5 mei 2025, 23:50:42

Help Trudy niet lekker

Gestart door Tara, 29 augustus 2004, 21:25:25

« vorige - volgende »

boezempje

hai

oke graag gedaan hou ze wel ff in de gaten.
mijn vriend hadt ook een koppeltje zitten en drie eitjes en er kwamen ook 3 uit.het vrouwtje was afgevallen en zag er niet toppie uit.het valkje is hellemaal onderzocht en bleek het ook oververmoeidt te zijn want het blijkt toch heel wat te zijn eitjes leggen en baby groot brengen.

essie

Inger m

1 september 2004, 17:59:08 #76 Last Edit: 1 september 2004, 18:03:10 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
Behandel je piko ook mee tegen coccidiose? (vgl mij wel). Zie verder mn vorige tekst. Jongen voeden kost wel energie, maar ze mogen er niet slecht van gaan zitten. Hou dan in je achterhoofd dat er wel meer aan de hand kan zijn.
Ik laat mijn vogels maximaal twee rondes broeden en daarna gaan ze vaak in de rui. Is ze evt in de rui?
Ik vind zelf 3 eitjes en 3 jongen niet veel. Mijn pop heeft zeker 15 eitjes (een mislukte ronde door verstoring ander koppel) en 9 jongen grootgebracht.

Coccidiose wordt overgebracht via de ontlasting op andere vogels. Ik denk in principe niet via de voeding op de jongen, tenzij ze dus ontlasting heeft binnengekregen via (vervuild) voer/ water.

Wat betreft de duiven kunnen als het ik zo lees idd beter niet naar je opa. Ze moeten natuurlijk dan wel goed verzorgd worden. Kun je geen apart hok voor ze maken/ neerzetten (tijdelijk).

gr Inger

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Esther,

ze heeft erg veel eitjes gelegd wel dit jaar, van dit nest waren het er drie.

En Inger,

dat het via ontlasting verspreidt wist ik, maar het water wordt hier altijd wel verschoond wanneer ik zie dat er ontlasting in ligt.

Ze worden allemaal behandeld, dus Piko ook.

Thx voor je reactie ;).

Groetjes, Tara

Inger m

Ok Tara,
Maar hou haar nu goed in de gaten...ze wordt nu behandeld, dus mogelijk knapt ze daarna op. Het is moeilijk constant het water schoon te houden (met de duiven). Coccidiose verspreidt zich namelijk in ongelooflijk grote aantallen.

gr Inger
problem.

Tara

Dank je Inger :-).

Ik ben net weer zo'n water gaan geven met dat middel, het raakt goed op, morgen is de laatste dag dan dat ik het moet geven.

Piko leek ook wat beter, haar oogjes waren meer klaar, want vaak tonen ze echt 'slordig'. Ik weet niet welk synoniem ik anders moet geven er voor...

Even een foto van haar. Zij is de geparelde. Ze zit naast Marilyn (de lutino, zij heeft ook nog veel moeilijkheden gehad herinner je je ?) en aan de andere kant Tazko (de witmasker).

Hier een foto van Trudy, gisteren gemaakt, toen ze haar bijvoeding kreeg want toen ik bezig was in de volière bleef ze maar krijsen om eten bij d'r ouders maar ze kreeg helemaal niks, ze voerden alleen Chiaro en vond het zo zielig, ze ging dan slapen en bleef dan krijsen ook, dus waarom niet, alleen was Pablo wat irritant dan, kwam steeds naar me toe vliegen omdat ie ook pap wou maar ie mocht (nog) niet toen ;-).

Vandaag ziet ze er nog beter uit, zal straks kijken of ik van haar ook een foto kan maken maar ik betwijfel het óf ik moet batterijen gaan kopen, ik zie het nog wel :-).

Groetjes, Tara

boezempje

hai tara

ik vindt trudy er goed uit zien op die foto.gaat wel goed komen he.en piko ook hoor.maar in het echt zie je het beter denk ik.

essie

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat het vrouwtje oververmoeid is van drie eitjes te leggen hoor! Dat zou normaal niet mogen.

boezempje

hai

klopt ja maar als de vogel meer  as 3 eitjes heeft gelegd in een jaar en als de vogel niet sterk genoeg is,zo was het bij mijn vriend.het zal ook echt niet bij alle vogels zijn dat geloof ik ook wel

gr essie

Tara

Hoi,

zal even alles uitleggen dus, Piko & Tako is een koppel die vorig jaar steeds hun nestje liet vallen, dit jaar kregen ze hun laatste herkansing en ze broedden tot de eieren uitkwamen, dus nu is het een uitstekend koppel geworden, maar ivm die ziekte geweest stierven de jongen, ze hebben zeker een stuk of 10 eitjes gehad dit jaar, maar weet niet meer precies hoeveel ze er had.

Maar ik denk ook niet dat het vermoeidheid is want de eitjes zijn nu eenmaal gelegd geweest en het is nog maar sinds enkele dagen dat ze er zo bijzit.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

dan is er meer aan de hand lijkt mij. Als de jongen stierven door de ziekte, wil dit dan zeggen dat de ouders ook de ziekte hebben? mss is het daardoor.

SDC:D

Tara

1 september 2004, 21:08:10 #85 Last Edit: 1 september 2004, 21:08:46 by tara_dewulf
Stijn, volgens mij stierven ze niet daaraan hoor, is niet zo erg die ziekte. Ik ben die duiven beu trouwens, ga ik net naar de volière, hebben die beesten wel het water kunnen omkeren!!!!!!!! Een hele hoop water naar de maan met middel nu verdorie!!!!

Groetjes, Tara

Inger m

1 september 2004, 21:32:53 #86 Last Edit: 1 september 2004, 21:34:15 by Cinnamon_valk
Hoi,
Coccidiose kan zeker wel dodelijk zijn. Het geeft nl ernstige beschadigingen aan de darmwand en dat kan ook weer lijden tot secundaire infecties. In een ernstig stadium zul je dit hoogstwaarschijnlijk wel merken aan afwijkende mest (slijm, bloederig, diarree) en vermagering. (liggen ws niet in 1 keer dood).

Of de ouders het aan de jongen kunnen doorgeven, lijkt me minder waarschijnlijk, in die zin, dat ze dan zelf ook ziek moeten zijn om het te kunnen verspreiden, want ze kunnen er geen drager van zijn (kunnen wel kleine hoeveelheden bij zich hebben). Darbij wordt het verspreid via de opname van mest.

gr Inger
problem.

Tara

Hoi,

ah ok, ja volgens mij komt het helemaal niet door de ouders dat Trudy het heeft gehad, want het zou ook raar zijn als de jongen eerst stierven en dan plots niet, en vroeger stierven ze allemaal en nu geen enkele, dus zal dat wel niet zijn, zal gewoon een ongelukje zijn ofzo dat Trudy het nu plots heeft gehad want ze is niet altijd zo geweest.

Groetjes, Tara

robentru

Hoi Tara,
heb net alles eens op mijn gemak gelezen.
Hoe is het met mijn petekind Trudy?
Groetjes petemoei Trudy.

Tara

Hoi Trudy,

met Trudy gaat het heel lekker vind ik, telkens als ik effe naar de volière ga om te kijken is ze actief bezig, anders sliep ze altijd maar dit is vandaag niet het geval ! Ik ben best blij hoor!! Als ik haar vastneem voelt ze ook helemaal anders dan als ik haar vorige keren vastnam, kloeker zeg maar, forser..

Groetjes, Tara