plukken en mijn valkje is nog steeds erg kaal alhoewel het nu wel steeds iets beter lijkt te gaan.
Ik zou zeker even naar een dierenarts gaan en een veer laten onderzoeken in elk geval.

Groetjes, Paul

stefmir

Hoi paul, bedankt voor je reactie, ons andere valkje heeft het nu ook. Is een schimmelinfectie besmettelijk? De plekken zijn ongeveer net zo groot als op jouw foto, alleen dan alleen maar onder de oksel (oftewel beide zijden helemaal kaal) en het lijkt iets roder. Ik heb morgenavond een afspraak bij Dr Feld, hopelijk weet hij wat het is en ik zal i.i.g. vragen om een veertje op kweek te zetten. Ik vind ze zo wel echt heeeeel zielig.

groet Stefmir

Paul

Hoi Stefmir,

Zeker als ze het beide hebben denk ik echt aan een schimmelinfectie en dr Feld komt daar met het onderzoek zeker achter.
Als je ze in moet spuiten met Imaverol zou ik toch vragen om dat andere middel dat heet Trisporal dat kan je gewoon in het water doen.
Met Imaverol moet je dat oplossen in water en ze om de drie dagen inspuiten en dat 5 keer herhalen.
De veren worden er moddervet van en bij mij hielp het ook niet goed en de vogels waren dagen van slag met die vette veren.
Je kan dat altijd even overleggen met dr Feld en beide middeltjes even noemen.
Ook werkt Trisporal inwendig dus als de schimmel ook in de luchtwegen zit word het met aan de buitenkant bestrijden niet verholpen.
Ik ben benieuwd wat je te horen krijgt het onderzoek duurt alleen een paar dagen van de veren.

Groetjes, Paul

stefmir

Hoi,

vanavond zijn we bij dokter Feld geweest. Het is inderdaad een aardige man. We hebben antibiotica (druppels) en trisporal (druppels) gekregen. Dat moet volgens hem binnen een paar dagen verbetering geven. Ik hoop het, want ze zijn nu echt ziek en zielig en ze hebben alletwee twee grote kale plekken onder de oksels en last van hun oogjes. Het is allemaal heel snel gegaan, want vrijdag leek er nog niets ernstigs aan de hand te zijn.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
groet Stefmir

Paul

24 november 2004, 03:12:36 #8 Last Edit: 24 november 2004, 03:14:54 by Paul
Hoi Stefmir,

Een heel goed besluit om meteen naar dr Feld toe te gaan dat is een van de betere vogelartsen :-)
Die Trisporal is inderdaad wat ik bedoelde dat is dus tegen die schimmelinfectie.
Heeft dr Feld ook een schimmel vast kunnen stellen ?
Ik denk het wel of hij moet het bijna zeker weten anders krijg je niet meteen Trisporal.
Het is wel een duur middel maar erg goed ook voor mensen word dat gebruikt namelijk daar helpt het ook bij bepaalde schimmelinfecties.
Die antibiotica zal je hebben gekregen omdat de oogjes ontstoken zijn en dat knapt daar ook weer prima van op.
Ik ben blij dat je tevreden bent over onze tip van dr Feld ik ga zelf altijd ook daarheen omdat ik daar echt het meeste vertrouwen in heb.
Beterschap met je valkje en laat even horen of je verbetering ziet.
De veren zullen niet met een paar dagen terugkomen dat duurt best wel even maar het mag niet erger meer worden.

Groetjes, Paul

stefmir

Het gaat weer iets beter met ze.

Ze zien er wat minder ziek uit. Ze klauteren weer door de kooi en kijken wat helderder uit de oogjes. De antibiotica is bijna op (gelukkig, dat druppelen valt niet mee). De huid is ook wat minder rood en minder pijnlijk. Hopelijk komt het allemaal weer goed. Ik heb me wel echt zorgen gemaakt toen het zo snel verslechterde.

Ps dr. Feld heeft geen veertje op kweek gezet of zo, maar direcht trisporal meegegeven.

Groet Stefmir

Paul

Hoi Stefmir,

Fijn dat het al wat beter lijkt te gaan :-)
Trisporal geven kan op zicht geen kwaad en ik denk dat dr Feld gewoon al zeker kon zien dat het een schimmelinfectie was aan de huid al.
De veren duren even voor die terug komen maar als de schimmel weg is zullen er langzaam veetjes gaan terugkomen.
Ik denk dat dr Feld ook vond dat er snel ingegrepen moest worden vandaar dat je meteen medicijnen kreeg en het heeft dus al wel geholpen :-)
Beterschap verder met je valkjes.

Groetjes, Paul