9 mei 2025, 01:27:21

Vitamine preparaten ja of nee?

Gestart door Inger m, 27 oktober 2004, 20:38:34

« vorige - volgende »

Inger m

30 november 2004, 09:16:31 #15 Last Edit: 30 november 2004, 09:18:15 by Cinnamon_valk
Hoi Nel,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Hier op het forum heb ik het idee dat de meesten liever zaden voeren (ondanks dat pellets nog niet geprobeerd zijn). Zelf ben ik van mening dat voeding juist heel belangrijk is voor gezonde valken (vogels) en dat daar best wat meer belang aan gehecht mag worden.

Hoi Annemieke,
Ik ga van het voorjaar ook overstappen op pellets, waarschijnlijk ook in 50-50 verhouding of hoger (pellets). Ik wil graag dat ze er wat zaden bij eten ter afwisseling en stimulatie spiermaag. Pellets zijn wat duurder, maar ik denk dat het belangrijker is op lange termijn te kijken. Momenteel wordt een groot deel van de ziektes en aandoeningen bij vogels geweten aan onjuiste voeding (direct of indirect). Er is nog betrekkelijk weinig onderzoek hiernaar gedaan. Het meeste is met name in Amerika gedaan, waar diverse pelletvoeders naar aanleiding van onderzoek ontwikkeld zijn. De beste merken zijn Harrisons en Nutribird.

Ik ben zelf erg benieuwd naar de resultaten van pelletvoeding. Van diverse kwekers heb ik positieve resultaten gehoord, maar ik zie het graag ook zelf.

Ik denk dat de vogels mogelijk idd rustig overgeschakeld kunnen worden. Momenteel zit er wat pelletvoeding van Vitakraft door het voer en dat eten ze ook. Maargoed omdat jij rond dezelfde periode wilt overschakelen, kunnen we dan de ervaringen uitwisselen  ;).

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tommy

Hoi inger,

Ja dat lijkt me een goed idee.
Ik wilde een soort logboek bij houden.
Misschien is dat voor jou ook een optie.
Daar wilde ik mijn indrukken van de vogels inschrijven.
Ik vind het inderdaad een leuk idee om ervaring uit te wisselen.
Grt Annemieke

Jacob

hallo,

ik denk dat het geven van extra vitaminen niet nodig is, als je een goed zaadenmengsel voerd. ik voor zelf een premium zaadmengsel met weining zonnepitten. verder doe ik over het eten nog mineralen poeder met kiezel, ze hebben ook nog een bakje met kiezel en oestergrid er hangen ook oesterschelpen in de voliere, verder hebben ze ook nog kalksteen sepia, trosgierst. dus dat zit verder wel goed.

ik ben me ook iets aan het verdiepen gegaan over voeding, dus wil ook beginnen met paprieka sla en andere groentes.

maar vit- preperaten vind ik niet echt nodig, ze zijn idd waarschijnlijk chemisch gemaakt en de verhoudingen verschillen ook altijd in merken, elk merk zegt dat zijne goed is en zeggen allemaal hetzelfde over het resultaat,

voor een gezonde vogel met mooie veren, daar komt het op neer uiteindelijk.

maar als je extra vitaminen wil geven dan geef ik ze altijd gewoon rosivicee (zo goed geschreven?). dat meng ik dan door het water heen. het water word zoeter dus vinden ze het ook lekkerder.

en voor mooie veren kan je ze ook ipv met water met rozenwater besproeien. worden de veren ook heel mooi van heb ik van een kweken van parkieten gehoord.

dus ik denk dat mijn vogels niets tekort komen.

groetjes jacob

Riny

Hallo allemaal
Ik geef bijna nooit vitaminen preperaten aan mijn vogels.
Wel heb ik me verdiept in de div. soorten kruiden en wat voor vitaminen daar in zitten.
Deze zaai ik zelf zodat ik zeker weet dat ze onbesproeid zijn.
Zo krijgen ze iedere dag van de week een ander soort groente of kruiden.
Ook krijgen ze bij mij in de winter 3x per week kiemvoer.
In de zomer als ze jonkie's hebben geef ik dat iedere dag.
Hier doen ze het bij mij goed op.Ik zal het maar afkloppen maar heb in al die jaren nog nooit een dierenarts nodig gehad.
Wat een bofkont ben ik he!!
Groetjes Riny :D :D

ep

ik geef tico 1x in de week vitamine druppels omdat hij bijna geen groenten en fruit eet.
alleen aardbeien en komkommer eet hij af en toe, toch bied ik hem elke dag weer groente en fruit aan in de hoop dat hij het toch een x gaat eten.
Als hij het gaat eten krijgt hij van mij geen extra vitamines meer.
petra

Jacob

hallo allemaal,

ik ben maandag naar de lezing geweest over vogels, via de dierenwinkel waar ik werk, en daar hadden ze het ook over vitaminen.

als je vitaminen door het water doet, is na een half uur het grootste gedeelte vitaminen al vergaan, vooral vit A, en als je dan gaat kijken naar het aantal bactering dat zich ontwikkeld in water met vitaminen is ook ontzetten groot.

en grasparkieten kunnen 30 dagen niet drinken als ze het water niet vertrouwen.

groetjes jacob

tommy

hoi Jacob,

Dat had ik ook al een keer gehoord dat vooral grasparkieten moeilijke drinkers zijn.

Ik ben zelf ook geen voorstanders van vitamine preparaten door het drinkwater.

Grt Annemieke