7 mei 2025, 09:37:02

valkparkiet met jeuk ofzo

Gestart door sjeffrey, 20 november 2004, 00:57:27

« vorige - volgende »

sjeffrey

ik heb laatst een tamme valkparkiet van een half jaar oud van iemand overgenomen. Hij fluit meestal wel vrolijk maar hij zit ook continu aan zijn veren te rommelen en dan zie je overal een soort witte schilvertjes. Hij plukt zich niet kaal maar maakt af en toe wel een geiriteerd geluidje en bijt soms in zijn pootje of zit wild in zijn veren te wroeten. Hij zit ook niet echt mooi in zijn veren en boven op zijn koppie en achter zijn staartpennen is het een beetje rood (geen wondjes). Maar verder fluit hij wel gewoon vrolijk en komt gewoon gezellig bij je zitten. Ook eet hij erg veel valt mij op. Ik hoop dat iemand weet wat het is en ik hoor het graag.

Paul

Hoi Jeffrey,

Het kan zijn dat je valkje in de rui is en veren aan het vervangen is.
Die hulsjes die je ziet zijn normaal als er een nieuwe veer is gegroeid pikken ze die stuk en er vallen allemaal schilvertjes uit de veren.
Zo te horen heb je een lutino (wit/geel met oranje wangen) die hebben namelijk bijna altijd een kaal plekje onder de kuif.
Dat is verder niet zo erg.
Houd even in de gaten of zijn veren er mooier uit gaan zien je kan hem ook af en toe wat besproeien met een schone plantenspuit dat is ook goed voor de veren.

Groejes, Paul