5 mei 2025, 22:29:55

voeding

Gestart door pap blijft aan de veren, 20 juli 2004, 23:27:29

« vorige - volgende »

pap blijft aan de veren

ik heb een valk parkiet van ongeveer 3weken oud. ik moet em zelf nog bijvoeren met een soort vogelpap. maar hij knoeit heel erg. we doen steeds een stukje keukenrol om em heen mar dat verplaats steeds omdat ie zich beweegd. en nu zit er allemaal pap aan zijn vergen geplakt en het is heel hard. en als ik het er af wil halen dan trek ik promegeluk de veertjes er uit dus doe ik dat maar niet meer. is dit slecht voor em? gaat het er nog uit een x want het is niet echt fris om te zien?! ik hoop dat iemand hier een antwoord opheeft.

groetjes anne :-/

Tara

Hoi Anne,

normaal is het de bedoeling dat je altijd nadat het voeren het valkje helemaal mooi maakt, nu zal je weinig kunnen doen, want anders doe je'm pijn. Ik heb dit probleem niet gehad, toen ik onlangs al die baby's grootbracht, omdat ik ze meteen schoonmaakte, dan bleef er echt niks meer van pap op zitten, dus misschien dat je dat ook beter doet. Je kan weinig doen aan verharde pap, je zou kunnen met een washandje met lauwwarm water dat een beetje nat te maken, maar je zal wss niet erg veel af krijgen.

Waarom moet je je valkje bijvoeren, als ik vragen mag?

Groetjes, Tara

pap blijft aan veren

ik doe het ook steeds schoonmaken als ik em gevoerd hebt maar niet alles gaat dan eraf en word het steeds dikker. hij kan zelf nog niet de zaadjes pellen enzo dat is ie nu aan het leren ik heb em ook nog 4 dagen ongeveer en voor de rest is ie bij zijn moeder geweest. snapje.

Annouschka

Hoi,

wat Tara zegt is een goeie methode, direct na het voeden schoonmaken met een beetje lauw water.  Let wel op dat ie niet direct in slaap valt want dan kan ie kou vatten, zo is het bij mij Solo ook gegaan.
Veertjes uittrekken zou ik ook niet doen.

Ik vind het wel heel vroeg om een valkje op die leeftijd al aan iemand mee te geven hoor, hopelijk blijft het goed gaan want vele valkjes sterven door handopfok en met name door onervarenheid daarin.  Ik zeg niet als ie al een week of 6 is, dat is wat anders.

Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi,
Als je hem hebt gevoerd beter helemaal schoonmaken. Het enige wat je nog kunt doen is sterk bevuilde veren wegknippen, maar probleem is dat dan ws de huid kaal komt te liggen. Probeer anders op een andere manier te voeren, bv door een lepeltje met omhooggebogen zijkanten.

Een valkparkiet van 3 weken hoort nog gevoerd te worden door de ouders. Met de hand is best moeilijk. Hij zal voorlopig nog geen zaden pellen, want het duurt 5-6 weken voordat ze uitvliegen en dan gaan ze zaden pellen. Daarnaast groeit een handopfok vogel een stuk langzamer dan een vogel die door de ouders is grootgebracht en is ook lastiger over te wennen op zaadvoeding. Dus voorlopig zul je hem nog wel even moeten voeren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Anne,

Ik neem ze mee naar de keuken na het voeren en zet de kraan op een lauwe stand.
Dan maak ik met mijn vinger de veren nat en kan dan zo de pap eruit vegen ook als het soms al wat hard is lukt dat vaak nog.
Daarna droog ik hem af met een stukje keukenrol en de rest droogd vanzelf wel op.
De veren blijven heel mooi dan en ook zacht zonder harde plekken erin.
Zorg wel dat hij daarna niet op de tocht komt te zitten.
Hier gaat dat in elk geval heel erg goed.

Groetjes, Paul

claudjuh

hoi!

nou, bekend verhaal! Mijn Stevie werd ook door mijzelf en zn pleegpa, de buurman (sja, moest ook af en toe werken ;D ) gevoerd en ik probeerde het ook zo goed mogelijk eraf te halen direkt na het voeren, maar durfde niet zo goed onder de kraan enzo.Soms brokkelde ik het met mijn angels, maar dat was vaak niet zon succes. Dus, nou is Stevie 3 maanden oud en heeft hij nog steeds een "brinta-baardje". Ik heb er eerst beetje aan geknipt met zon nagelknipdingetje, maar nu niet meer, word te kort en ben bang dat ik um in zn velletje knip  :-/. Achja, als hij in de eerste rui komt, wisselen de veertjes wel!

succes ermee, groetjes claudia