7 mei 2025, 15:34:19

trillen met vleugels

Gestart door Karin, 29 augustus 2004, 21:05:48

« vorige - volgende »

Karin

29 augustus 2004, 21:05:48 Last Edit: 29 augustus 2004, 21:07:34 by kazoo
Hoi allemaal,

Naast mijn hele bende valkjes heb ik 1 grasje van een jaar of 5 1/2. Hij leeft heel gelukkig tussen de 4 "wilde" valkparkieten in de grote volière. Sinds 1 1/2 jaar moeten we zijn snavel en nagels 1 x in de 3 - 4 weken knippen. Niet zo'n probleem, want Marcel is daar heel handig in  ;D Normaal zie ik als het te lang is ( het groeit al heel snel, maar we knippen pas als het héél lang is, anders moeten we 1 x per week gaan knippen, veel te veel stress ), want dan gaat hij met zijn vleugeltjes iets omhoog zitten en en heel snel mee trillen. Zodra hij weer geknipt is is het over. Nu is hij 4 dagen geleden geknipt en is weer helemaal toppie, eet goed enz, maar... ik zie hem weer zo raar doen met zijn vleugels. Even een foto van vorig jaar ter illustratie :

De vleugeltjes gaan dus iets omhoog en dan erg trillen. Duurt niet lang, een seconde of 10 en dan meerdere malen.  Die poot omhoog doet hij nu niet. Toen ik de foto maakte vond hij zijn nagels te lang  ;D Hij heeft al een kuur antibiotica gehad ( Breezer, één van de valkjes,  zat niet goed in haar vel na het laatste nest eitjes, Ze had zichzelf helemaal uitgeput, zat er 20 uur per dag op. Voor de zekerheid dus ff gekuurd ), dus dat heeft weinig zin. Het loopt nog een paar dagen door. Iemand een idee ? Misschien toch een normaal gedrag van grasjes ? Hij ziet er voor de rest prima uit, eet goed, ontlasting goed, heeft nog steeds veel praatjes, slaapt op één poot enz.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

vanta

ja eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het probleem is maar als hij verder goed eet en drinkt en geen zieke indruk maakt zou ik me geen zorgen maken

misschien doet hij het ter afkoeling

en hopelijk geven mensen die dit probleem herkennen je snel antwoord

groetjes en sterkte

tineke

Paul

Hoi Karin,

Valkjes vertonen dat gedrag met die vleugels toch ook of is dit anders?
Als valkjes dat hebben zijn ze toch meestal broeds en is er niks aan de hand.
Als in elk geval de ontlasting goed is zou ik met inderdaad niet zoveel zorgen maken.

Groetjes, Paul

Karin

Nee, het is heel ander gedrag, alsof hij het warm heeft en dan zijn vleugels wat laat hangen, maar tegelijkerstijd trilt hij er heel erg mee. Heel vreemd.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi Karin,
Grasparkieten hebben nog weleens last van jodiumgebrek. Een van de verschijnselen is een versnelde ademhaling en korte perioden waarbij de vleugels van het lijf worden gehouden en trillen. Ik heb zelf een pop die daar vrij gevoelig voor is. Ze heeft ook een sterk verhoogde behoefte aan jodium, wat ik geef in de vorm van een roze jodiumblok.

Opvallend was ook dat ik een korte periode geen blok had (1-2 weken) de verschijnselen opvallend toenamen, zodra het blok hing, heeft ze een lange periode ervan zitten eten en was de gehele kop zelfs roze!

Ik ken verder de situatie niet en mogelijk is het ook gerelateerd aan de leeftijd (mijn pop is slechts 3 jaar) en kan het ook ergens anders mee te maken hebben. Aan sommige soorten grasparkietenvoer wordt ook extra jodium toegevoegd.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Goede tip Inger ! Dat zou het best wel eens kunnen zijn. Nu hebben ze wel een roze blok, maar hij doet er niets mee. Hij eet gewoon mee van het valkparkietenvoer. Is het jodium ook nog in een andere vorm te koop en is het erg als de valkjes dat ook binnen krijgen ? Ik ga in ieder geval morgen nog een extra blok kopen en op een andere plek hangen. Kijken of hij er dan wel gebruik van maakt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

30 augustus 2004, 22:13:06 #6 Last Edit: 30 augustus 2004, 22:20:44 by Cinnamon_valk
Hoi Karin,
De meeste papegaai achtigen hebben (extra?) jodium nodig. Ik heb stage gelopen op een vogelafdeling van een dierentuin, waar ze een paar keer per week een aantal druppels jodium door het drinkwater deden. Grasparkieten (en grijze roodstaarten geloof ik) zijn wat gevoeliger voor jodium te korten.

Het roze blok is ook geschikt voor valkparkieten. Ik heb het in de voliere hangen en wordt flink gebruikt.
Je kunt ook grasparkietenvoer geven dat ook jodium bevat (staat op verpakking aangegeven). Verder heb je ook een soort drank voor vogels, waarin jodium verwerkt is. Ik heb dit gezien in Dierensuperland Rotterdam.

Verder weet ik natuurlijk niet of deze vogel idd jodiumgebrek heeft, al lijken de verschijnselen er wel wat op.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.