9 mei 2025, 20:31:43

beetje agressief naar elkaar

Gestart door the_lost_valley, 24 september 2004, 01:34:11

« vorige - volgende »

the_lost_valley

Hoi iedereen,
Ik heb nu sinds een paar maanden 2 vogels.. Punkie en Spirit.. Eerst had ik alleen Punkie.. ff later kwam Spirit erbij.. het ging echt perfect, en waren meteen vriendjes.. zaten telkens lief bij elkaar enzow..Maar nu sinds een week of 2, zitten ze steeds te pikken en ruzie te maken naar elkaar.. Punkie zit telkens lief te doen naar Spirit, (wilt ook paren, maar Spirit wilt vaak niet), maar Spirit negeert elk gedrag van Punkie voor aandacht.. Ook wordt Punkie vaak waar ie zit weggepikt, omdat Punkie ergens zit waar Spirit wilt zitten, omdat Spirit eerst eten wilt hebben, omdat Punkie teveel aandacht trekt en Spirit ff wilt rusten... en gewoon om niets.. dan gaat Spirit soms echt door de hele kooi Punkie achterna!! Punkie durft niets terug te doen, en duikt een beetje weg.. ze zitten altijd op een aparte stok te slapen, omdat Punkie zeker tijdens het slapen niet in de buurt van Spirit mag komen..
nou ja.. nu is de vraag.. wat kan ik hier het beste aan doen..
Groetjes Natalie

Carla_en_Yoshi

Hallo Natalie.

Dat pikken naar elkaar is hier ook.
Breezer is nu 7 weken en Yoshi 3,5 maand.
Alleen is bij jou het nieuwe valkje "de baas".
Hier gaat overdag alles normaal,met eten word er af en toe gepikt door Yoshi naar Breezer,ik denk omdat ze allebei de zonnepitten het eerst eten :D.Maar Breezer laat zich met eten al niet meer wegpikken.
Het probleem bij ons is vooral sávonds.Merk je bij jullie ook verschil tussen overdag en sávonds?
Breezer wil dan slapen en zit al lekker met zijn snaveltje tussen zijn veertjes,komt Yoshi op dezelfde stok zitten,kijkt naar Breezer en gaat steeds dichterbij zitten,totdat hij hem  :obegint te  pikken.Mischien is het de rangorde,van ik ben hier de baas.
Overdag zijn ze over het algemeen wel lief tegen elkaar,vaak samen eten,soms samen slapen :).Yoshi wil steeds gekroeld worden door Breezer,maar Breezer begrijpt dit denk ik nog niet :D.
Groetjes van Carla.

the_lost_valley

24 september 2004, 05:17:26 #2 Last Edit: 24 september 2004, 05:20:28 by the_lost_valley
Hoi Carla,
Hier is ook een beetje een verschil tussen overdag en 's avonds.. 's avonds vliegen hier soms echt de veertjes door de kooi :-/. Dan zit Spirit al te slapen, altijd vlak voor het speeltje waar Punkie graag mee wilt spelen.. als Punkie dan ook maar heel ff in de buurt komt dan issie een paar veertjes kwijt en wordt weggepikt.. Punkie is altijd de vogel die wilt kroelen, en ook van mij veel aandacht wilt.. Spirit zit altijd een beetje met z'n snaveltje open.. maar doet verder eigenlijk weinig.. beetje vogel met gebruiksaanwijzing.. maar zeker wel een superleuke vogel! Niet zo gek van handen, maar laat zich soms zelfs heel klein beetje aaien.. al gaat het niet van harte.. maar Punkie zit al klaar met zijn koppie als je met je hand in de kooi komt.. Zo zit Punkie ook vaak naar Spirit toe.. Punkie probeert ook echt elke keer op Spirit te kruipen.. maar dan is het soms echt ruzie hier als Spirit niet wilt.. :-/ Punkie durft nooit van zich af te slaan... Vroeger deden ze alles samen.. eten (zelfs elkaar voeren), poetsen, slapen, middagdutje doen... maar als Punkie nu Spirit al aanraakt, dan wordttie achterna gezeten.. Soms erger dan de andere keer, maar telkens hoor je Punkie dan zielig piepen omdattie gepikt wordt.... :-/ Ik denk trouwens dat Punkie een mannetje is en Spirit een vrouwtje.. maar dat weet ik nog niet zeker.. ze zijn beide nog geen jaar..
Groetjes Natalie

Paul

Hoi Natalie,

Vreemd dat ze eerst zo zaten te kroelen en dat nu het gedrag zo veranderd is.
Je hebt kans dat Spirit in de pubertijd is en dan kan hun gedrag daardoor veranderen.
Je hebt gewoon kans dat het straks weer een stukje beter gaat.
Misschien als Punkie met zijn versierpogingen begint dat Spirit dan weer wat meer naar hem toetrekt.

Groetjes, Paul

the_lost_valley

Hoi Paul,

Allebei de vogels zijn ongeveer een half jaartje... Punkie is al lekker bezig met Spirit versieren elke keer, maar dat lijkt Spirit juist een beetje te irriteren..Ik laat ze verder wel met rust en grijp niet in, als ze weer es bezig zijn.. dan kunnen ze het zelf uitvechten..
Groetjes Natalie