27 april 2024, 23:13:42

valk overleden, anderen niet lekker

Gestart door suus, 23 juli 2004, 14:52:12

« vorige - volgende »

suus

Hallo,
Mijn nieuwe voliere nog niet eens zo heel lang af, en het mocht ook niet goed gaan.
We hebben de valkjes die ik bij mijn neef had zitten in de voliere gedaan. En kwamen dus met z'n allen bij 1 adres vandaan. Zaten dan ook met z'n allen in mijn nieuwe voliere in quarantaine. Andere nieuwe zaten ook al een tijdje in quarantaine, voor ze de voliere ingingen. Die zaten bij mij thuis toen de voliere niet klaar was dus noodgedwongen erg lang in qarantaine naar mijn gevoel (3,5 week) Maar nu blijkt dat dit een normale tijd is voor een quarantaine. Ik dacht altijd 1-2 weken maar het is echt 3-4 weken. Maar goed nu het hele probleem: Die valk is dus overleden. Had net een valk naar Lique gebracht en haar gezegd dat ik geen enkel teken van ziekte in mijn voliere had. (op maandag naar lique geweest, op dinsdag een valk dood).
Deze valk zat bij mijn thuiskomst erg te hijgen. Verder was hij gezond ogend. dat wil zeggen: Hij zat niet bol, was alert. Eenmaal binnen gehaald, heeft hij nog proberen te eten, maar omdat zijn snavel zover openstond kon dit niet. Ook hier nog steeds niet bol zittend. Maar hij overleed wel.
Sektie laten verrichten op hem. Ik mocht er bij zijn.... hij had hersenbloedingjes (waarschijnlijk ergens tegenaan gevlogen) en een zeer sterk vergrootte mild en lever. uitslag bacterieel onderzoek: Niets uitgekomen. Dus dan moet het haast iets viraals zijn. De sterke verdenking is dan ook de papegaaienziekte. Feld belde gisteren met de vraag of de valk opgestuurd mocht worden naar het lab om het vast te stellen. Natuurlijk mag dat.
Sinds gisteravond laatste inspectieronde: zitten er 2 valkjes niet naar mijn zin bij. Vanmiddag moet ik hiervoor bellen wat te doen. Het zou toch niet al verder zijn gegaan. Asl je het verstandig bekijkt is het waarschijnlijk dus zo maar ooo ik ben zo bang voor wat ons nog te wachten staat. Het zal toch niet dat er nog veel meer valkjes overlijden..?
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Carla_en_Yoshi

Hallo Suus.

Veel sterkte met het verlies van je valkje.Wel goed dat je het laat onderzoeken.Zo heb je tenminste zekerheid ,wat het is geweest.Ik hoop dat je andere valkjes gezond blijven en je uiteindelijk kan genieten van je nieuwe volliere.

Groetjes van Carla

Inger m

23 juli 2004, 15:03:35 #2 Last Edit: 23 juli 2004, 15:05:34 by Cinnamon_valk
Hoi Suus,
Heel vervelend dat dit is gebeurd!
Maar veel meer als wat je nu doet kun je niet doen, je hebt direct sectie laten verrichten en verder onderzoek.
De twee zieke vogels zou je evt nog apart kunnen zetten om ze goed in de gaten te kunnen houden.
Papegaaienziekte zelf is goed te behandelen door zo'n 42 dagen antibiotica door het drinkwater te geven.

Een quarantaineperiode kan wel 4-6 weken duren en beter zelfs langer. Lang niet alle ziektes openbaren zich binnen die periode. Maargoed je kunt ook niet alles uitsluiten...
Ik zet vogels nu zo'n 3 weken apart...

Papegaaienziekte is daar een berucht voorbeeld van. Vogels kunnen hiervan lang symptoomloos drager zijn, maar in stress situaties (bv de verhuizing) raakt de vogel wat verzwakt en kan de bacterie toe slaan. De vogel kan dan ook andere vogels besmetten.

Veel sterkte!

gr Inger

nb. papegaaienziekte is GEEN virus, maar wordt veroorzaakt door de chlamydia bacterie en is dus te bestrijden met anti biotica. Dit is wel een apart soort bacterie die in de cel leeft.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

Hoi,
zoals ik het begrepen had, was het of een virus of de papegaaienziekte en er zijn weinig virussen die de symptomen vertonen die mijn valk had. (de ingewandensymptomen dan). Vandaar dat de papegaaienziekte zeer ernstig wordt verdacht.
Maar was het nu de papegaaienziekte die eigenlijk gemeld moet worden of verdraai ik het nu met een andere ziekte?

Ik heb  er voor gekozen om vooralsnog de zwakkere vogels niet apart te zetten. Want als ze besmet zijn, dan zijn de anderen ook al besmet. Dus daarvoor hoef ik het niet te doen. En het apart zetten kost ook weer energie voor de valkjes. De valkjes zitten iets boller en iets slomer maar dat kan ook door het weer komen. Ik denk dat ik door mijn angst niet meer objectief kan beoordelen...

Heb net met Annie van dierenartspraktijk Feld gesproken. Ik moet beginnen met de medicatie. Super ornitosemix.
Nou dat ga ik nu dan regelen, om het bij een plaatselijke dierenarts te krijgen. (scheelt weer een dag eerder beginnen)
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Irene

he suus,
vraagje? heb je je neef (toch waar ze  ff gezeten hebben?) en lique ook persoonlijk op de hoogte hiervan gebracht? want ook zij hebben valkjes, dus ook zij hebben enig risico. :-/
sterkte.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


suus

Hoi Irene,
Ja, gelijk toen het valkje overleden was, heb ik dezelfde avond Lique nog op de hoogte gesteld. Dus nog voor de sektie. Zodat ze zelf kon zien wat ze deed. Ik vind inderdaad dat je de keus aan hun moet laten en niet voor ze beslissen. Maar Lique zei omdat ze al een dag de pop in de voliere heeft zitten het nu niet meer uitmaakt of ze haar apart zet of niet. En mijn neef heb ik ook gelijk verteld. De overleden valk is niet bij mijn neef geweest. De valk had ik al wel voordat de voliere af was maar maar een week. Dus de tijd van quarantaine was langer dan de tijd dat de voliere klaar was. Daarom is deze niet bij mijn neef geweest gelukkig. Verder heb ik geen valken weggedaan die in de voliere waren geweest. Maar de schade is al groot genoeg bij lique, en dat komt er ook nog eens bij. Heb er best wel een schuldgevoel over hoor. Zit ik haar te verkondigen dat ik geen enkele tekenen van ziekte in mijn voliere heb op maandag en op donderdag komt het bericht dat het een zeer ernstige vermoeden van papegaaienziekte is.@#$#%#@#%#$%. Maar ik kan het niet veranderen helaas, moet nu mijn energie stoppen in de nog levende valken. Heb het middel bij de plaatselijke dierenarts gekocht. Die assistente zei oe, het is wel duur, waarop ik antwoordde kan nooit te duur zijn voor mijn valken. Het kostte 19,35 per 100 gram. En dan hou ik nog over.
Ik heb het gelijk verdeeld over de 2 drinkbakken buiten in de voliere, en voor de zekerheid en in overleg met Feld ook de valken binnen en degene die in qarantaine zit in de garage. Ik neem het zekere voor het onzekere.
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Irene

lique, hoe gaat het met jouw valkjes? want jij hebt idd een groot risico, zeker met al die kleintjes die al gereserveerd zijn enzo. Naar hoor allemaal.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Mandy

Ooo Suus wat naar, ik weet precies wat je nu doormaakt, het is ontzettend vervelend, maar gelukkig krijgen ze nu een goede behandeling en zullen snel weer de oude zijn. ;)

Hier heb ik het vorig jaar ook gehad en ze waren toen echt niet lekker, ik hoorde geen gefluit meer, ze waren niet actief, zaten veel te slapen, aten en dronken slecht en sommige die het erg hadden waren benauwd, 2 zijn er overleden, de rest heeft het gelukkig gered. Bij jou hopelijk ook. ;)

En ja, als je niet weet dat je vogels iets hebben en later toch wel en ze zitten ergens anders is dat heel vervelend, maar kan je niets aan doen, behalve snel en eerlijk handelen. Bij mij waren toen ook valkjes de deur uitgegaan en ik heb iedereen ingelicht, meer kan je niet doen. :-/

Alleen nog duimen en ik duim met je mee. En ook voor Lique, want die heeft die ellende vorig jaar ook al eens gehad. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Cwazi

Jeetje Suus, wat erg  :(
Top van je dat je zo snel gereageerd hebt zeg. Wat kost sectie en opsturen naar het lab eigenlijk?


Anita1

 :-/ suus lieffie....ik ben er echt ook ondersteboven van..ik leef zo met je mee.en met de valkjes.
ik heb nu het hele proces een beetje bij je meegemaakt,en wie dacht ooit dat het de papagaaienziekte kon zijn.wat een ellende.
samen steeds op stap,weer een valkje ergens kopen.
en nu dit.suus ik wil laten weten dat ik er voor je ben.knuffie van mij.anitaxxx

robentru

Hoi Suus,
wat ontzettend en akelig. Jammer van je valkje, hoe gaat het nu?

Enne Lique,
je zult wel geschrokken zijn, na alle ellende dit.
Hoe is het met de valkjes?
En ik ben erg egoistisch, maar hoe is het met Tyco. De schrik slaat me om het hart.

Duim voor jullie en alle valkjes.
Groetjes.

Lique

Hoi allemaal,

Mijn valken lijken verder nog steeds erg gezond en fit.
Alleen hoef je het niet altijd te zien.
Mocht het wel de papegaaienziekte zijn, of een andere besmettelijke ziekte, mag ik geen valkjes verkopen.
Ik heb ongeveer 20 jongen die uitgevlogen zijn, waarvan ook een aantal valkjes die gereserveerd zijn, zoals Tyco e.a.

Rob en Trudy, helaas, ik kan Tyco nog niet weg doen, totdat er meer zekerheid is.
UIt de voliere halen, om binnen verder tam te maken zal ook niet gaan ivm besmettingsgevaar voor mijn valkjes binnen.
ik had al een paar valkjes binnen, maar die zijn niet met de nieuwe valk in aanmerking gekomen, dus deze kunnen onmogelijk besmet zijn.
Ik zou de bonte er nu wel uit kunnen halen, maar als ze wel iets zou hebben, heeft ze het al lang verspreid.

Ik en er werkelijk helemaal kapot van, en ik kan mijn gedachten op niets anders zetten.
Zo gaat de leukigheid van de hobbie er heel snel vanaf. Zeker omdat ik weet hoe het kan aflopen, omdat wij dit al eerder meegemaakt hebben.

Van de een op de andere dag kunnen valkjes ziek lijken, stervende wezen, en vervolgens in je handen overlijden.
Ik heb een vermogen aan valken in mijn voliere zitten, en ik zie ze als mijn vriendjes. Deze mogen natuurlijk niet sterven.
Mocht ik een ziekteverschijnsel tegenkomen, zal ik deze valk apart houden (geen idee waar) en gelijk behandelen met Doxycycline. Dit had ik nog van de vorige keer papegaaienziekte.
Ik kan het alleen niet zomaar geven, omdat ik nog erg veel jonge valken heb, en nog een aantal valken op eitjes.
Ik weet dus niet of het kwaad kan voor pasgeboren jongen, en oudere jongen.

Ik vind het ontzettend erg voor de toekomstige baasjes, maar helaas, ik kan dit risico niet nemen.

Wat wel een oplossing zou zijn, is dat de jongen alsnog apart komen, op een kamertje boven. Ookal is het heel ongezellig, en kunnen ze minder aandacht krijgen, maar ik heb geen andere mogelijkheid. Als ik meer weet, zullen de meesten niet eens meer tam gemaakt kunnen worden.

Maar een dezer dagen zullen alle nieuwe baasjes een mail van mij krijgen, met wat er precies aan de hand is ed.

Voor suus: Ik weet dat het geen opzet is, en dat jij er ook vreselijk van baalt.
Als je ook maar enige twijfel had, had je ze hier niet naartoe gedaan. Ik hoop dat we er beide met de schrik vanaf komen, en voortaan beter opletten.

groetjes Angelique

robentru

Hoi Lique,
we snappen het volkomen en waarderen dit alleen maar, maar meid wat een ellende weer die op je dak komt.
En die van Suus natuurlijk ook. We zullen heel, heel hard duimen dat het met alle valkjes goed gaat en ontzettend veel sterkte.
Groeten Rob & Trudy.

Anita1

 :-/ lique ook jullie wil ik heel veel sterkte toewensen,met jullie valkjes.ik duim en hoop voor jullie.ik denk er de hele dag aan.voor jullie en suus thuis.sterkte meiss en suus knufff.anita

Henry

                             he lique&suus


nou veel sterkte he maar we hopen dat het weer goed kan komen he dus maar snel hopen dat het snel over is.


henry en de valkjes