11 mei 2025, 23:33:51

Ziek maar weten niet wat???

Gestart door Marloes, 20 september 2004, 15:40:04

« vorige - volgende »

Paul

Citaatuit onderzoek bleek dat grasparkieten niet makkelijk dood te krijgen waren door het eten van kamerplanten (beter niet uitproberen), maar dat effect schijnt dus mee te vallen...Al moet je gewoon blijven oppassen met kamerplanten.

Hoi Inger,

Uit ervaring weet ik dat een valkje behoorlijk ziek kan zijn van het eten van een giftige plant.
Bij mijn broer had er een aan een plantje gegeten en die heeft een dag heel slecht op de bodem van de kooi in een hoekje gelegen.
En eet je valkje aan een amaryllus bijvoorbeeld dan kan ie binnen een mum van tijd dood zijn.
Een mens kan al doodgaan van 3 gram van die plant dus kamerplanten kunnen wel degelijk levensgevaarlijk zijn :-(
Het is dus eker niet raadzaam om het te proberen zoals je al zei.
En misschien hebben ze met die testen de minder giftige planten geprobeerd.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Haha, zeker niet uitproberen, hoor!
Ik heb deze resultaten eveneens van een vogel DA, maar zelf het onderzoek niet gelezen... Ik denk idd dat ze niet heel giftige planten hebben geprobeerd, omdat daarvan de effecten al bekend zijn... Ik weet niet precies wat het doel hiervan was (vast niet bedoeld om grasparkietenliefhebbers hierover te adviseren). Ik heb bij valkparkieten ook onderzoeken gelezen waarbij met metaalvergiftigingen werd gewerkt...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

21 september 2004, 00:46:34 #17 Last Edit: 21 september 2004, 00:47:21 by Paul
Hoi Inger,

Ik was het ook niet van plan om dat te proberen :-)
Maar het kan dus wel dat het valkje van Marloes toch iets van een giftige plant of iets anders heeft binnengekregen.
De laatste berichten waren in elk geval dat hij weer aan de beterende hand was gelukkig.
Het zal als het een plant geweest is dan ook niet een supergiftige geweest zijn maar misschien net als bij die onderzoeken een iets minder giftige.
Met bepaalde planten krijg je zelfs een olifant ziek zo giftig zijn die dus dan heeft een klein dier daar nog sneller last van.
Hoe is het ondertussen met de zieke Marloes?

Groetjes, Paul

Inger m

21 september 2004, 00:59:58 #18 Last Edit: 21 september 2004, 01:01:58 by Cinnamon_valk
Hoi,
Klopt idd. De taxus is daar een voorbeeld van..een takje van 10 cm is genoeg om een paard vrij snel te doden...

Ik bedoel alleen ff met mijn stukje dat je niet te snel moet concluderen dat het om een vergiftiging gaat, want dan wordt mss te snel gedacht 'dat het wel weer beter' gaat, terwijl het om een infectie gaat die behandeld moet worden. Tenzij je harde bewijzen hebt (de vogel zien eten van zeer giftige plant), maar van een ongewassen appelschilletje zullen ze niet snel ziek worden...

gr Inger

nb. Wat vergiftigingen betreft wordt beweerd dat zaadvoeders resten bevatten van gifstoffen, deze worden geimporteerd uit landen waar oa DDT nog is toegestaan (en ze het wat minder nauw nemen met gifstoffen)...
Dit even terzijde...
problem.

Marloes

Hoi,

hey gaat weer een stuk beter met Murphy, hij eet weer, en drinken heeft hij ook al een aantal keer gedaan.

ook speelt en poetst hij weer.
Dus het komt toch nog goed!!!

Groetjes Marloes.

Paul

Hoi Marloes,

Wat goed dat Murphy weer zover opgeknapt is.
Ik denk toch dat hij misschien een soort vergiftiging gehad heeft doordat hij iets verkeerds heeft gegeten.
Zeker als hij nu weer goed eet en drinkt gaat ie zeker wel weer helemaal beter worden maar hij is al aardig op weg.
Doodzieke vogels eten en drinken vaak niet dus dat ie eet en drinkt is een heel goed teken.
Beterschap verder met Murphy.

Hoi Inger,

Een Taxus is toch een soort Conifeer?
Toch wel eng dat die zo giftig zijn dat blijft ook uitkijken als er een naast je volleire staat buiten.
Als je er al een paard mee omlegd is het wel heel erg giftig.
Alhouwel vogels soms heel anders reageren op giftige planten.
Die eten soms planten die voor mensen zwaar giftig zijn en zelf merken ze er niks van.
In planten zitten vaak stoffen die het zenuwstelsel aantasten en daarna hartstilstand tot gevolg hebben.
Dus het blijft toch altijd oppassen vogels met planten.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Taxus (naaldboompje) is een extreem voorbeeld (Ik woon overigens op de taxusweg...en er staat er natuurlijk ook eentje in de tuin). Het enige dat niet giftig is van de taxus zijn de besjes. Het veroorzaak oa hartstilstand. De andere coniferen zijn vgl mij stuk minder giftig, maar ook niet aan te raden om te voeren.

gr Inger
problem.