9 mei 2025, 04:14:42

ontlasting bij nieuwe valk

Gestart door nance, 14 november 2004, 14:37:33

« vorige - volgende »

Riny

HOY NANCE
jE KUNT BETER BIJ EEN KWEKER EEN VALKJE KOPEN VOLGENS MIJ.IK DENK DAT ZE IN EEN WINKEL EERDER DENKEN WEG IS WEG.EN BIJ EEN KWEKER BEN JE OOK GOEDKOPER UIT.
VERDER LIJKT HET ME DAT EEN KWEKER ZICH MEER BETROKKEN VOELT BIJ  ZIJN VALKJES ALS EEN VERKOPER IN EEN DIERENWINKEL.
GROETJES RINY

nance

Die kale plekken zat bij de valkparkiet in de winkel hoor niet bij de mijne. Dus dat weet ik verder niet.
Nou hardstikke bedankt voor de reactie, ik ben nu helaas op mijn werk, dus kan ik vanmiddag pas weer kijken. Hopelijk is zijn ontlasting dan al wat beter.
Ik laat het nog wel even weten hoe het afgelopen is.
Ik hoop maar niet dat mijn andere valk ziek wordt. Ik heb hem nu een paar maanden dus je raakt er wel aan gehecht. en daarbij heb ik zoveel tijd in hem gestoken om hem tam te krijgen, wat ik nog steeds doe hoor. Maar goed, even afwachten maar.
gr nancy

Tara

Hoi Nancy,

ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan later op de dag er mee. Je raakt idd heel snel gehecht aan ze.
Maar zoals Riny zei, koop geen valkjes in een dierenwinkel, is altijd riskanter hoor.
Maar nu lees ik ook een incident van een kweker dus het is altijd heel moeilijk om een valk met 100% vertrouwen aan te schaffen.
Het beste is dus altijd in quarantaine zetten als je er een nieuwe bij hebt.

Groetjes, Tara

nance

Ja dat had ik eigenlijk beter wel kunnen doen. De eerste paar dagen apart, zodat je een beetje kunt kijken of hij wel in orde is met de valk.
Ik heb daar eigenlijk niet echt bij stilgestaan.
Ik vroeg het nog in de dierenwinkel, maar dat was meer als doel omdat ze dan aan elkaar konden wennen.
En aangezien ze erg vriendelijk van aard zijn, kon ik de nieuwe zonder problemen bij mijn valkje zetten.
gr nancy

Tara

Hoi Nancy,

het wennen moet meestal gebeuren nadat hij een tijd in quarantaine gezeten heeft, dat is altijd het veiligst.
Dierenzaken weten niet altijd wat het beste is, en vaak willen zij alleen maar verkopen, wat maakt hun die gevolgen uit.
Spreek uit eigen ervaring, ze willen niks geweten hebben sommige zaken.
Ikzelf kocht vorig jaar een valkje wat een virus moet hebben gehad, al mijn anderen zijn besmet geworden, heb keiveel doden gehad, ik heb het gemeld aan die zaak, die zei dat ze geen doden had, allemaal grove leugens was het dat ze vertelde!!!

Groetjes, Tara

nance

Hoi Tara,
Oh echt waar! wat verschrikkelijk zeg! :o
Wat zal je kwaad geweest zijn op die eigenaar >:(
Heb je die winkel goed zwart gemaakt tegenover bekenden, ik neem aan dat je daar geen stap meer binnen zet?!
Nou ik zal het goed onthouden hoor.
Dat lijkt me heel vreselijk als je zoiets overkomt. Ik neem aan dat je stuk voor stuk een band met die valkjes had? Of meer voor de kweek.Nou ja zoiets is natuurlijk altijd erg.

Ik had net mijn vriend aan de lijn, en op de achtergrond hoorde ik mijn nieuwe valkje op zijn hardst! :)
Chico zat op de balk, en hij miste hem waarschijnlijk al, dus dat is een goed teken  :D
Mijn vriend kan de ontlasting niet goed zien( ik kijk zelf wel even vanmiddag!hij is zegmaar niet zo'n dierenmens als ik :D)
Maar verder geeft ie dus wel een gezonde indruk. Het is wel grappig, want hij maakt een heel ander geluidje als mijn eerste valk.
groetjes  nancy

Tara

Hoi Nancy,

ja hij stond op een zwarte lijst.

En ik zet er ook nooit meer een stap binnen.. Ben het kotsbeu daar, zitten alleen maar zieke vogels naar mijn weten.

Groetjes.

Riny

Hoy Allemaal
We kunnen toch ook als we weten waar zo'n kweker zit andere leden een instant-message sturen.
Komt zo'n man nooit achter want daar heeft hij geen toegang en op een gewoon forum wel.
Groetjes Riny :D :D :D ;D

Paul

Hoi Nancy,

Wat je kan doen is elke dag even de valkjes wegen en dat even bijhouden.
Zieke valkjes vallen vaak snel af en zo kan je ook zien als er iets aan de hand is.
Ontlasting kan soms behoorlijk donkergroen zijn dat zie ik hier ook vaak bij broedende valkjes en er is dan niks aan de hand.
De eerste dag eten valkjes soms niks in een vreemde omgeving maar na een dag moet dat wel gaan beginnen.
Als je een jong valkje hebt moet je het zeker goed in de gaten houden die kunnen snel verhongeren als ze nog niet zelfstandig kunnen eten en als je dat merkt kan je snel ingrijpen door een beetje te helpen met een handvoeding per dag bijvoorbeeld.
Het beste is altijd een nieuw valkje 3 weken minimaal appart te houden van de andere je weet zelf bij een kweker nooit wat er met een valkje is maar via een dierenwinkel al zeker niet omdat die ook meer vogels heeft die de ziekte aan elkaar kunnen doorgeven.
Dus al komt het valkje van een goeie kweker waar de winkel ze haalt als er een andere zieke vogel in de winkel is kan ie daar ook ziek van worden.
Maar hopenlijk is er niks aan de hand en gaat alles verder goed vanaf nu.

Groetjes, Paul

nancy ...

hai Paul,
Ja het was verstandiger geweest als ik hem eerst een tijdje apart had gehouden. Maar ik heb er verder niet goed bij stilgestaan dat ie een ziekte mee kan brengen....stom stom stom  :-/ Maar goed, ik zie nu geen ontlasting meer aan zijn veren hangen, dus dat gaat de goede kant op denk. Ik heb hem nu niet meer zien poepen( tegenovergestelde  ???)
Maar met dat wegen wacht ik nog heel even hoor. Ik denk dat dat een moeilijk klusje zal gaan worden ::)
Ik denk ook niet dat het valkje uit mijn hand zal gaan eten, aangezien hij nog niet tam is.
Ik ga het wel proberen :)

groetjes nancy

nance

hai,
nou het gaat al een stuk beter hoor, zijn ontlasting heeft een goede kleur! Alleen wil het er niet altijd uit komen :D Maar dat komt wel goed. Hij heeft zelfs uit een bakje uit mijn hand gegeten! Aangezien mijn andere parkiet dat ook deed, durfde hij het ook :P.
Dus ik mag niet klagen  :)
groetjes nancy

Tara

Hoi Nancy,

mooi dat de ontlasting niet meer zwart is!
Hoe is het nu, is het ook vast?
Bij mijn reeks vragen wou ik namelijk nog vragen hoeveel je valkje woog maar kon er niet meer op raken wat ik nog wou vragen, zelfs ik ben vergeetachtig :D

Groetjes, Tara

nance

hoi Tara,

Nou maakt niet uit hoor, heb er zelf ook wel vaak last van :P
Ik heb geen idee wat ie weegt, maar het gaat heel goed hoor, hij eet goed. Als ik gierst heb durft ie het al uit mijn hand te eten! En het hele takje gaat leeg! :D

groetjes nancy