4 mei 2025, 14:00:42

knarsen met de snavel

Gestart door boezempje, 26 juni 2004, 14:16:03

« vorige - volgende »

boezempje

hallo

ik hadt even een vraag over het knarsen met het snaveltje.waarom doet een valkje dat?als ze lekker rustig zitten kunnen ze dat wel eens doen.weet iemand dat waarom ze het doen

groetjes esther

kok_roy

Dat is het teken dat ze zich op hun gemak voelen. Vooral 's avonds voor het slapen gaan doen ze het vaak.

Groeten Roy :P

boezempje

Paul

Hoi Esther,

Ik dacht vroeger altijd dat ze zo hun snaveldelen op elkaar slijpen en misschien is dat ook wel gedeeltelijk waar.
Maar ze zitten in elk geval op hun gemak als je dat hoort.
Ik heb hier ook hele kuddes die dat in de avond gaan doen hier  :D
Wel een appart geluid als je om je heen al je valkjes dat geluid hoort maken :-)

Groetjes, Paul

k_van_wilgenburg

Hallo allemaal :)
Goofy en smurf doen dat ook altijd.
Erg lief om te horen.
En als je dan gaat kijken zitten ze met 1 pootje ingetrokken en knarsend op hun stokje. :D
Groetjes karin marco en de valkjes

Ivo

hallo mede valkeniers,

ik heb sinds 4 dagen mijn eerste valkje (een Lutinootje)

hij/zij is met ons mee naar huis gegaan toen ie 6 weken was

maar nu heb ik vanavond toch na lang bij 'm gezeten te hebben de voer- en drinkbakjes weggehaald van de grond aangezien ik 'm uit de juiste originele bakjes heb zien eten en drinken.

dit ging een tijdje goed dat ie rustig bleef tot dat ie vond dat ik te lang in z'n kooi aan het rommelen was.

toen werd ie onrustig en ben ik gestopt.

daarna ging ie dus dat tanden knarsen waarvan in de reacties hierboven wordt gezegd dat ie rustig is.

mij lijkt t dus dat ie weer aan het bijkomen is van de schrik ??

en heb ik schade in het vertrouwen aangericht ??

hij zit trouwens ook nog hele dagen met de kuif omhoog waarvan ik gelezen had dat dat een waakzame houding is.

hopenlijk kan iemand mij helpen.

van een nieuwe liefhebber van valkjes.

Carla_en_Yoshi

Hallo Esther.

Yoshi doet dit ook alleen sávonds als hij in zijn kooi zit.
Ik denk ook dat ze dan lekker ontspannen zitten,mischien net voor het lapen gaan.
Ik vind het wel grappig als hij zoon geluid maakt :D.

Groetjes van Carla.

suus

Hallo Ivo,
Allereerst gefeliciteerd met je eerste valk.

Je schrijft dat je je valkje pas 4 dagen hebt en dat het een jong valkje is. Ik denk dat je valkje (hoe heet hij eigenlijk?) nog moet wennen. Vandaar de kuif omhoog denk ik. Hij heeft nu een totaal andere omgeving allemaal nieuwe geluiden en dingen om te zien. Dat waakzame zal er wel afgaan hoor.

Je hebt een erg jonge valk die je nog perfect kunt tammaken. Dus wat je gedaan hebt rommelen in de kooi is heel goed. Het zal dan ook wel meevallen met het bijkomen van de schrik aangezien hij snavelknarsend zat nadien. Het vertrouwen zul je niet geschaad hebben denk ik hoor. Tenzij hij al vliegend door de kooi ging maar je schrijft dat hij onrustig werd. Ik ga er vanuit dat je klimmen en blazen zult bedoelen.

Je zou hem ook goed tam kunnen krijgen door hem een stukje trosgierst uit je hand te laten eten. Al pratend en gerust stellend eerst van een hele afstand aanbieden en dan langzaam naar je valk toegaan. Net zo lang totdat je ziet dat hij weg wil klimmen. Dan stoppen en in die positie houden. Je valk moet leren dat je te vertrouwen bent en geen kwaad doet. En dan langzaam weer een stukje verder richting valk. Uiteindelijk zal hij uit je hand eten en heb je al een grote stap gedaan!
Kijk ook eens onder tammaken, daar staan van allerlei tips. Maar in het algemeen geld veel bezig zijn met je valkje en veel tegen hem praten. Dan leert hij jou en jij je valk kennen!!!
Succes en heel veel plezier
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Ivo

bedankt Suus,

hij/zij heet Joepie

nou is het misschien wel wat als ik me eerst even voor ga stellen in het juiste topic daarvoor.

maar ik kon deze vraag niet uitstellen omdat ik anders een slechte nacht zou hebben (gisteren)

ga vanavond maar weer lekker voor de kooi zitten

Joyce28

ja je hebt kuif omhoog en kuif omhoog
Ik keek ff naar mijn valkjes,maar daar staat het kuifje ook omhoog hoor,en ze zijn heel ontspannen,ze zitten alle 3 te dutten nu

als de kuif bijna naar voren klapt,dan zijn ze op hun hoede,maar dan zie je de hele houding veranderen,lange nek,grote ogen

Om op het onderwerp terug te komen,hier knarsetanden ze ook,en vooral voor het slapen gaan sávonds.Dan zie je die bekkies op en neer gaan,en allemaal met 1 oog dicht  :D
dan heb ik altijd de neiging om ze van de stokk te trekken en lekker te knuffelen  :D ,maar ik kan me altijd nog net inhouden ;)