7 mei 2025, 18:21:19

Vitamine preparaten ja of nee?

Gestart door Inger m, 27 oktober 2004, 20:38:34

« vorige - volgende »

Inger m

27 oktober 2004, 20:38:34 Last Edit: 28 oktober 2004, 01:35:05 by Cinnamon_valk
Hoi allemaal,
Ik plaats dit bericht naar aanleiding van een vraag op het forum. Het gaat over vitamine preparaten en ik gebruik die dus niet. Persoonlijk heb ik het gevoel dat vooral de commercie hiervan profiteert en er sterke twijfels bij. Door een aantal vogeldierenartsen wordt het gebruik ervan ook afgeraden (zelfs na herstel antibioticakuur).

Ik ben benieuwd naar andere, gefundeerde meningen hierover.

Ik ben geen voorstander van vitamine preparaten. Dit zijn chemisch samengestelde vitaminen, die kunstmatig aan een dier worden gegeven. Bovendien kun je vetoplosbare vitaminen (oa A en D) overdoseren en dat kan negatieve effecten hebben op de gezondheid. Want vitaminen worden vaak gewoon bijgegeven zonder dat het bekend is welke vitaminen de dieren binnenkrijgen en waar ze al dan niet behoefte aan hebben. Eigenlijk gewoon een gok.

Het is van belang dat een dier alles in verhouding binnenkrijgt en via de natuurlijke voeding, omdat vitamines uit voeding beter worden opgenomen. Daarom geef ik afwisselende voeding en wel in die beperkte mate dat vrijwel alles opgegeten moet worden (ik probeer te voeren met verstand, maar verwen ze niet). Ik wil ook in het voorjaar gaan overstappen op pelletvoeding gedeeltelijk om dat te proberen. Het is nl bekend dat veel gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door voedingsgebreken/ foutieve voeding en dat los je m.i. niet op door vitamine preparaten, maar door te zorgen dat de basis goed is.

Om maar even simpel te zeggen...als je de hele week snacks eet (ongezond) dan kun je ook niet gezond blijven door elke dag Davitamon te slikken, maar wordt je ook ziek. Andersom als de voeding ok is dan zijn vitamine preparaten overbodig en mogelijk zelfs schadelijk.

Zo, dit is even een heel verhaal, maar bij mij worden dus nooit vitamine preparaten gegeven en momenteel ben ik wat uitgebreider bezig met voeding. Zo heb ik gemerkt dat het overstappen op een beter, ander merk konijnenvoer een duidelijk beter effect heeft op de conditie van mijn dieren en dat ik veel zuiniger kan voeren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Irene

Hoi Inger,
 ::) ::) misschien een blonde vraag van mij, maar valt onder jouw vraag van vitamine preperaten ook de vitamine druppels van Bogena? Of denk ik nu een verkeerde kant op.
Als dat er ook onder valt, kan ik aangeven dat ik het wel geef. Omdat ik zelf ook behoefte heb aan een Davitamon, om het even zo te zeggen :D, ondanks mijn normale voedingspatrooon (oke, is niet altijd echt supergezond  ::) :D), en dat ook mijn valkjes wil geven. Daarnaast bied ik hen ook groente en fruit aan waar het ook in zit, maar hier eten ze daar nu niet zo veel van, dat ik gerust gesteld ben dat ze de juiste vitamines naar binne krijgen. Verder moet ik eerlijk toegeven dat ik er niet zo in thuis ben, wat dat geven van die druppels daadwerkelijk met ze doet, dus vind ik het wel leuk, om andere meningen hierover te lezen!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Inger m

Hoi,
Ik ben een beetje aan het switchen met berichten, maar vul deze even aan, omdat ik vind dat het ook hier thuishoort:

Inger:
Vitaminen worden idd overal verkocht, er zijn zelfs speciale vitamine shops en in de drogist staat het hele schap er vol mee. Ikzelf denk dat het hele vitamine gebeuren een 'hype' is en in één adem genoemd wordt met gezondheid. Gedeeltelijk te recht, want vitamines zijn belangrijk en bij gebrek aan kunnen bepaalde gezondheidsgebreken optreden. Ikzelf denk dat je door gezond en afwisselend te eten, geen extra vitaminen nodig hebt en dat vooral de fabrikanten ervan mee profiteren. Hetgeen niet wegneemt dat het nemen van vitamines in bepaalde situaties best nuttig kan zijn.
Ditzelfde geldt voor dieren, waar eveneens allerlei vitaminen voor verkocht worden.

Verder heeft iedere vitamine een aantal eigen functies, aarvan ik denk dat die bij de meeste mensen die vitamines bijvoeren niet echt bekend zijn. Heel globaal (want ik weet het ook niet uit mn hoofd), maar zijn vit. A voor de slijmvliezen, huid (weerstand), vit B vaak voor zenuwstelsel, vit C (maken de meeste dieren zelf aan, uitz zijn oa de mens en cavia's), vit D werkt samen met Ca voor Calciumstofwisseling, vit E geassocieerd met vruchtbaarheid. Op internet kun je uitgebreide lijsten terugvinden met opsommingen, maar je ziet dat de functies zeer divers zijn en daarom denk ik ook dat je het niet zondermeer kunt bijgeven zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Ook werken alle stoffen in een bepaalde context met elkaar samen en staan niet opzichzelf.

Het geven van vitamines na antibiotica kuren of ontwormen bij parkieten/ papegaaien heb ik tot verkort ook nog aangeraden, maar dit wordt zo langzamerhand ook onderuit gehaald. Hierover stond onlangs een artikel in de Pakara (sept/ okt 2004)  
Kortweg is er nog relatief weinig bekend over papegaaien in gevangenschap en is veel kennis gebaseerd op de pluimvee. Pluimvee heeft echter een andere stofwisseling en een uitgebreide darmflora, welke oa bepaalde vitaminen produceren. Bij gebruik van antibiotica worden deze gedood of verandert de darmflora, waardoor de vitamines minder goed kunnen worden opgenomen en kan het geven van vitamines of probiotica (weer een ander verhaal) nuttig zijn. Echter papegaaien hebben nauwelijks een darmflora en daarvoor gaat dit verhaal niet op. Het is dus de vraag of het geven van vitaminekuren idd nuttig is.  
Even terzijde, in dit artikel werden de meningen ook gevraagd over het gebruik van probiotica (bij antibiotica kuur) en alleen de fabrikant had hierover een mooi verhaal en de dierenartsen zeiden hierover dat het ofwel waarschijnlijk niet nuttig is of dat een wetenschappelijke achtergrond ontbreekt.

Wat betreft de kennis van papegaaien, deze is beperkt en dat geldt ook voor de voeding. Zaadvoeding blijkt te kort te zijn aan bepaalde voedingsmiddelen (zoals calcium en eiwitten) en pas de laatste jaren is men veel bezig met gebruik van pellets in Nederland. In Amerika wordt hier al veel langer onderzoek naar gedaan. Detail is overigens dat het dieet van papegaaien in het wild maar voor zo'n 25% uit zaden blijkt te bestaan (verder eten ze vruchten, planten etc, veel meer groen).  

Met andere woorden, er is nog weinig bekend over de voeding. Pelletvoeding lijkt een oplossing, maar wederom uit onderzoek blijkt dat ook binnen de pelletmerken grote verschillen bestaan in de kwaliteit. Door het geven van zaadvoeding kunnen dus voedingsgebreken ontstaan en een groot deel van de ziektes lijkt hierin een basis te hebben. Echter ik denk niet dat deze gebreken opgevuld mogen worden door het geven van vitaminen, al willen fabrikanten graag anders doen geloven.  
problem.

Inger m

Hoi Irene,
Bij mij vallen daar idd ook de Bogena druppels onder. Ik ben op dit moment bezig me er wat meer in te verdiepen en sta dus open voor andere meningen en feiten. Momenteel denk ik er zo over, op basis wat ik erover gelezen, gehoort en bemerkt heb.

gr Inger

Ik heb hier even een bericht bijgezet wat ik ook aan Marianca schreef:

Wat betreft voeding, zou je idd kunnen proberen om veel strenger te zijn en te geven wat ze per dag nodig hebben. Ook kun je bv proberen het groenvoer anders aan te bieden, bv door het in kleine stukjes te snijden en in een bakje of bij het gewone voer te doen. Ik heb gemerkt dat ze het soms beter eten. Het klopt dat als ze alleen zaadvoeding eten, dat er voedingsgebreken kunnen optreden, maar dat betekent dat de basis niet goed is.

problem.

Annouschka

Hoi,

wel, ik geef net als Irene Bogena vitaminedruppels nu omdat mij dit aangeraden werd door de DA, ik let wel op dat ik liever wat minder doseer dan wat teveel want ik weet dat dat schadelijk is.

Verder blaas ik ook de bakjes uit zodat alles opgegeten wordt, hier krijgen ze ook wekelijks een aantal keer groenten en fruit voorgeschoteld maar sommigen eten daar bijna niet van.

Over pellets ben ik het wel eens dat dit beter is voor ze maar bij mij krijgen ze het toch nog altijd apart erbij en er wordt ook van gegeten maar dan meer als extraatje.
Ik denk wel dat pellets na een tijdje te eentonig voor de beestjes worden, ik zou ook niet dag in dag uit hetzelfde willen eten.

groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi Annousschka,
Ik zou zelf ook niet alleen pellets gaan geven, maar ook zaden (bv 50:50), om het niet te eentonig te laten worden.

Maar ik heb nog een vraag aan jullie over vitaminen in drinkwater, want het is bekend dat vogels relatief weinig drinken. Als je een x- aantal druppels in het water doet, heb je dan enig idee hoeveel de vogel heeft binnengekregen aan het einde van de dag of wordt het grootste gedeelte weggegooid?

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ik denk zelf dat de vitamines best wel nut hebben als vogels niet veel groente of fruit (willen) eten.
Ik geef altijd al vitamines door het drinkwater daar ben ik bij mijn eerste valkje mee begonnen en de dronk alleen water wat een gele kleur had anders nam hij echt niks.
De laatste jaren gebruik ik Quikon V dat mag je ook volgens de beschrijving elke dag geven.
Ik geef minder dan de dosering die ze voorschrijven omdat dat me veels te veel lijkt namelijk 10 ml op 1 liter water.
Toen ik het jong hier met de hand ging voeren wat achtergebleven was raade dr Feld me zelfs aan Osteovit te geven en Calcitad als aanvulling omdat hij veel te kort gekomen is.
De veren schoten in een mum van tijd uit het lijfje en je kan duidelijk zien dat de veren die voor die tijd gegroeid zijn veel minder van kwaliteit zijn.
In dit geval vind ik dus de vitamines en calcium wat ik extra geef tijdelijk dus best wel nuttig.
Hier is het beter te doseren omdat het door de pap gaat.
In water weet je inderdaad nooit wat ze binnenkrijgen ze zullen meer drinken als het warm is bijvoorbeeld en ook mee vitamines binnen krijgen.
Maar ook hier geef ik een mix van sla, wortel en paprika en daar eten de meeste wel van maar sommige niet.
Dan heb ik toch wel het idee dat ze in elk geval nog iets binnenkrijgen.
Nou zeggen vitamines echt niet alles ik eet niet echt gezond denk ik maar ik ben amper ziek en heb geen lichamelijke problemen.
Zo zal dat bij vogels ook werken er zijn gevallen bekend dat een vogel 18 jaar geworden is op alleen een standaard zaadmengsel.
Maar misschien was die vogel wel ouder geworden als hij wel beter gevarieerd gegeten zou hebben.
Ik denk ook dat de reden dat ze in de natuur veel vruchten en groenvoer eten is dat ze zaadjes minder makkelijk kunnen vinden en wat ze in de natuur eten hoeft niet altijd het beste te zijn.
In de natuur word een valkparkiet ook gemiddeld 10 jaar oud en in gevangenschap veel ouder.
Dat heeft niet alleen met de voeding te maken maar met meerdere dingen natuurlijk maar het kan wel mee spelen.
Er is natuurlijk niet echt heel veel onderzoek naar vogels gedaan nog en ik geef gewoon wat ik voor mijn gevoel vind wat goed voor ze is en natuurlijk ook de voorgeschreven dingen uiteraard.
Sommige mensen zweren bij pellets ook omdat de veren heel mooi worden word dan gezegd.
Maar wil mooie veren automatisch zeggen dat ze gezond zijn?
Met chemische middeltjes kan je misschien ook een mooi verenpak krijgen maar of dat gezond is dat is de vraag.
Zo denk ik ook over die pellets, natuurlijk is daar onderzoek naar gedaan maar die amerikanen gebruiken het ook volgens mij veel omdat het veel makkelijker is en het geeft minder rommel.
Als pellets zo goed zouden zijn waarom eten mensen dan gewoon eten en ook geen ruimtevaart pillen waar alles in zit wat gezond is?
Pellets zouden ook beter zijn omdat ze biologisch zijn en geen bestrijdingsmiddelen bevatten dus is zaad dan bij voorbaat altijd slecht zegt men.
Daar heb ik ook zo mijn tweifels bij want echt niet alle zaad zal barsten van de DDT denk ik hoor.

Groetjes, Paul

Inger m

28 oktober 2004, 14:13:05 #7 Last Edit: 28 oktober 2004, 14:14:11 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Heel verhaal zeg  ;)

Wat betreft dat achtergebleven jong begrijp ik dat je extra heb moeten bijgeven, deze heeft in de basis te korten opgelopen en die moeten idd bij gegeven worden, dat is voor mij dus een situatie waarbij het geven van supplementen wel nuttig kan zijn.

Waar ik wat tegen heb, is dat vitaminen zonder meer worden bijgegeven zonder dat bekend is waarom het wordt bijgegeven en of de vogels het daadwerkelijk wel te kort komen. De fabrikanten doen er een mooie verpakking omheen en mooi praatje, zonder dat het echt wetenschappelijk gefundeerd is. Het is voor mij dus de vraag: heeft het (zondermeer) bijgeven van vitamine preparaten wel een positief effect of de vogels? Of geen effect (=geldverspilling) of zelfs een negatief effect.

En je schrijft over of een mooi verenpak door chemische middelen verkregen wel echt zo goed is...nuja vitamines zijn chemische middelen ::).
Verder is een mooi verenpak wel een teken van een goede gezondheid, bekent verschijnsel zijn de zgn stress strepen in de veren, dit zijn horizontale strepen en geven aan dat het dier te korten heeft (gehad).

Zo heb ik twee jonge kippenhennen, beide uitgebroed in de broedmachine op de kinderboerderij, zelfde ras en even oud. Het eerste dier heb ik vanaf dag 1 zelf grootgebracht op SIVO start, maar daarnaast dagelijks gesneden groente en fruit en buffalowormpjes.
De tweede hen is in een grote groep opgefokt op een commercieel kuikenmengsel (en later zelfs legtoom) en verder niks erbij, toen ik haar kocht op twee maanden leeftijd, was het eerste wat opviel dat in al haar staartpennen groeistrepen zaten (helaas heb ik er geen bewaard), ook is ze een stukje kleiner/ smaller dan mij eigen hen (maar dit kan ook individueel zijn).
Inmiddels is ze uitgegroeid en heeft prima staartpennen terug gekregen, ze was zelfs net iets eerder aan de leg dan de andere hen!

Dieren die ziek zijn/ niet goed in hun vel zitten verzorgen hun veren minder goed. Ook bij voedingsgebreken zie je een minder goed verenkleed/ vacht bij dieren.

Wat betreft pellets, daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Wel wil ik aanmerken dat er over vogels maar relatief heel weinig bekend is en dat ze eigenlijk van het begin af aan op zaden worden gezet.
De natuur kun je in principe best als maatstaf gebruiken, in die zin, dat de natuur zelf een hard selectiemiddel is en de beste individuen selecteerd. Op grond daarvan zijn dieren zo goed mogelijk aangepast aan hun leefomgeving en ook aan de voeding die daar voorkomt en wordt daar ook zogezegd lichamelijk op ingespeeld. Nu kun je de voeding uit de natuur niet direct doortrekken naar de huiskamer situatie, maar ik kan wel aanmerken dat we daar waarschijnlijk nog een heel eind op achter liggen.
Dieren in de natuur worden idd minder oud (gemiddeld genomen!), maar zijn blootgesteld aan allerlei (veranderde) omstandigheden en vijanden. Het is daarom van belang dat de voeding (basis) zo efficient mogelijk is.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd en het komt erop neer naar mijn mening dat we wat voeding betreft nog heel veel moeten leren en dat er nog behoorlijk wat meer onderzoek nodig is om te kunnen zeggen dat we de vogels op een juiste manier voeren. Ik denk dat de voedingsmarkt ook grotendeels wordt gedomineerd door fabrikanten die er ook een heel groot financieel belang bij hebben (zie ook alle vitamine preparaten en snoepstaven etc etc in dierenwinkels...en vgl mij verdient de branche daar behoorlijk op  ;))

gr Inger

problem.

Kolkkie

Hoi Inger,

Zelf heb ik Multi-Vit in huis, maar ik gebruik het niet elke dag omdat ik ze niet teveel wil geven.
Als ze in de rui zijn dan geef ik wel wat vaker vitamines door het water heen.

Het probleem bij mij is wel dat ze hier eigenlijk geen groente en fruit eten.
Als ik het in de voliere leg dan eten ze er niet van. Ze wilen het wel eten als ik het eet, dan trekken ze het uit mijn mond vandaan, maar dat kan best knap vervelend zijn.

Ze neigen bij mij meer naar aardappels, macaroni, rijst, brina ed.
Dat kunnen ze echt vreten, maar de groentes laten ze gewoon links liggen.
Eigenwijs zijn ze :D.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

tommy

ik heb er nog eens goed over nagedacht over dit onderwerp

Ik ben van mening dat het geven van vit. met gezond verstand moet gebeuren.

Als blijkt uit een onderzoek dat de vogel een tekort komt om wat voor reden dan ook en het kan opgelost worden met vit. dan vind ik dat geen bezwaar.

Het is bij de mens sinds kort aangetoond dat het slikken van vitamines en dan vooral de davitamons en andere vrij hoge middelen niet gezond zijn.
Er zit een te hoge algemene dagelijkse hoeveelheid in.
Je hebt van elke vitamine een adh nodig.
Die zit als het goed is ook in je voeding en dus krijg je dan al snel een overdosering. Dat is op korte termijn niet erg maar wel op de langere duur.

Twee ons groenten en twee stuks fruit en je ziet er gelijk een heel stuk beter uit.

Ik ben van mening dat het voeren van pellets en zaad en groeten en fruit een heleboel voerstoornissen al voor een groot deel oplossen.

Het voer naar maat geven vind ik een heel goed advies. Voer zoveel als dat de vogels in een keer op kunnen.

In een voliere is dat best lastig, maar dan kan je een paar bakjes ophangen.

Takken en sloop materiaal vind ik ook een hele goede aanvulling.
Ze vervelen zich niet zo snel en het is een goede manier om hun snavel in conditie te houden.

Ik wil in het voorjaar me valkjes naar buiten doen en dan ook gelijk met pellet voer beginnen 50% pellet en 50% zaad.
Dus moeten ze wel wat te slopen hebben tegen de verveling.

Vogels eten in het wild alleen 's morgens om de dag door te komen en 's avonds om de nacht door te komen.
De luibakke in onze voliere's en kooie eten de hele dag puur uit verveling.

Ik denk dat niet alleen voeding een probleem geeft bij de gezondheid maar ook de manier waarop je met je vogel omgaat.
Jou eten is niet gezond voor vogels. Is natuurlijk wel prachtig als hij die frikandel eet of die loempia of dat hij uit ze dak gaat voor een aardappel. Het feit blijft dat het niet gezond is.

Een happy vogel krijgt gezond te eten, groentes en fruit.
En kan minstens 3 uur per dag vliegen.
Kan een tak per dag slopen.
En heeft een speel kameraad.

Zo zijn er vast nog veel meer dingen nodig om een vogel happy te krijgen.

Ik vind dus dat het geven van vitamines door het water of door het voer niet nodig zijn,tenzij.

Maar roep maar als je het er niet mee eens bent!

grt annemieke

Inger m

Hoi Annemieke,
Duidelijk onderbouwde mening, te meer ik het hier zelf ook mee eens ben. Ik denk dat er veel te makkelijk naar vitamines gegrepen wordt ('want die zijn gezond'), zonder dat daar daadwerkelijk bij nagedacht wordt.

Het geven van mensenvoedsel aan valkparkieten vind ik gewoon niet slim, omdat het vaak al niet goed is voor mensen (patat, frikandel) kan het een nog wel veel negatiever effect hebben op vogels. Een heel klein stukje voor ons bevat voor een vogel mogelijk veel te veel vetten en ander ongezond materiaal. Natuurlijk kan het op korte termijn geen kwaad, maar op de lange termijn kan het nog weleens schadelijke effecten gaan geven. Dus gewoon groente en fruit, want dat is voor onszelf ook het beste!

Wat betreft op maat voeren in een voliere, gebruik ik zelf maar 1 schaal. Ik strooi een heel klein beetje op de grond, maar plaats bewust niet meerdere bakken. Het is prima te doen om een hele groep op maat te voeren, maar het is een kwestie van goed uitmeten. Ik heb wel diverse ruifjes in de voliere met groente en fruit, die dagelijks goed leeggegeten worden.

gr Inger

problem.

bobbie

Goedemorgen,

Zo, nu zal ik mijn verhaal eens vertellen.

Ik heb 2 papegaaien in 1 kooi. Ik vulde 3 bakjes met papegaaienzaad. Bobbie joeg Dinky altijd weg bij de etensbakjes (hoe kreeg hij het voorelkaar bij 3 bakjes) en at eerst zelf het lekkerste eruit, daarna mocht Dinky erbij.
Dinky en later ook Bobbie kregen kokerveren. Dat wist ik toen nog niet maar toen Dinky nog al eens bloedde bij haar veeraanhechting ben ik met haar naar mijn dierenarts geweest (eentje die ook op jullie lijstje staat). Wat bleek, Dinky had dus kokerveren. Bij kokerveren gaat de koker er niet af en gaat de aanhechting bloeden. Reden: voedingstekort, te eenzijdige voeding. Later bleek dat Bobbie ze ook aan het ontwikkelen was.
Van toen af aan ben ik overgegaan op pelletvoeding van Harrison's, High Potency. In het begin was dat best moeilijk, gewoon omdat dit tegen mijn eigen gevoel indruisde. Maar ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van. Ik ben eerst gaan mengen en steeds meer pellets en steeds minder zaad gaan geven. Ze zitten nu ongeveer anderhalf jaar op pelletvoeding. Ik krijg echt complimenten hoe de vogels er uit zien. Ze glimmen, de kleuren zijn fluoriserend en hebben geen last meer van kokerveren. Uiteraard krijgen ze nog af en toe een druifje, stukje appel, nootjes, dat moet je wel blijven doen alleen zeer beperkt. Een druif voor ons is wel wat anders dan een druif voor een papegaai.

Ik geeft mijn valkjes nu 50:50 zaadmengsel/pelletvoeding. En ja hoor, ze eten het echt. Om de dag krijgen ze een nieuwe verhouding. De dag dat ze niet een totale nieuwe voedselbak krijgen vul ik aan met pellets. Dit gaat uitstekend. Ze zijn in goede conditie. Het advies van Inger om het fruit en de groente voor de valkjes in het voedselbakje te gaan doen ga ik opvolgen. Dat is niet eens zo gek. Ook qua bevuilen is dit gunstig.

Ik geef geen van mijn vogels vitaminepreparaten omdat dit bij een volledige voeding gewoon niet nodig is naar mijn mening. Ik heb het dan wel over gezonde vogels.

Wel doe ik eens in de maand in het drinkwater van de valkjes een beetje Gezasept, dit ter voorkoming van kropontsteking omdat mijn valkjes nog al eens met touw in de weer zijn.

Nou, dat is zo'n beetje mijn verhaal. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Als er vragen zijn hoor ik het wel.

Doei, Nel

tommy

Hoi nel,

Heb jij je valkjes van begin af aan pellet voer gegeven toen je ze binnen kreeg?

Ik wil in het voorjaar beginnen met 50:50 pellet :zaad.

Wilde even weten of je dat zo kan doen in een keer?

Grt Annemieke

tommy

Hoi Inger,

Ik had het al eens eerder zien staan dit onderwerp, maar moest er eerst eens goed over nadenken.

Ik heb nu een aantal vogels die overleden zijn.
Dan komt de vraag al snel, "wat doe ik fout".
Ik denk dat ik nog een heleboel aan de voeding kan doen. Dus ben ik daar nu druk mee bezig.

Eerst maar even zorgen dat ze weer een beetje op de rails zitten en dan over op pellet.

Grt Annemieke

bobbie

Hoi Annemieke,

Nee hoor, dat kan je nooit gelijk doen. Eerst geef ik ze het voer dat ze hadden op het vorige adres.
Dan ga ik ze langzaam overzetten op pelletvoer tot ik de verhouding heb die ik ze wil geven, of dat nu 100% of 80% is, dat bepaal jij zelf.

Succes, Nel