12 mei 2025, 03:30:50

Ziek maar weten niet wat???

Gestart door Marloes, 20 september 2004, 15:40:04

« vorige - volgende »

Marloes

Hoi,

We hebben thuis een heel ziek valkje zitten, hij heeft 1x overgegeven, en hij poept donker groen, dit is ook erg nat.

Hij eet niet, hij drinkt niet en hij is te zwak om te vervoeren, hij is al stresserig en als we heb nu moeten vervoeren dan kiept ie om omdat hij het te benauwd krijgt, dit deed hij gister ook toen ik hem drinken gaf, dit heb ik wel iets naar binnen gekregen en hij heeft daarna ook een heel klein beetje trosgierst gegeten.

Dus de symptonen zijn:
- zit bol
- kijkt vaag uit zijn ogen
- donker groene, natte ontlasting
- eet en drinkt niet
- slaapt de hele dag op 2 poten

Ik weet dat ik het beste naar de dierenarts kan gaan, maar dat overleeft hij ook niet, en de dierenarts weigert hierheen te komen. Maar het gaat nu al beter dan gister, hij poetst weer een beetje en hij knarst. Ook heeft hij zelf al een beetje gegeten en gedronken, niet veel, maar het was iets.

Maar we denken dat hij vergiftigd is, door een ongewassen appelschil, kan dit het zijn?

Groetjes Marloes.

Lique

hoi marloes,

dit klinkt niet al te best.
Het beste wat je nu kan doen is het valkje wat druivensuiker toe te dienen met wat warm water (ong. 39 graden).
Bel ook Feld eens, wat het zou kunnen zijn, hij kan telefonisch ook erg goed helpen.
Hij heeft in ieder geval snel hulp nodig.
De donkere ontlasting kan komen, omdat hij niet eet of drinkt.
Hij is zichzelf aan het verteren.
Dit heb ik ook wel eens gehad met een valkje. Ze stopte plotseling met eten en heb haar met de hand gevoerd. Ze is er gelukkig helemaal bovenop gekomen, maar het was heel veel werk.
Ik denk dat je je valkje zeker de eerstkomende tijd zelf moet gaan voeren, totdat hij weer op gewicht is.
Hoe zwaar is hij nu?

groetjes lique

Marloes

Hoi,

Ik ga zeker van de Feld even bellen, wat hij nu weegt weet ik niet, maar hij voelt zeker niet mager aan, dit komt omdat hij voor hij ziek werd best wel dikkig was.

Dus hij heeft wat bij te zetten.
Voeren lukt niet want hij houd met zijn tong de spuit dicht.

Ik laat je weten wat de vorderingen zijn.

Groetjes Marloes.

Lique

CitaatHoi,

Ik ga zeker van de Feld even bellen, wat hij nu weegt weet ik niet, maar hij voelt zeker niet mager aan, dit komt omdat hij voor hij ziek werd best wel dikkig was.

Dus hij heeft wat bij te zetten.
Voeren lukt niet want hij houd met zijn tong de spuit dicht.

Ik laat je weten wat de vorderingen zijn.

Groetjes Marloes.
Hoi Marloes,

Uit mijn ervaring weet ik dat een forse vogel binnen een dag heel veel af kan vallen.
De ene dag voelt hij nog fors aan, en de andere dag kan je het borstbeen erg goed voelen, en steekt hij uit.

Je kan hem rustig voeren, alleen zal je het wat anders aan moeten pakken.
Je kan het voer aan de zijkant van de snavel inspuiten, zodat het bij het puntje van de tong zit. Zo kan hij het makkelijk doorslikken.

Ja, bel Feld maar even, hij kan je toch meer advies geven.

groetjes lique

Paul

Hoi Marloes,

Wat erg dat hij zo ziek is en de tips van Lique zijn inderdaad het enige wat je zelf kan proberen.
Ik weet wel dat aardappel planten giftig kunnen zijn maar de schil van een aardappel zelf dacht ik niet maar er kan wel iets anders opzitten aan chemische troep tegen het uitlopen.
Kan hij aan een plant geknaagt hebben die in huis staat?
Bij mijn broer heeft er ook een keer een zo bijgezeten als bij jou en die heeft een hele dag zo gezeten maar dat was de volgende dag weer een stuk beter.
Kijk dus even goed als je planten hebt of je er hapjes in ziet dan kan je bepalen wat ie in dat geval heeft binnengekregen.
Welk valkje is het trouwens is het Ali of Baba of een andere?

Groetjes, Paul

Marloes

Hoi,

Het is Murphy, de kleine van Ali & Baba, hij is 3 maanden oud dus erg sneu.

Ik heb hem net een tijdje zitten observeren, EN HIJ EET!!!
hij heeft 10 minuten aan trosgierst zitten knabbelen en hij was zich daarna aan het poetsen.
Toen kroop hij weer in elkaar en ging wel op 1 pootje zitten.

Ik heb ook Dr Feld gebeld en ik kreeg zijn assistent aan de telefoon, Dr Fled was er niet.

Ze heeft me gevraagd om wat ontlasting op te sturen zodat ze kunnen kijken wat het is gweest wat ons kleintje zo ziek heeft gemaakt.

En Paul, het was geen aardappel schil maar de schil van een appel die bespoten was, dus dat zou het kunnen zijn.

Hij heeft ook wel aan planten geknabbeld, maar die staan niet op de lijst en dat heeft hij al eerder gedaan en toen werd hij ook niet ziek.

Het gaat nu beetje bij beetje beter, het gaat langzaam, maar we zien vooruitgang, hij is ook steeds minder sloom, maar dat zal wel komen omdat hij nu wat gegeten heeft. Ook heeft hij zelf weer wat gedronken. Dus ik krijg weer hoop.

Groetjes Marloes.

Ow. en bedankt dat jullie me allemaal zo snel kunnen helpen!!!

Paul

Hoi Marloes,

Ik las even verkeerd ik dacht aardappel.
Maar het kan met appels inderdaad ook dat er troep op zit.
Voor mensen moet je ze ook wassen eigenlijk alleen is een beetje gif voor een mens amper merbaar maar een vogel kan er aardig ziek van worden helaas :-(
Als ie nu al opknapt kan je er denk ik wel vanuit gaan dat het een vergiftiging is geweest.
Hij zal dan steeds sneller opknappen en als je hem nu al hebt zien eten is dat al een goed teken.
Ook al staan planten niet in de lijst dan kunnen ze toch giftig zijn.
Je zou dat per plant na kunnen zoeken dan type je op Google bijvoorbeeld narcis giftig in en je ziet dat deze plant zwaar giftig is zelf mensen kunnen daar aan doodgaan.
Alle planten uit een bol zijn vaak giftig dus daar extra mee oppassen.
Dus loop voor de zekerheid ook al je planten nog even na via internet.
Hopenlijk is Murphy vanavond al weer een stuk beter en komt ie er helemaal bovenop maar er is al verbetering dat is al heel gunstig.

Groetjes, Paul

Marloes

Hoi,

Ik ben echt blij dat het een stukje beter met hem gaat, ik had gister eigelijk geen hoop meer, hij werd steeds zwakker en was zijn hele cordinatie kwijt, echt heel zielig.

Maar hij word weer wat levendiger.

De plant is een Maranta ( 10 geboden plant)

Groetjes Marloes.

Lique

20 september 2004, 19:08:52 #8 Last Edit: 20 september 2004, 19:09:05 by Angelique

Paul

Hoi Marloes,

Ik heb even voor je gezocht en zie steeds staan dat de Maranta niet giftig is.
Maar net vind ik op een site dat hij voor katten wel giftig is dat hij voor katten wel bij de giftige planten staat dus het zou dan ook kunnen dat hij voor vogels ook giftig is.
Ik zal nog even kijken of ik er verder wat van kan vinden.
Op deze site staat het voor katten in elk geval het is alleen duits.
http://www.stjordal.de/tipsinfos/giftpflanzenuebersicht.html

Groetjes, Paul

Marloes

Dankje voor het opzoeken van de informatie.

Groetjes Marloes.

Paul

Hoi Marloes,

Heel vaag met die plant sommige zeggen dat hij voor katten giftig is en andere zeggen dat katten hem wel mogen.
Voor mensen is hij in elk geval niet giftig maar vogels reageren heel anders op bepaalde stoffen dus weet je het nooit zeker.
Omdat op veel kattensites gewaarschuwd word over die plant zou ik er toch mee uitkijken.
Misschien is hij voor vogels niet giftig maar ik zou geen risico nemen om misschien opnieuw een zieke valk te hebben.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

wat erg dat je valkje ziek is, zoals je aangeeft, kan het best van een ongewassen appel zijn.
Ikzelf werk in het labo bij een aardappelverwerkend bedrijf en ik krijg veel teeltfiches binnen, dat zijn papieren waarop de boeren moeten invullen welke bemesting en antipesticiden ze gebruikt hebben en ik weet dat dat er heel wat zijn.
Ik ben nu terug bezig van aardappelen maar bij alle fruit en groentesoorten is het zo hoor, dat weet ik heel zeker.
Bij biologisch gekweekte groenten en fruit mss niet maar daar ben ik niet zeker van.
Hopelijk houd ie nu z'n eten binnen en knapt ie terug op.

groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi,
Lijkt me sterk dat een vogel zo ziek wordt van een ongewassen appelschil. Deze kan idd gifresten bevatten, maar eiglijk voer ik mijn vogels regelmatig appel en zie geen problemen. Ik denk dat er eerder wat anders aan de hand is. Vogels zijn idd gevoeliger voor gifstoffen, maar juist door hoge stofwisseling schijnt het ook weer snel uitgescheiden te worden. Dit geldt ook voor kamerplanten...uit onderzoek blek dat grasparkieten niet makkelijk dood te krijgen waren door het eten van kamerplanten (beter niet uitproberen), maar dat effect schijnt dus mee te vallen...Al moet je gewoon blijven oppassen met kamerplanten.

Hoi Annouschka,
Wat betreft biologische groente kun je er met keurmerk wel zeker van zijn dat het geen gifstoffen bevat. We hebben zelf een biologisch bedrijf en geloof me...dat wordt behoorlijk streng gecontroleerd, bovendien betaal je er geld voor en levert het niet perse zoveel meer op. Dus voordat je biologische boer wordt kun je dit ook uit principes doen en niet om het geld....En blijft het dus gifvrij...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

ja Inger, ik wist het niet zeker, daarom durfde ik er ook niet opzetten dat er daar niet besproeit werd.
Ik weet wat voor strenge controles er worden uitgevoerd en dat je veel attesten nodig hebt, zelfs om aan een aardappelbedrijf te leveren als je een gewone boer bent, bij ons komen er niet eens biologische, dan is het al een hele papierwinkel die tot in de puntjes in orde moet zijn.

Ik weet wel dat er niet veel overschiet als je met biologisch fruit en groente begint, bij een gewone boer blijft er al niet teveel over, toch niet zoveel als je zou denken.
Wat die mensen soms betaalt zijn, ik vind het soms wel ietsje schandalig, maar dat is te zien aan hoe hoog de prijzen staan op dat moment.
Ik ben wel grote voorstander van biologische groenten en fruit want wat ze vantegenwoordig niet allemaal gebruiken om een groente/fruit er gezond te laten uitzien.

Ik had gewoon maar een vermoeden dat het daardoor kon zijn omdat ik weet dat er sterke pesticides worden gebruikt, daarom wordt ook altijd gezegd dat je je groentes en fruit goed moet wassen.
Het kan natuurlijk altijd wat anders zijn, daarover ben ik volledig met je eens.

groetjes
Annouschka