7 mei 2025, 15:34:31

kortwieken

Gestart door wezzez, 10 augustus 2004, 19:12:46

« vorige - volgende »

wezzez

hallo

een vriend van mij heeft 1 van zijn valkjes kortgewiekt, maar het was een valkje van 1 maand oud, zullen zijn veren nu terug groeien ???

grtz

Tara

Heeft je vriend een valkje van 4 weken oud gekortwiekt????????

Dat vind ik niet echt goed van 'm...

Kortwieken op zich is al niet mooi, en dan nog eens zo'n jonkie... Ja de veren zullen wel terug groeien... Maar waarom heeft hij dit gedaan als ik vragen mag ?

Groeten, Tara

wezzez

hey tara

omdat hij dat jongske wil tam krijgen en hij heeft weinig tijd, daarom deed hij dat. Kijk naar mij ik heb drie valkjes ook tam en zonder kortwieken.

Ik dacht dat die veren niet meer zouden terug groeien omdat ze nog zo jong zijn.

groetjes

Theetje

Hoi Wezzeke,

Die veren zullen best teruggroeien, tenzij ie verkeerd heeft gewiekt.

Net als Tara vraag ik me echter af wat het doel is om een valkje van 4 weken oud te wieken.

Als het gedaan is om het jong tam te krijgen is het zonde van de veren, want daar is het echt niet nodig voor. Ik heb hier nu jongen zitten van 5 en 6 weken oud. Op 1 na die wat minder tam is is de rest supertam. Zonder te kortwieken.

Ik zie de reden dan ook eigenlijk niet in van kortwieken op die leeftijd, maar goed.

Groetjes

Theetje

Tara

Hoi,

sorry maar dat vind ik zo oneerlijk, zo jong, en dan kortwieken om tam te krijgen? Ik heb ook jongen op die leeftijd nu en die kunnen amper vliegen en zijn hartstikke tam, waarom zou ik ze kortwieken. Een gekortwiekte valk waar geen tijd zal ingestopt worden zal gewoon na verloop van tijd wild zijn.

Groetjes, Tara

Theetje

Hoi Wezzeke,

Sorry tegelijk zitten tikken :D

Ik zie je antwoord al.

Groetjes

Theetje

Theetje

Hoi,

Toch nog even een reactie aan de hand van jouw antwoord.

Hij heeft de tijd niet om ze tam te maken.
10 minuten per dag met de kleintjes bezig zijn is genoeg. Als ie dat niet eens heeft moet ie er niet aan beginnen om valkjes te nemen.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening'

Groetjes

Theetje

wezzez

hallo

ik heb dat ook gezegd maar ja, hij moet het zelf weten. we zullen wel zien wat er van komt.

groetjes

Hillie

Hallo,

Ik heb hier ook een vraag over. Ik lees nu in een boek dat je de valkparkieten wel moet laten knippen en iemand in een dierenwinkel zei dat ook tegen mij. Ik heb er dus geen idee van of het nu wel of niet goed is.

Wij hebben nu 2 valkparkieten maar door dat de eigenaar van die dierenwinkel er achteraf gezien geen verstand van had hebben we denk ik een miskoop gedaan. Wat opzich voor ons niet uitmaakt want ik ben er heel blij mee!!

Ze zijn nu 4 maanden en dus niet tam. Ik ga wel met ze praten en probeer ze eten te geven wat ze soms wel eten (uit de hand maar mijn hand is wel buiten de kooi) We hebben ze nu ongeveer 3 weken. Ik wil ze wel proberen om tam te maken maar ze zitten nu nog wel eens te bibberen in de kooi als je bij ze staat. Heeft iemand misschien nog een tip.

Groetjes Hildechard

Paul

Hoi Hildechard,

Met 4 maanden kan je ze nog wel tam krijgen het kost alleen wel een hoop geduld.
Kortwieken heb ik zelf nooit gedaan omdat ik het niet nodig vond.
Het kan soms wel iets helpen met tam maken maar je dwingt de vogel eigenlijk om bij je te zitten terwijl ie dat niet wil.
Het beste kan je eerst proberen ze trosgierst uit de hand te voeren dat kan je heel ver vanaf je hand vastpakken.
Als ze dat dan eten elke keer iets dichter bij de vogel beetpakken totdat ze uit je hand eten.
En ook veel praten tegen ze met je hoofd op gelijke hoogte dat stelt ze vaak ook gerust.

Groetjes, Paul

Hillie

Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Ik praat ook veel met de parkieten en dan zijn ze ook heel nieuwsgierig. 1 heeft ook al een stukjegierst gegeten waar mijn hand valkbij was dus op zich denk ik ook wel dat het goed gaat komen. Ik hoop het in elk geval. Het is alleen jammer dat we geen goede informatie hebben gekregen van de dierenwinkel maar goed ik ben blij met de valkjes en ook al worden ze niet tam vind ik ze nog steeds leuk.

Groetjes

Paul

Hoi Hildechard,

Vaak weten dierenwinkels weinig over de vogels die ze hebben zitten :-(
Maar je moet ze met wat geduld toch wel tam kunnen krijgen zeker als je ze nu al wat uit de hand kan voeren.
Als je bij tam maken leest op dit forum kom je ook heel veel goeie tips nog tegen.
In elk geval nooit opgeven en er voor gaan dan moet het wel lukken dat je ze op een gegeven moment op je vinger kan laten zitten en dan in hun nekje kan aaien.
Op hun rugje vinden zelfs de meeste tamme valkjes ook niet fijn en vast gepakt worden vind bijna geen enkel valkje fijn of ze moeten wel heel erg tam zijn.

Groetjes, Paul

Hillie

Hoihoi,

Ik heb ondertussen ook al erg veel gelezen op het forum, ook bij tam maken. Nou ja we zullen zien hoe het gaat. Ik ga er wel zoveel mogelijk tijd aan besteden.

Het is alleen jammer dat we later pas gelezen hebben dat ze beter bij een fokker weg kunnen komen. Mijn ouders hadden ze ook gekocht zo'n 3 weken terug maar mijn vader is er dus allergies voor. Ik heb gelijk gezegt dat ik ze wel meenam en dat ze niet terug hoefden naar de dierenwinkel. Die nam ze ook niet terug hoorden we later, beetje raar verhaal.  Wij zijn er verder niet allergies voor en mijn dochtertje vind het heel erg interessant. Ik wilde ook wel valkparkieten hebben alleen nu nog niet maar goed dat loopt dus even anders. Wij hebben ze nu een week in huis en ben al veel met ze bezig geweest. Mijn ouders gaan nog iets maken waar ze op kunnen zitten als ze uit de kooi gaan en ik ben van plan om misschien volgende week te proberen of ze wel uit de kooi willen. Ze slaan namelijk in de kooi af en toe hun vleugels helemaal uit dus als ze uit de kooi gaan hebben ze toch meer mogelijkheden om te vliegen en dan maar kijken hoe dat gaat. En ze moeten ooit eens honger krijgen dus ze zullen uiteindelijk wel de kooi weer in gaan.

Toch handig zo'n forum want ik was wat onzeker maar nu wel gerust gesteld. Alleen jammer van zulke dierenwinkels die ze verkopen zonder er verstand van te hebben. Daar hebben we toch op vertrouwd alleen nu achteraf hoor je meerdere slechte dingen over hem. Daarom wil ik ze ook houden omdat je anders niet weet waar ze dan terug komen en van de een naar de ander lijkt mij ook niet goed!

Groetjes

Paul

Hoi Hildechard,

Als je ze eruit laat doe dat dan in de avond en zorg dat ze niet tegen het raam kunnen vliegen dan is heel gevaarlijk.
Vaak als je iets lekkers zoals trosgierst in de kooi hangt gaan ze er wel weer in als ze dat in de gaten hebben.
Valkjes hebben de inteligentie van een kind van 2 jaar zeggen ze dus die kunnen best slim zijn.
Ik kreeg een paar jaar geleden een valkje wat al oud was en die was echt wild en die ging na een jaar ook op je vinger zitten terwijl we hem niet echt veel aandacht gegeven hadden omdat we niet hadden verwacht die tam te krijgen.
Ze zeggen in het algemeen dat een valkje jonger dan een jaar met de nodige aandacht zeker tam moet kunnen worden als je hun vertrouwen maar wint.
Ik ben benieuwd hoe het gaat met je valkjes maar blijf volhouden en het zijn hele lieve vogels zeker als ze tam zijn.

Groetjes, Paul

Hillie

Hallo,

Nou ik boek vooruitgang. Ik heb vandaag de kooi open gedaan en ze hebben uit mijn hand gegeten. Ik heb ook geprobeerd om ze op mijn vinger te laten komen maar dat ging nog niet. Ze bleven eerst wel in de kooi terwij dat ik de bovenkant ervan af heb gehaald. Op dit moment vliegen ze wel door het huis heen maar weten nog niet goed hoe en waar ze heen kunnen. Nou ik hoop maar dat ze snel zullen wennen en dat ze straks de kooi weer in gaan.

Groetjes Hil