Sparkle en Binkie krijgen nu al "kriebels"

Gestart door Andrea, 1 september 2004, 18:19:54

« vorige - volgende »

Andrea

1 september 2004, 18:19:54 Last Edit: 1 september 2004, 18:28:37 by Andrea
Hallo Allemaal,

Binkie is nu al in de rui net als Sparkle.
Maar met Binkie is het spannend, want hij verliest vanaf nu geleidelijk zijn parels en gaat er uitzien als een cinnamon witmasker.
Ik wist al bijna zeker dat hij een mannetje was, omdat hij al aardig wat deuntjes weg kan fluiten en dat ie zich steeds meer macho gaat gedragen.
Hij heeft nu al een paar veertjes die terugzijn gegroeit zonder parels (zie pijltjes op de foto)

Hij ziet er uit of ie zijn veren niet op orde kan krijgen (of ergens heeft tussen gezeten ;)), omdat hij er nu al veel veren heeft verloren, het resultaat is ook te zien op de bodem van de kooi en de directe omgeving van de kooi. Hij heeft op het moment alleen nog kleine veertjes verloren. Ik ben benieuwt of hij straks cinnamon kleure staartveren krijgt ipv de witte die hij nu heeft.

Waar Binkie gaat, gaat Sparkle en andersom, als ze los vliegen. Hier zitten ze in de keuken op de kooi van mijn moeders vinkjes en een paar foto's terwijl ze vliegen.

Vanmorgen zag ik Sparkle in de kooi ineen keer kippetje zitten voor Binkie. Ze drentelde de zitstok over met daarbij de kont recht in de lucht en maakte daar piepende geluidjes bij.
Binkie vond het wel interresant en het leek zelfs of ie op Sparkle wilde klimmen, maar toen viel ie van de stok af :D
Ik had toen niet mijn camera bij de hand, maar later wel toen ik ze los had in de keuken.
Sparkle en Binkie zaten op de rand van de deur en Sparkle deed het zelfde als vanmorgen alleen ging ze er nu ook nog met haar vleugels en kop zwieren. Binkie hield er een enorm fluitconcert bij. Het leek wel een paringsdans of zo.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Mandy

Andrea, ik heb genoten van de fotosessie en je verhaal, hartstikke leuk! ;D
En zo te zien en lezen is Binkie inderdaad een man en het is ook geweldig dat het zo goed klikt tussen ze, heerlijk! :P
En wie weet krijg jij volgend jaar wel jonkies! :)
En als je dat nog niet zit zitten is er misschien nog wel een ongeduldige Mariska die erom zit te springen! :D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Andrea

1 september 2004, 19:09:52 #2 Last Edit: 1 september 2004, 19:13:02 by Andrea
Hoi Mandy,

Bedankt :P

Het lijkt me best leuk een keer jonkies te krijgen.
Alleen is daar nu het moment nog niet voor.
Ik ga over een weekje met mijn nieuwe studie beginnen en ik moet eerst afwachten wat voor een woonruimte ik daar kan vinden.
Ik mag blij zijn als ik een kamertje vind.
Op mijn vorige kamer mocht je wel kleine huisdieren houden. De regel was las het maar geen overlast veroorzaakte.
Meestal is het vrij slecht geisoleerd, dus ik denk dat het voor mij er dan voorlopig nog niet inzit dat Binkie en Sparkle jonkies krijgen.
Misschien over een paar jaar als ik een appartementje kan krijgen en meer regelmaat krijg.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Paul

Hoi Andrea,

Leuke foto's van het verliefde paar :-)
Ik zie inderdaad duidelijk kenmerken bij Binkie zoals ie met zijn kopje zit dat heb ik hier ook als ze popjes gaan versieren :-)
Als het goed is zal Binkie inderdaad alleen een cinnamon staart overhouden maar voor de laatste witte veer eruit is duurt soms wel tot 1,5 jaar.

Groetjes, Paul

Guinevere

Hoi Andrea,

Wat prachtige foto's zeg !
Zijn echt heel mooie valkjes !! :-)
Ik studeer ook nog maar in het studentenhuis waar ik zit mag ik gelukkig mijn valkjes houden,maar ik weet dat er hier in België ook veel kamers zijn waar het niet mag.
Ik hoop dat het je alsnog lukt om ze mee te nemen.

Groetjes
Guinevere

Andrea

2 september 2004, 15:02:09 #5 Last Edit: 2 september 2004, 15:16:18 by Andrea
Hoi Guinevere en Paul,

De regels over het houden van dieren is bij ieder studentenhuis en huisvesting e.d. weer anders, da's eerst nog afwachten.
Ik zat daar al mee voor ik besloot een 2e valkje te nemen, omdat ik toen al wist dat ik nog een studie wilde doen na de studie die ik voor de zomer heb afgerond.
Heb ik dan straks niet meer moeite met het vinden van een kamer e.d.(de studie die ik nu ga doen is helaas weer in een andere stad en te ver, op de langere termijn, om op dezelfde kamer te blijven wonen), maar ik had Sparkle al en ik dacht Binkie erbij maakt niet echt verschil. Het zal wel anders zijn als je veel meer valkjes zou hebben.
Op de kamer die ik nu heb is het geen probleem dat ik Sparkle en Binkie heb.
Het is voor mij het belangrijkste dat als ik in het weekend naar mijn ouders ga, dat ik ze mee kan nemen, met 2 valkjes is dat wel te doen (Sparkle en Binkie zijn daar van jong af aan gewent), maar met meerdere wordt het toch lastiger en met gezinsuitbreiding is dat niet eens een optie.

Ik had al zo'n idee dat Binkie niet gelijk na de jeugdrui zijn volwassen veren zou krijgen. Mss gaat ie er eerst uitzien als een mislukte verfspat  :D Afwachten maar ;)

Ik vind het wel grappig; ik wilde er gewoon een tweede valkje bij, man of pop maakte me niet uit als ze het maar goed met elkaar konden vinden. Ik vond dat ook beter voor Sparkle dat ze er een soortgenootje bij kreeg, maar dat ze dan ook gelijk verliefd worden had ik niet gedacht ::) Ze dachten natuurlijk als we dan met elkaar opgescheept zitten, doen we het gelijk maar goed :D En ruzien kunnen ze ook heel goed met elkaar.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Joyce28

wat een leuk verhaal en foto's joh
en nu zie ik de gedaante verwisseling ook eens dichtbij,heel apart dat de parels wegtrekken

wat zal dat een leuk gezicht zijn als ze elkaar lopen te versieren,erg lief
Hier zit Pino (de lutino) elke keer kippetje in het voerbakje notabene,en dan hoor je ook erg grappige geluidjes.
En ook op zijn kop aan de tralies of lamp hangen met gespreide vleugels,dus dat is ook broedgedrag begrijp ik nu?

maar goed,erg leuke foto's ;D

Andrea

2 september 2004, 15:24:46 #7 Last Edit: 2 september 2004, 15:28:12 by Andrea
Hoi Joyce,

Sparkle hangt ook wel eens op de kop met haar vleugels wijd, soms gaat ze er ook hevig bij vladderen. Het lijkt dat net of ze energie te veel heeft en die kwijt moet of net zoals wij ons uitrekken om de spieren los te maken. Ik weet niet of je dat bedoelde?
Mannetjes kunnen wel typisch imponeer gedrag vertonen door opgeheven met hun vleugels rond te paraderen.
Maar dat kippetje zitten is idd dat ze last van de hormonen krijgen. Op die laatste drie foto's zit ze ook kippetje en daarbij ging ze met haar kop zwieren en vleugels. Dat had ik nog niet eerder gezien. Binkie ging daarbij heel luid deuntjes fluiten, terwijl Sparkle zacht aan het piepen was.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Joyce28

2 september 2004, 15:34:26 #8 Last Edit: 2 september 2004, 15:34:54 by Joyce28
is op die laatste 3 foto's ook kippetje?Ik heb er werkelijk geen verstand van,heb al 3,5 jaar een valkparkiet,maar die vertoonde helemaal niks,ja iets met de kont omhoog,en niet eens met geluid
en dat doet Pino precies hetzelfde,geluidjes maken,en kont omhoog,maar de veren niet bol of uitgespreid zoals op jou foto's

maar dan is het de energie dus,en heeft dat er niks mee te maken,tja Pino doet dat alleen,en aangezien die nu last van de hormonen heeft,dacht ik dat dat erbij zou horen

thnx voor je antwoord,weet ik weer wat meer ;)

Andrea

Hoi Joyce,

Kippetje zitten is idd met de kont in de lucht en vaak maken ze er een piepend of zacht fluitend geluid bij.
Datzelfde deed ze dus ook op de foto's ,maar ik weer niet of het met dat zwieren van de kop en vleugels het ook nog kippetje zitten heet of dat het dan meer een versierings dans is of zo, omdat Binkie er ook zo bij stond te fluiten en echt op Sparkle reageerde.
Sparkle zat ook wel eens kippetje voor ik Binkie kreeg ,maar nu doet ze het veel vaker en dus extremer.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Joyce28

ja tuurlijk dat klinkt heel logisch dat ze veel verder gaan als er een echt mannetje in de buurt is :)

Paul

3 september 2004, 06:52:34 #11 Last Edit: 3 september 2004, 06:52:57 by Paul
Hoi,

Kippetje zitten daar bedoelen ze alleen het popje mee die dan in een bepaalde houding gaat zitten zodat het mannetje er op kan gaan zitten :-)
Wat het mannetje doet is gewoon versier gedrag dan fluit ie soms en gaat met de vleugels iets van zijn lijfje af naast het popje zitten om haar te imponeren.
Als het popje met de vleugels wijd zit is dat geen kippetje zitten maar ik denk ook de vleugels strekken.
Op deze foto's zie je duidelijk het popje kippetje zitten alleen moest ik de foto van buiten de kooi maken dus je ziet helaas de tralies.
Maar dan zie je een beetje hoe een popje dan zit.

Je kan ook aan de staarten zien of de bevruchting goed gaat.
Hier deden ze het goed want alle 5 de eitjes zijn bevrucht :-)

Groetjes, Paul

Andrea

Hoi Paul,

Da's echte 18+ ;)
Als ik het goed begrijp zitten er weer jonkies bij jou aan te komen, als de eitjes goed uitkomen? :) Welk koppeltje is dat?

Ik heb gisteren een filmpje gemaakt terwijl Sparkle kippetje zit en Binkie er bij staat te fluiten. Alleen Sparkle drentelt snel heen en weer op de stok, dus Binkie weet nog niet goed wat hij daar nu mee doet. Gisteren zat Sparkle 4 keer kippetje, soms blijft ze het heel lang doen en de andere keer is het zo weer voorbij.
Binkie is nu 4 maanden oud zou hij nu al de smaak te pakken kunnen krijgen? Ik dacht dat ze pas rond 8 a 9 maanden geslachtsrijp waren en dan ook parings drang kregen.
Eens kijken of het mogelijk is wat stills uit dat filmpje te halen, dan zet ik ze hier neer.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Joyce28

Ja,zo zit Pino ook inderdaad,maar dan in het voerbakje
ik zal eens proberen of ik het eens op kan nemen met de digi,ze maakt dan zulke grappige geluidjes :D

leuk Andrea,als je wat kan laten zien :)

Andrea

3 september 2004, 15:20:10 #14 Last Edit: 3 september 2004, 15:21:30 by Andrea
Hallo,

Hier heb ik wat stills uit het filmpje (kwaliteit is niet al te best van wege de lage resolutie) Maar waar het om gaat is goed te zien :D

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle