8 mei 2025, 05:40:52

Tonki misschien beetje ziek?

Gestart door Tonki, 29 augustus 2004, 23:07:24

« vorige - volgende »

Tonki

hallo,

mijn tonki die gisteren is aangekomen lijkt een btje ziek... :-/ ik weet het niet zeker hoor, het kan ook zijn omdat ie moet wennen, hij dut veel en gaapt veel.. ik bedoel dan in series van 5x achter elkaar ofzo, hij slaapt niet diep maar hij doet gewoon zn oogjes toe (op 2 pootjes) en gata beetje dutten en zn vleugeltjes trillen er ook welleens bij.

hij heeft natuurlijk een hoop indrukken opgedaan misschien issie wel een beetje onwennig enzo, maar wat me ook opgevallen is is dat ie sinds net constant aan zn oogje zit te wrijven (voor hem de rechter voor mij de linker dus) en dat gaat samen met het gapen heel vreemd.

hij gaapt zeg maar, wrijft in zn ogjes (met zn vleugel) en gaapt weermisshcien zit er wat in (geen zand want ik heb bodemsnippers) ik weet niet wat het kan zijn. hij eet nog niet zoveel maa dat kan natuurlijk ook komen door de onwennigheid, maar hijs is wisselend actief en duttig zn ontlasting is een groen hoopje maar het wit is sinds vandaag redelijk vloeibaar...

oja hij staat op antibiotica vanwege de papegaaienz. in liques voilere. ennn hij krijgt extra vitamintjes, hij ziet er voor de rest geod uit mooie veren enz enz. maar een beetje sloom af en toe...

laat even wat horen  ???

Lique

Hoi Amanda,

Tonki moet zeker nog erg wennen. Hij is ook al 11 weken oud.
Normaal gesproken mogen ze met 6 weken al weg, als ze zelfstandig zijn. Maar hij heeft altijd vriendjes, broertjes en zusjes om zich heen gehad.
De overgang naar het onbekende is erg groot, en daar moet hij ook aan wennen. Dat hij zoveel zit te tukken, zal nog wel eventjes aanhouden, waarschijnlijk een paar dagen. Dan begint hij los te komen.

Het kan best zijn, dat na het sprayen, dat hij is gaan poetsen, dat er wat birdspray in zijn oogje terecht is gekomen. je kan zijn oogje schoonmaken met afgekoeld gekookt water.
Dat hij daarna zit te gapen kan ook kloppen. Hij zal langs zijn oortje gaan. Iedere valk heeft dit, dat als je zijn oortje aanraakt, door te knuffelen, dat hij dan gaat gapen.

Doordat alles nieuw is in zijn omgeving kan ook zijn eet en drinkgedrag veranderen. Daardoor kan de ontlasting ook even anders zijn.
Je geeft genoeg antibiotica en vitamine van Dr. Feld dus dat zit allemaal zeker goed.
Ik zou me niet ongerust maken als ik jou was, het zal allemaal wel goed komen.

groetjes lique

Tonki

thnx hij was net ineens weer heel actief :) het zal wel loos alarm zijn (overbezorgd)  ;D

Roosje

Dat heeft Punky ook gehad, hij zat steeds bol op 2 poten en at niet. Hij bleef ook steeds op 1 stokje zitten. Ik heb hem toen een dag met rust gelaten. Toen dat stokje weggehaald zodat hij dichter bij zijn eten ging zitten. Na een tijdje ging hij eten en werd wat actiever. Daarna heb ik hem aan me laten wennen, heel rustig en toen ik eenmaal z'n vertrouwen had gewonnen en hij er vaker uit mocht, was ie in no time weer helemaal fit. Dus maak je maar geen zorgen. Bij mij heeft het maar 2 dagen geduurd, maar dat verschilt natuurlijk per valkje.

Paul

Hoi Amanda,

Je valkje krijgt ook antibiotica en daar kunnen ze soms ook wat bijwerkingen door krijgen maar dat is dan ook maar tijdelijk.
Ik had pas een jong valkje wat niet meer kon vliegen na de antibiotica en na de kuur een weekje later was alles weer normaal.
Dat gapen en dergelijke is normaal gedrag dat doen ze inderdaad hier ook zoals Lique al zei.
Als ze bang of zich niet op hun gemak voelen kan de ontlasting ook waterig zijn en na een paar poepjes is dat vaak weer normaal.
Ook kan door de medicijnen de ontlasting anders zijn dan normaal.
Lique zal zeker geen valkje aan je geven die ernstig ziek is dat zou voor beide niet fijn zijn natuurlijk.
Blijf het in elk geval toch goed in de gaten houden en morgen zal hij zeker wat drukker worden en beter gaan eten denk ik.

Groetjes, Paul

Tonki

hallo,

gisterenavond ging ie ineens heel druk lopen doen, elle keer proberen te vliegen enzo, dus het is vast en zeker helemaal goed! zn poepjes zijn weer normaal, hij fluit nu al redelijk veel, elke keer als ik fluit dan fluit ie terug, het zijn meer piepjes maar dat komt nog wel, dus hij zit nu weer lekker bij me met mn haar te klieren dus dat komt hardstikke goed  ;D

Lique

hihi, dat fluiten komt nog wel, want ik denk echt dat het een mannetje is.
hier in de broedkooi maakte hij ook best veel geluidjes.
Heel fijn, dat hij al wat drukker begint te worden.
het komt allemaal goed.

groetjes lique

Paul

Hoi Amanda,

Wat fijn dat ie gisteravond al drukker geworden is dat is een goed teken :-)
Je moet zoveel mogelijk de zelfde woordjes tegen hem gaan zeggen en beginnen met steeds hetzelfde simpele melodietje tegen hem te fluiten.
Dan gaan ze dat vaak proberen na te doen en het is heel leuk als je valkje wat woordjes kent en wat kan fluiten :-)
Begin eerst met 1 woordje en als ie dat kan pas het volgende dan leren ze het het snelste.

Groetjes, Paul