Geregistreerde ringen hier bijhouden??

Gestart door Speedy, 25 september 2003, 21:07:55

« vorige - volgende »

Speedy

Hallo Angelique en Peter en
Hoi valkparkiet liefhebbers,

Ik heb al een tijdje een idee, om de ring nummers van de valkparkieten (alleen valkparkieten dus) hier neer te zetten.
Dus alle mensen die een geringde valkparkiet hebben, dat die hun nummer hier neer kunnen zetten, zodat je dan weet van welke kweker hij afkomt.
Ook natuurlijk een heel makkelijk iets, om een gevonden valkparkiet weer terug te brengen naar de eigenaar.
Ik weet namelijk, dat als een kweker, een jong verkoopt, dat hij niet het nummer bijhoudt aan wie hij hem verkocht heeft.
Dus ook via de kweker, komt het beestje niet bij de eigenaar.
Alleen is het bekend dat ie van die kweker is.
Dus zou het niet geweldig zijn...dat hier een ring nummer zoeker of zo gemaakt zou kunnen worden?
Zoals ik die duif weer bij zijn baasje heb kunnen krijgen.
Wat vinden jullie ervan?
Zou dat een succes zijn?

Groetjes,
     Trudie

Irene

Ik vind het een super idee, Trudie.
Het zou mij enige geruststelling geven als iemand een valkje vindt en dan meteen actie kan ondernemen, om de eigenaar te vinden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik natuurlijk niet hoop er oooit gebruik van te moeten maken. Maar je weet maar nooit, ze zijn zo snel :-/!
Groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Sanna

Ik vind het een fantastisch idee Trudie! Ik weet nl. dat er een organisatie is waarheen je kunt bellen als je een valkje vind of er eentje kwijt bent, maar ... ik kan die naam nooit onthouden. Snap je mijn probleem? Dus als ik ze met spoed nodig heb kan ik eerst heel deze site af gaan struinen, want ik weet dat hij hier nog wel eens genoemd wordt. En tja, ik weet niet of dat ooit haalbaar zou zijn, maar zou het dan ook niet een idee zijn om de dan (mogelijk ;D) hier ontstane database te koppelen aan de gegevens van die organisatie? Want niet iedereen die een valkje vindt weet natuurlijk van het bestaan van deze site af. Ik gooi maar even een balletje op...

Groetjes, Sanna
Pepper & Kaily

Speedy

Hoi Sanna,

Ja het zou al voldoende zijn, om hier alle kwekers hun kweek nummer bekend te maken.
Op alfabetische volgorde.
Ook dat zal al een stuk schelen met zoeken.
En aangezien dit de enigste, enige, beste,  grootste  en leukste valkparkietensite is van Nederland en België  ;D
Komen hietr toch waarschijnlijk ook heel veel kwekers naartoe.

Groetjes,
      Trudie

Lique

Oke, ons ringnummer is:
PB655 55

tommy

hoi ik vind het een super idee.
hoop er alleen nooit gebruik van te maken,of het moet voor iemand anders zijn.
ben helemaal voor
Annemieke

daan

Heel goed idee !!!
Dit is mijn kweek / ringnummer 7 MSA

Groetjes Daan

Nietie

Hallo,

Ik heb een valkje die niet geringd is, komt uit een dierenwinkel. Moet je dat alsnog laten doen, of kan dat niet meer?  :-/

Groetjes Nietie

Lique

Hoi, Nee, helaas, een vaste voetring kan je op deze leeftijd niet meer omdoen.
Wél kan je een knijpring omdoen, maar hier staat alleen een nummer op.
Dit heeft dus totaal geen zin.
Laat maar lekker zo.

groetjes lique

Liek

Hoi Trudie,
Ik vind het een goed idee om een lijst op te stellen van alle ringnummers van valkparkieten. Zelf heb ik een valkparkiet waarvan ik heel graag zou willen weten bij welke kweker hij vandaan komt. Het lijkt me zo leuk om eens contact met deze kweker op te nemen en te kijken of er nog broertjes en zusjes of andere familie is van mijn valkje. (Om te kijken of die net zo gek en leuk zijn).
Groetjes Liek

Speedy

Mijn opzet was eigenlijk....om alle kweeknummers van de kweker hier te kunnen vinden.
Dan kan je makkelijk te weten komen, waar je valkparkiet vandaan komt.
Het hoeft niet zo te zijn, dat iedereen het complete nummer hier neer gaat zetten.
Maar alleen het kweeknummer van de kweker.

Een voorbeeld:

Ik heb een valkparkiet met een nummer...in dat nummer staat KS 413, bij stom toeval zit dit zelfde nummer ook in de ring van een ander valkparkiet.
Zo ben ik er dus achter gekomen...dat de kweekster waar ik mijn 1e valkparkiet vandaan heb, kweeknummer KS 413 heeft.
En deze kweekster komt uit Almere.

De rest van de cijfers zijn jaartal van geboorte, en hoeveelste valkje uit het nest...en ook letter die verwijzen naar een vogelbond.

Als jij wilt weten waar jou valkje vandaan komt, kan je aan de hand van de letters erachter komen, aan welke vogelbond de kweker is aangesloten...evt. kan je zo erachter komen wie het is als je het nummer doorgeeft.

Dus een oproep aan alle kwekers van valkparkieten...
laat hier je kweeknummer achter, dan kunnen we zo altijd zien waar een valkparkiet oorspronkelijk vandaan komt.

Groetjes,
    Trudie

Mandy

6 januari 2004, 18:14:38 #11 Last Edit: 6 januari 2004, 18:17:47 by Mandy
Ik had dit al eens eerder gelezen, maar nog niet gereageerd. ::)

Ik vind het wel een goed idee, maar dat is echt onbegonnen werk, daarom heb ik op nee gestemd.  :-/
Er zijn ws in Nederland honderden kwekers die valkparkieten kweken en die zijn allemaal bij verschillende verenigingen aangesloten.
Ik denk dat de grootste de NBVV en de PSO zijn. Die hebben daar op zich al een eigen registratie voor en zullen die hele lijst niet aan ons doorgeven ben ik bang.
Zelf neem ik altijd contact met hun op als ik een nieuwe valk heb met een onbekend ringnummer. Zij helpen me meestal goed met het doorgeven van de gegevens van de kweker waar de valk vandaan komt.

Zelf zit ik bij de NBVV en daarom staat er op mijn ringnummers; 7MBB, dat is mijn kweeknummer.
Als voorbeeld voor dit jaar zal het er zo uit zien;

NB 04 7MBB 6

NB staat voor Nederlandse Bond
04 voor 2004
en 6 voor de 6e valkparkiet.

Maar mensen die bij mij een valkje halen krijgen altijd een infolijst mee waar mijn gegevens op staan en die van het valkje zoals het ringnummer, dus die weten het wel.
Dat doe ik voor het geval ze weg zouden vliegen, dan kan ik ze aan hun valkje terug helpen mochten ze gevonden worden.
En het is tevens een garantie dat ze een jong valkje hebben aangeschaft omdat het jaar op de ring staat. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Hoi Mandy,

ja daarom dacht ik dus, dat 7MBB dus dan in een alfabetische volgorde kon worden gezet met de naam van de kweker.
En dan kan iedereen zien waar hun geringde valkje vandaan komt.
En ja, waarom zou het niet lukken, er zijn ook duiven zo terug te vinden in een bestand en nog wel op internet....zo ben ik aan de eigenaar gekomen van de duif die ik van de zomer hier in de tuin had.
Op deze site bijvoorbeeld kan ej zien wat ik bedoel....dit zou te gek zijn als dit ook voor valkparkieten kan.
Hier hoef je alleen maar het ring nummer in te typen en je krijgt een telefoonnummer van de eigenaar.

http://www.npo.nl/npo/ie-index2.html

Groetjes,
    Trudie

Inger m

31 augustus 2004, 22:42:18 #13 Last Edit: 31 augustus 2004, 22:45:47 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik heb al eerder op een dergelijk topic gereageerd en ik heb 'nee' gestemd. Natuurlijk kunnen alle leden die kweken hun ringnummers hier achterlaten, maar dat is slechts het topje van de ijsberg aan vogels wat er jaarlijks wordt gekweekt. De NBVV en PS en andere organisaties houden al hun eigen administratie bij en ik denk dat er dan het beste bij hen geinformeerd kan worden naar de kweker. Ik ben er geen voorstander van dat privacy gegevens zo worden vrijgegeven. Ik heb zelf relatief weinig vogels, maar ik zou het niet zo heel prettig vinden als mensen steeds info zouden komen vragen over een verkochte vogel (ik heb wel een handig programma, Zoo easy, dus een uitdraai is zo gemaakt, maar niet leuk meer als je heel veel vogels kweekt...) Ik registreer wel (voorzover bekend) waar mijn vogels heengaan.

Wat betreft de duiven, is dit een heel ander verhaal. Zij laten de dieren bewust los voor trainingsvluchten en wedstrijden. Door omstandigheden kunnen er dieren verloren gaan die de eigenaar terug wil hebben. Via dit systeem kan de duif gemakkelijk bij de eigenaar worden teruggebracht en doet de eigenaar vrijwillig aan mee. Dus niet met het doel om anderen info te laten vragen over door hem verkochte duiven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

iedereen kan hier zijn ringnummer wel geven, maar veel hebben we daar niet aan. als er een valkje gevonden word, moet het al lukken dat deringnummer hier staat. En niet zo veel mensen op de site kweken, en ringen hun vogels.

SDC:D