6 mei 2025, 07:13:21

eitjes

Gestart door pat_en_helma, 28 november 2004, 13:37:31

« vorige - volgende »

pat_en_helma

28 november 2004, 13:37:31 Last Edit: 28 november 2004, 13:38:03 by pat_en_helma
Hallo allemaal,

We maken ons zorgen over Jacco. Hij is bijna 2 jaar oud, super tam en leeft alleen in zijn kooi. (geen andere valk).
Op 16 november heeft hij een eitje in zijn kooi gelegd.
Op 24 november zijn 2e en vanmorgen zijn 3e. KAN DIT KWAAD????
Meteen als we het eitje zien liggen halen we het eruit, zodat hij er niet op kan gaan zitten.
Mijn vraag is dus, of dit kwaad kan en wat men er eventueel aan kan doen, want we willen niet dat hij zoveel eieren gaat leggen dat hij zich kapot legt.
HELP US PLEASE :'(
Bedankt alvast, Patrick en Helma

bobbie

Hallo,

Jullie hij is dus een zij.

Eitjes leggen doen ze inderdaad weleens zonder vogelpartner.
Dit kan geen kwaad. Alleen kan je ze beter niet weghalen. Als je ze direct weghaalt gaat ze er weer een leggen en weer een enz. Dat zou veel te veel van haar vergen.
Die fout heb ik ook weleens gemaakt en toen kwam mijn popje op een gegeven moment tot het getal 13. Toen ben ik naar de dierenarts gegaan. Die heeft haar een injectie gegeven om het te laten stoppen en het advies gegeven voortaan de eitjes te laten liggen.
 Laat ze dus maar liggen. Na 3 weken zegt haar innerlijke klok dat de tijd om is en stopt ze met broeden. Dan kan je ze weghalen.
Verwen haar maar een beetje.

Succes, Nel

Kolkkie

Hoi Patrick en Helma,

Je kan het beste de eitjes een dag of 21 laten liggen. Dan denkt je valkje dat ze gebroed heeft en zal ze als het goed is een poosje ophouden met eitjes leggen.
Een aantal jaren geleden heb ik ook zoiets gehad met een pop. Ik heb haar rustig 3 weken laten broeden en toen was het over met eitjes leggen.
Ik weet niet hoe het verder is gegaan, want vlak daarna heb ik haar weg gebracht want ze was niet meer te handhaven in de kooi met 2 andere valkjes en een grasje.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

pat_en_helma

Maar gaat ze dan niet agressief worden of iets in die geest???? Ik ben maar bang dat ze zichzelf kapot gaat broeden.
Thx

bobbie

Hoi,

Ze zal misschien wat agressiever naar jullie toe zijn om haar eitjes te verdedigen. Ik denk zelf niet dat ze zich kapot zal gaan broeden.
Zet maar op de kalender wanneer de 3 weken om moeten zijn, dan kan je alles zelf goed in de gaten houden.

Succes. Nel

tommy

hoi

Je zal merken dat je vogel in de kooi niet lief is voor je.
Ze zal dan bijten naar je .
Buiten de kooi zal ze gewoon bij je komen.
Ze zal gewoon lief zijn.

Het is voor de gezondheid van je valkje beter als je ze laat broeden.
Anders legt ze zich mischien wel dood.

Het is slim , omdat ze geen partner heeft, dat jij die rol op je neemt.
Dat betekend lekkers.
Fruit, groenten,trosgierst. Maar wel alles met mate.

Veel plezier met je "vader" rol.

grt annemieke

Paul

Hoi Patrick en Helma,

Ik heb nu ook een valkje met 6 eitjes en die is normaal heel tam maar ze voel me nu echt aan.
Sinds vandaag zit ze vanzelf al minder op de eitjes en ze is weer veel liever geworden.
Dus maak je geen zorgen dat ze een paar weken wat minder tam is als het broeden achter de rug is word ze weer net zo als ze daarvoor was.
Ik haalde ze vroeger ook altijd meteen weg maar dat is toch niet goed je kan ze veel beter laten liggen dus.
Houd alleen even in de gaten dat je valkje ook goed blijft eten en drinken.
En zorg ook nu zeker dat je sepia, een mineraalblok en vogelgrit voldoende in de kooi hebt hangen want dat heeft ze nu zeker nodig.

Groetjes, Paul