Kosten, donaties en sponsoring Valkparkiet.com

Gestart door Peter, 24 juli 2004, 03:21:13

« vorige - volgende »

Theetje

Hoi Peter,

Het oprichten van een vereniging?
Is op zich een leuke gedachte, alleen is de belastingdienst wel zo vervelend dat om BTW in aftrek te mogen nemen je ook wat aan omzet moet hebben

Anders kun je het gevoeglijk schudden.

Het is overigens geen vereniging onder firma, maar een vennootschap onder firma. Dit is een contructie van 2 eenmanszaken die samengaan. Ik ben dagelijks met dit soort werkzaamheden bezig aangezien ik fiscaal (belastingtechnisch) medewerker ben en tevens bij spring op de afdeling accountancy in rustigere periode.

Ik kan de gidsen er eens op naslaan wat er voor jullie aan opties is, maar ik vermoed dat je met BTW verrekenen weinig kans maakt. Een eis is namelijk dat je ondernemer moet zijn. Dat wordt in jullie geval erg moeilijk hard te maken omdat je er geen verdiensten aan hebt, je niet op bestuursniveau voor tenminste 1225 uur per jaar inzet voor de site, want ik denk dat ze de chat en dergelijke niet mee zullen nemen. Die is namelijk bereikbaar voor iedereen en niet alleen voor jullie als eigenaren, bestuurders

Kortom best een moeilijke kwestie.

Als jullie er prijs op stellen wil ik best eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Laat maar even weten

Groetjes

Theetje

carco

Hallo alemaal

Misschien een domme opmerking hoor, ik weet dat er mensen zijn die jullie iets doneren, maar er zijn zo'n 900 leden (toch?)
Als iedereen, maar dan ook iedereen in ieder geval eens  minimaal 1 euro schenkt, dan ben je toch al een eind geholpen, er zijn er genoeg die wel iets doneren, maar waarschijnlijk ook zat die het niet doen!!
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Theetje

Hoi Carco,

Het zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik heb mijn plicht ook al gedaan en een donatie gedaan, maar van de ruim 1100 leden die hier geregistreerd zijn komt denk ik de helft al niet of weinig op het forum. De kas dat die doneren is vrij nihil.

Gelukkig zijn er veel mensen die wel doneren. Alle beetjes helpen. Kleine beetjes maken een groot beetje.

Groetjes

Theetje

Inger m

Hoi,
Ik denk dat van de ruim 1000 leden slechts een heel klein deel echt actief is op het forum en de rest zich slechts een keer heeft aangemeld en/ of enkele berichten geplaatst. Er is nu gelukkig geen kas te kort en ik vind dat giften ook op basis van vrijwilligheid moeten plaatsvinden...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Theetje

Hoi Inger,

Ik lees net dat ik zei dat ik mijn plicht al had gedaan, maar uiteraard was dat ook geheel vrijwillig :D

Je kunt mensen inderdaad niet dwingen. De echte die-hards doneren vanzelf wel.

Groetjes

Theetje

robentru

Hoi Theetje,

ik had dus duidelijk de klok horen slaan, maar wist niet waar de klepel hing (hahaha).
Bedankt voor je uitleg, nuttig om te lezen. Peter zal vast reageren.

Wij doneren maandelijks voor elke valk een € 1  :) :)
En zoveel vast forumleden zijn er niet op die 1100...

Wel leuk dat de vast forumleden, ieder op hun eigen vakgebied zoveel andere forumleden kunnen helpen aan informatie en diensten.
Top!

Groetjes,
Trudy

Theetje

Hoi Trudy,

Ja geweldig he dat iedereen elkaar hier helpt.

Ik heb net al wat geprobeerd op te zoeken in mijn naslagwerken.
Even ter info, het betreft hier het wetboek der belastingen. Het exemplaar is zo dik dat The lord of the Rings een peuleschilletje lijkt. Dan kan ik op de zaak ook eens kijken in de kast, maar daar staat ongeveer 10 meter aan fiscale adviesen en uitspraken van inspecteurs en belastingdienst en kantonrechters.

Je ziet het is niet makkelijk gedaan. Ik zag inderdaad wel dat er voor omzetbelastingplicht de exploitatie van een lichamelijke of onlichamelijke zaak moet zijn, met als doel hier duurzame opbrengsten uit te verkrijgen.  ::) :-/

Zal van de week mijn pauze eens op offeren er aan, want onder werktijd kan ik wel vergeten aangezien mijn uurtarief vrij hoog is wil de baas uiteraard dat ik die tijd gebruik om geld voor hem te verdienen ;D Maar ik zal hem ook eens om advies vragen. Alles natuurlijk wel indien Peter dit ziet zitten.

Groetjes

Theetje

robentru

Hoi Theetje,
tof van je om je pauzes daar aan te besteden.
Mits Peter het inderdaad wil.
Zal geen makkie zijn.
Succes en bedankt,
groetjes Trudy

Ria

Hallo,

Even ter aanvulling. Een vennootschap onder firma is een 'samenwerking' van natuurlijke personen. En inderdaad jullie hebben geen inkomsten dus het wordt een heel erg lastig verhaal met de omzetbelasting.
Om alle ondernemersfaciliteiten te kunnen benutten is er inderdaad het urencriterium. Het enige wat ik me kan bedenken is om de site gedeeltelijk besloten te maken. Een soort lidmaatschap zodat de site draaiende gehouden kan worden. Het is dan alleen jammer voor iemand die geen lid is dat hij dan niet alles kan zien. Bijvoorbeeld algemene informatie met wat 'uitgeklede' pagina's die weinig dataverkeer veroorzaken en de 'aangeklede' pagina's voor leden.

Groetjes,
Ria

Theetje

Hoi Ria,

Ik zat ook al te denken of er een andere manier is, maar ik kan er toch echt niet zo snel opkomen. Voor omzetbelasting moet je voldoen aan de ondernemerseisen. Deze zijn echter niet volledig gelijk aan de ondernemerseisen voor de IB, (volgens mijn cursussen) maar dan nog zie ik voor Peter en Lique zo snel geen mogelijkheid. Inderdaad kun je een "gesloten"deel en een vrij toegankelijk deel maken, maar dan verliest de site wellicht veel van zijn aantrekkingskracht. Gewoon maar blijven hopen dat er mensen blijven doneren denk ik.

Groetjes

Theetje

Peter

Hoi Thea,

Het lijkt mij allemaal erg intressant, helaas is het voor mij een groot bos vol bomen en waar ik de weg kwijt raak :) Dus mocht er een optie zijn om belasting technisch handiger te gaan werken dan doen wij dat graag!

Heel erg bedankt alvast voor de moeite!

Groetjes,
Peter

Peter

Hoi allemaal,

Vandaag is Irene langs geweest, Ria was helaas verhinderd ivm de dierenarts. Maar we hebben haar wel telefonisch gesproken :) Alles is goed gekomen.

Omdat Irene er toch was hadden we zo iets van we kunnen de papieren dan eigenlijk ook wel door nemen. Helaas had ik af en toe een klein foutje gemaakt :( En had ons te rijk gerekend... Nadat we alles drie keer hadden nagelopen kwamen steeds weer op hetzelfde bedrag uit van 4,76 positief ivm van de 38 euro.

Ook is er een extra pagina bij gekomen op de donatie pagina, een overzicht van de postbank.

Een leuk detail is: De gemiddelde donatie was 14,28 per persoon :)

Dit bedrag klopt en Irene heeft alles echt heel goed gecontroleerd :) De admin is goed gekeurd :) En voor wie de admin ook eens wil bekijken, die is welkom!

Tja openheid voor op!

Groetjes,
Peter

Theetje

Hoi,

Netjes hoor dat jullie de administratie "openzetten" voor anderen. Je bent het zeker niet verplicht, maar ik vind het echt heel erg netjes toe naar de leden. Mocht er mensen twijfelen over het doel van de donaties (neem ik niet aan, maar je weet maar nooit) kunnen de mensen daar zeker van zijn dat het aan de site besteed wordt.

En Irene, leuk dat je de tijd en de moeite hebt genomen!

Groetjes

Theetje

Peter

CitaatHoi,

Netjes hoor dat jullie de administratie "openzetten" voor anderen. Je bent het zeker niet verplicht, maar ik vind het echt heel erg netjes toe naar de leden. Mocht er mensen twijfelen over het doel van de donaties (neem ik niet aan, maar je weet maar nooit) kunnen de mensen daar zeker van zijn dat het aan de site besteed wordt.

En Irene, leuk dat je de tijd en de moeite hebt genomen!

Groetjes

Theetje
Hoi Theetje,

Dat is het minste wat je kunt doen als je iets krijgt toch? Dan weet iedereen ook direct waar haar of zijn zuur verdiende centjes heen gegaan zijn.

En met de controle van Irene is alles ook kloppend gemaakt en is het ook direct een uitstaling naar buiten om te laten zien dat de admin gecontroleerd wordt door de bezoekers van de website. Dit willen elk jaar gaan doen. Volgend jaar rond 6 augustus staat de volgende controle in de planning.

Groetjes,
Peter

robentru

Hoi Peter,
door de bomen en dat bos, snap wat je bedoeld.
Geweldig dat Irene je zo goed heeft geholpen.
Jammer dat de groene cijfers lager zijn dan aan het begin van de dag. Maar ja, het is niet anders.
Hoop dat mensen zich hierdoor aangesproken voelen.
En die openheid van jullie kunnen wij alleen maar enorm waarderen.
Groeten Rob & Trudy.