10 mei 2025, 12:36:57

ontlasting bij nieuwe valk

Gestart door nance, 14 november 2004, 14:37:33

« vorige - volgende »

nance

hallo  :),
ik heb sinds een paar dagen een nieuwe valk erbij. Nu zitten ze dus gezellig met zijn tweeen. :P
Maar hij heeft vanaf de dag dat ik hem opgehaald heb heel erge slappe ontlasting. Het ziet zwart en blijft ook hangen aan zijn staartveren. Ik denk zelf dat het door de stress komt, van de nieuwe omgeving etc. Maar na hoeveel dagen moet het weer normaal zijn?
Ik heb haar zien eten en drinken, nog niet veel.
Moet ik dit nog een paar dagen aankijken of kan er wat anders de oorzaak hiervan zijn.
Daarbij hangt ie de hele nacht aan de tralies. Overdag zit ie gewoon op stok, maar als de avond begint gaat klimt ie aan de tralies. en daar blijft ie dan de hele nacht. Maar dit zal ook wel minder worden naarmate hij zich meer op zijn gemak gaat voelen neem ik aan.
groetjes nancy

boezempje

hai nance

als je net een nieuwen valk hebt dan is het normaal dat ze moeten wennen aan een nieuwen omgeving,maar vaak wil zwarte ontlasting zeggen dat er iets niet goed is wil namelijk zeggen dat er bloed bij zit,maar zoals ik lees in je verhaal heeft ie nog niet veel eten op.en ik dacht als ze de begin dagen dat ze bij je zijn en dan slecht eten kunnen ze ook heel donkergroen wat lijkt op zwart zijn.wat ik er van gehoordt heb wil dat zeggen dat ze niet genoeg voeding stoff binnen krijgen,je schreef ook dat het aan zijn veren blijft plakken zit zijn kontje dan ook vol of heeft het langs zijn veren af gelopen,
hou je valkje ff in de gaten anders moet je een goede dierenarts bellen.

gr essie

Tara

Hoi,

klopt wel, als een valkje aan iets nieuws moet wennen, dan is de ontlasting vaak waterig, maar normaal moet die snel weer goed komen. Zwarte ontlasting is nooit goed, dit wijst op problemen, ook dat ie blijft plakken is helemaal niet goed.

Hier had ik onlangs zwarte ontlasting van Marilyn, die zat er helemaal niet goed bij, ze zit nu al een viertal dagen apart in mijn kamer en ze doet het goed.

Als ik jou was zou ik een dierenarts contacteren en evt. de valk apart zetten van de andere en warm houden.

Hoe is de ontlasting van de andere valk?

Groetjes, Tara

nance

???oh jee dat klinkt allemaal niet best!
Ik zal eens goed kijken of zijn ontlasting echt zwart is en niet groen.
De ontlasting van mijn andere valk is goed. Tenminste nog wel. Ik hoop niet dat ie wat onder de leden heeft. Straks wordt mijn andere valkje misschien ziek.
Nou hopelijk valt het allemaal nog mee. Ik zal even goed opletten en anders schakel ik wel een dierenarts in.
Bedankt voor de reactie. groetjes nancy

Tara

Hoi Nancy,

het beste wat je nu kan doen is de valk met de zwarte ontlasting apart houden wat ik al zei en de andere valk in de kooi houden maar de kooi heel grondig schoonmaken (evt. met dettol !) ook de zitstokken, speeltjes, allemaal schoonmaken (dit wel met water dan omdat ze daar vaak aan knagen)

Ik hoop echter wel dat je dit doet want dit speelt een belangrijke rol om eventuele besmetting te voorkomen.

Groetjes, Tara

Riny

Hoy Nance
Zou het er ook niet een beetje mee te maken kunnen hebben dat je valkje ook in een keer ander voer krijgt??
En bij mij zitten de valkjes overdag mooi op de stok in de voliere,maar 's nachts vaak tegen de draad. Dat is ook de reden dat wij overal dubbele draad hebben.
Groetjes En succes!! RINY

Tara

Hoi Riny,

met ander voer krijgt een valk geen zwarte ontlasting hoor, alleen waterige ontlasting, geen zwart, tenzij ie iets giftigs gegeten heeft, dan is de kans er wel. Maar anders niet.

Groetjes, Tara

boezempje

hai

ja vergeet niet niet dat het meteen ernistig is hoeft niet hoor.
maar even de dierenarts bellenen even vragen wat je moet doen,gewoon even goed naar zijn poep kijken en zijn gedrag,

gr en succes

nance

ja ik zal ze apart zetten. Ik heb nog wel een andere kooi.
Maar wat kan hij dan eventueel hebben? :-/ Of is dat een vraag voor de dierenarts?

Tara

Hoi,

ik weet niet meer helemaal precies waar zwarte ontlasting voor staat... Is het nu nierproblemen of iets anders... Zal het eens voor je opzoeken.

In ieder geval, de meeste valken overlijden aan zwarte ontlasting. Het speelt een belangrijke rol dat ie warm zit. Hier is Marilyn daardoor ook ferm opgeknapt.

Groetjes, Tara

nance

Hij zit wel veel te dutten, maar hij is dan ook nog erg jong.
En gister zat ie een beetje te klauteren, aan gierst te eten en zelfs aan de muring.(de ontlasting had ie al voordat hij dit gegeten heeft hoor)Dus verder vind ik zijn gedrag wel ok. Daarbij geef ik hetzelfde voer als de dierenwinkel deed.

Maar ik kan me ook niet herinneren dat mijn andere valk zulke ontlasting had toen ik hem net gekocht had.Maar ja dit zal wel verschillen per vogel.
groetjes nancy

Tara

Hoi Nancy,

de ene vogel is teerder dan de andere.
Het kan dus idd dat je ander valkje nergens last van zal hebben.
Hoe ziet het borstbeen eruit van de zieke valk? Zit het scherp vooruit? Dan is er zeker iets mis.
Slaapt ie op 1 of op 2 poten?
Houdt hij de vleugels hoog of laat hij ze vallen?

Groetjes, Tara

nance

ik weet niet of dit nog wat uitmaakt; de valk die bij hem in de kooi zat was erg in de rui. Maar had (volgens de dierenverkoopster kwam het daardoor) ook een paar kale plekjes. Nou is die dierenwinkel heel goed hoor, en zal zij daar niet over liegen.Tenminste dat hoop ik niet.  ::)
Maar nou las ik dat vogels in de rui geen kale plekjes mogen hebben,omdat dat duid op een aandoening.Klopt dit?

nance

hai Tara,
nou hoe zijn borstbeen eruit ziet weet ik zo niet. Daar heb ik niet zo erg op gelet. Hij zit soms op 1 pootje. Heeft zijn vleugels dan wat opgezet. Maar dat is niet zo bijzonder. Als ie aan de tralies hangt lijkt het of zijn vleugels een beetje laat hangen, maar waar duid dat dan op?
gr nancy

Tara

Hoi Nancy,

bij de rui mag je normaal geen kale plekken zien, ze verliezen veren maar krijgen ondertussen nieuwe bij. Dus kale plekken zie je niet snel. Maar dit kan ook zijn dat ie voordien geplukt werd, of is het plots dat ie die kreeg?

Wanneer een valk vleugels laat hangen, is dat een teken van zwakheid, niet goed dus.

Groetjes, Tara

Je zou eventueel druivensuiker in het water kunnen doen om hem wat sterk te houden.