8 mei 2025, 17:11:53

Is mijn valkje een popje ?

Gestart door XxLindaxX, 13 september 2004, 20:55:29

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Mijn valkje Elmo is nu inmiddels al 5,5 maand oud. Nu zou ik wel ongeveer kunnen weten of het nou een popje is of niet.
De parels van mijn lutino zijn nog steeds hetzelfde en aan de onderkant van de vleugels zie ik gele spots. Ik heb een foto gemaakt van een vleugelpen waarop je de spots goed kan zien.

Nou is mijn vraag of ze dan ook echt een popje is?

Verder gaat het heel goed met mijn valkje en het is een echte schat. Je word begroet als binnen komt en als je weg gaat wordt met teleurstelling beantwoord. Ze wil van alles wat ik eet of drink proeven en eet zelfs uit haar pootje zoals een echte papegaai dat doet. Is dit valkparkiet eigen ?
Verder is het een goede waakhond, want als er iemand achterom komt begint ze te roepen tot diegene binnen is.
Hier een foto waar ze een stukje wortel in haar pootje houd.

En om dit vragenstukje af te sluiten nog een mooie foto van Elmo zoals ze er nu uit ziet.
(Een heel verschil met dat lelijke ding wat ik 5 maanden geleden in mijn handen kreeg toen ze nog maar 2,5 week oud was.)

groetjes Linda

Lieke

Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is het een popje :-/ :-/ :-/
Misschien kun je het aan het gedrag zien.
Moet je maar eens kijken!
Als hij fluit en echt ''matco'' gedrag uitvoert is het onmisbaar een mannetje  ;D :D

Groetjes, Lieke

Valerie

Ik weet het niet zo precies. Het enige dat ik weet is dat het een heeeeeeeeeel erg mooi valkje is. :)
En lief dat ie uit zijn pootje eet, dat doet mijn rosella ook.

Paul

14 september 2004, 05:05:37 #3 Last Edit: 14 september 2004, 05:06:40 by Paul
Hoi Linda,

Met 5,5 maand kan je aan de veren nog niet zeggen wat het is omdat alle veren pas gewisseld zijn na 1,5 jaar ongeveer.
Je kan dan het makkelijkste naar de virgraat op de staart kijken.
Als er nou een veer met visgraat uitvalt en je let erop wat voor veer er terugkomt kan je dat ook wel zien.
Komt er visgraat terug dan is het een pop en komt er een egale veer terug dan is het een man.
Maar het makkelijkste kan je het vaak aan het gedrag van je valkje zien wat het is.
Dat met die pootjes iets pakken is echt papagaaiengedrag en ik heb er ook een paar die dat wel eens doen maar het is wel speciaal als ze dat doen :-)

Groetjes, Paul

Sjakkie

Hoi Linda,

Wij hadden een valkje van 4.5 maand en deze vertoonde
al duidelijk mannetjes gedrag. Hij begon al heel snel met
het nadoen van zijn vader, namelijk heel hard oefenen op de baltzzang!! Echt een heel grappig gehoor.  :D
Ik weet niet wat de gemiddelde leeftijd is dat ze dat gaan doen, maar als jou valkje dat nog niet doet is het misschien een popje.

groetjes Jacqueline

XxLindaxX

Hallo allemaal ,

Bedankt voor jullie reacties.
De afgelopen weken heeft ze 2 a 3 staartveren verloren en die zijn nu weer de helft van de lengte zoals ze moeten zijn. Ze zijn nog niet de volledige lengte, maar ik zie er wel een licht visgraat motief op.
Verder heeft ze geen fluittonen kunnen leren van haar ouders en soortgenoten, omdat ik haar kreeg toen ze 2,5 week oud was. Wel fluit ze fiet fiew, omdat ik dat altijd deed toen ze nog jong was. Ik denk nu wel dat het een vrouwtje is, maar ja dat zal de toekomst uit moeten wijzen.

groetjes Linda

Paul

Hoi Linda,

Als de veren die terugkomen ook een lichte visgraat hebben kan je bijna zeker zijn dat het een popje is :-)
Popjes kunnen soms ook fluiten zoals die van jou die doet nu dat fiet fiew.
En ook al zit een valkje alleen de mannen gaan zich toch heel anders gedragen.
Maar als ik het zo hoor aan gedrag en de nieuwe staart zou ik ook zeggen dat je een popje hebt.

Groetjes, Paul

garie

hoi.

bij een popje zie je altijd hele lichte strepen in de staart.

grtz garie ;)