Jong valkje bij mij vandaan is ziek

Gestart door Mandy, 13 juli 2004, 00:49:01

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hoi Mandy,

Ik ben benieuwd wat Dr. Feld over de ontlasting van Punky te zeggen heeft.
Mss heeft Punky helemaal geen wormen.

Eerst maar afwachten wat er dus morgen te melden valt.

Heb je mss enig idee of Dr. Feld naar mij belt of dat ik naar hem moet bellen?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Mariska,

Ik moest altijd zelf bellen voor de uitslag dus dat zal jij denk ik ook wel moeten doen.
Ik hoop dat dr Feld al weet wat het is want je hebt zo maar kans dat die mensen die je valkjes gaan verzorgen ze dan buiten naar gaan zetten in plaats van binnen  ;D
Panacur werkt trouwens ook prima tegen wormen hoor je moet het alleen na 14 dagen nog een keer herhalen.
Maar ze hebben maar weinig nodig ik geloof 1 of 2 druppels.

Groetjes, Paul

Kolkkie

Hoi,

Ik kan morgen pas bellen voor die uitslag.
Mijn valkjes zitten dan al op hun vakantieadres in Rotterdam. De DA ass. zei dat ze dan de medicijnen door zouden sturen naar Rotterdam.

Dus nog ff geduld hebben.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Mandy

16 juli 2004, 00:03:00 #63 Last Edit: 16 juli 2004, 15:47:19 by Mandy
Goh morgen pas, wat laat joh, het is alleen maar ff onder de microscoop kijken... ::)
Ik ben benieuwd of ze iets gevonden hebben.

Ik kreeg nog een berichtje over Flippie;
Hoi Mandy, met Flippie gaat het de goeie weg op. Hij zit momenteel op mijn schouder; De stoelgang is terug normaal, hij eet en drinkt goed. Gisteren zijn we ander voeder gaan kopen, en voor zekerheid hebben we het in de diepvries gelegd. De kindjes zijn vandaag op kamp vertrokken, ze vonden het erg om....Flippie te moeten missen. Het was een heel afscheid.

Dus dat is weer fijn. ;)

En vandaag is het de 2e dag dat ik alweer druk bezig ben met een grote schoonmaak. Morgen de broedblokken weer en het oude wormendrinkwater voor vitaminedrinkwater vervangen en ze ff met wat lekkers verwennen. :P

Citaaten je kunt het ook aan je schoenen mee nemen.

Daarom heb ik die ook maar ff afgesopt! ;D

En over 2 weken laat ik wat ontlasting na kijken, maar gewoon bij mijn eigen dierenarts denk, want dat gaat een stuk sneller. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

bogey

CitaatHoi Mariska,

Panacur werkt trouwens ook prima tegen wormen hoor je moet het alleen na 14 dagen nog een keer herhalen.
Maar ze hebben maar weinig nodig ik geloof 1 of 2 druppels.

Groetjes, Paul

? Mijn DA zei na drie weken....Kan dat ook kloppen ??

Groetjes Daphne

Binkietje

Hoi Daphne,

De herhaling van de kuur is om de eitjes die uitgekomen zijn ook te doden en die komen tussen de 10 en 14 dagen uit geloof ik.
3 weken kan natuurlijk ook maar ik heb altijd 2 weken gelezen in de beschrijving.
Dus al er een bijsluiter bij zit zou ik gewoon aanhouden wat daarop staat.

Kolkkie

Hoi,

Ik heb inmiddels de uitslag binnen van het ontlastingonderzoek van Punky.

Het blijft om paratyfus (=salmonella) te gaan. Het is een bacteriele darminfectie.

Ze moeten nu voor 14 dagen aan de antibiotica (Baytril).

Het is overdraagbaar via de ontlasting dus ik ga zometeen alles eens goed schoonmaken. De kooien, de kasten, de vloer ed.

Groetjes,

Mariska

Mandy

16 juli 2004, 21:55:35 #67 Last Edit: 16 juli 2004, 21:59:41 by Mandy
Ik heb meteen ontlasting van hier na laten kijken, en het blijkt dat er al geen wormen en eieren meer te zien zijn  :) , maar dat is niet raar na een ontwormingskuur.  ::)
Maar waar het om ging, bacteriegroei en dan met name of er salmonella is, is niet nagekeken want dat kunnen ze niet, als ze dat nou meteen gezegd hadden, ik vroeg er juist om! >:(
Ik heb nog met Feld overlegd en het is niet te zeggen of Punky het van hier heeft, daarom stuur ik zondag ontlasting op, wordt maandag op kweek gezet en woensdag is de uitslag bekend. Ik ben erg benieuwd. ::)

Die bonte witmasker viel afgelopen winter ook zonder ziek te zijn ineens dood neer en bleek salmonella te hebben, ook de andere valken hadden toen niets. Ze zijn toen allemaal met Baytril behandeld. :)

Toen kan die salmonella van het het eivoer geweest zijn, maar kan nu ook bij Mariska geweest zijn en kan bij iedereen gebeuren. Ook al zet je het vers neer, is het van een duur topmerk en binnen de datum, er hoeft maar 1 rot ei in verwerkt te zijn en je hebt prijs! :o  
Maar het kan dat Punky als enige verschijnselen heeft omdat die jong is en nog niet zo sterk is en niet veel afweer heeft?
Het blijft allemaal giswerk.

Tja, afwachten nu maar, is niet gezond hoor zoveel stressen, maar de schrik zit er snel in bij mij en ik baal behoorlijk, ook al bleken er tot nu toe alleen wormen te zijn en blijken die nu gelukkig alweer weg te zijn. ;)

Andrea

16 juli 2004, 23:16:50 #68 Last Edit: 16 juli 2004, 23:20:42 by Andrea
Hoi Mandy,

Ik ga morgen naar de dierenwinkel om Bogena ontwormingsmiddel te halen. Ik denk dat ik dat spul haal wat je in het drinkwater kan doen.
Ik was zo wie zo al van plan om ontwormingsmiddel te halen, omdat je ze elk jaar preventief moet ontwormen. Nu dan maar wat eerder.

Omdat ik maandag met Mariska mee ga op vakantie en ik Binkie en Sparkle bij mijn ouders laat, heb ik hun het verhaal van Punky verteld. Mocht er eventueel toch iets zijn kunnen ze met die info naar de dierenarts. Sparkle en Binkie zien er goed uit en ik merk niet aan hun gedrag dat ze ziek kunnen zijn. Daarom heb ik het gevoel dat ze niet ziek zijn.
Maar het zit me niet lekker dat ze niet eens ziekteverschijnselen hoeven te hebben als ze salmonella hebben, wat ik uit jouw verhaal heb opgemaakt.
Maar ik schreef al bij Mariska's stukje onder spoed, dat hoe goed je ook bent voor dieren, je hebt eenmaal het risico dat ze ziek kunnen worden.
Bovendien; eerst maar eens afwachten op de uitslag van die poepjes die jij hebt opgestuurd. Dat gissen heeft toch geen zin.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Mandy

17 juli 2004, 01:15:03 #69 Last Edit: 17 juli 2004, 01:46:29 by Mandy
Gissen heeft geen zin nee, daarom ook deze acties.

Niet om een schuldige aan te wijzen, want in dit geval zal nooit zeker een schuldige aangewezen kunnen worden, is het van hier?, is het van eivoer?, van de fabrikant?, van de boer?, van de kip waar het ei van is?, nee dan is het eind zoek. ::)

CitaatIk beschuldig niemand, want dit kan iedereen overkomen, hoe goed je ook voor je dieren bent, alles wat leeft kan ook ziek worden en dat kan niet altijd voorkomen worden helaas.

Het gaat erom dat we allemaal doen wat we kunnen.
Ik doe mijn best en vind dat ik mijn vogels zo goed mogelijk verzorg en ze niets tekort laat komen. Ziektes kunnen altijd en overal de kop opduiken. Maar herken en erken je ze, handel je ernaar, ben je eerlijk, daar gaat het om vind ik, daarom onderneem ik actie. Ik wil weten of het van hier komt, of mijn eigen valken gevaar lopen en de andere jongen die al weg zijn en nog weg gaan.

En ik zou het ook raar vinden als Binky iets zou hebben Andrea, ze komen uit dezelfde kooi en hebben samen hierbinnen gezeten, je zou dan denken dat er toch zeker een besmetting plaats had moeten vinden en je de verschijnselen gelijkmatig had moeten zien, ook bij de andere jongen van die tijd, maar dat is niet.

En Flippie is al een ander verhaal weten we en die zat ook in een andere kooi.
En Buster van Daphne had dus wormen en die en mijn valken zijn nu wormenvrij. :)
En dan heb ik nu in een blok een jong met ontstoken ogen, maar dat krijg je niet van salmonella.
Dit zijn helaas allemaal dingen die nu eenmaal kunnen gebeuren. :-/

Afwachten en duimen maar op de uitslag, dan praten we weer verder... ::)

En verder uiteraard hopen dat de Baytril voor Punky goed aan zal slaan. ;)

Paul

Hoi Mandy,

Paratyfus is in een vergevorderd stadium echt heel gevaarlijk dus ik denk als het bij jou vandaan zou komen dat er al veel meer vogels doodziek zouden zijn en dat je echt wel wat gemerkt had lijkt mij.
Van gewoon droog zaad zullen ze het niet snel krijgen eerder van vochtig voedsel zoals eivoer.
ik hoop niet dat het al te nesmettelijk is volgens de dierenarts was het risico heel klein als ze in een apparte kooi zaten.
Misschien zet ik die van Mariska morgen wel gewoon een weekje in de tuin  ;D
Ik elk geval zouden morgen de medicijnen hierheen komen dus ik ga ze dan gelijk behandelen.
Je vangt even wat valkjes op met de vakantie en wat krijg je ..... paratyfus en een levensgevaarlijke schimmelinfectie  :'(
Maar hopenlijk valt het mee ik houd ze extra in de gaten maar ik heb nog een paar valkjes van andere mensen en ik zou het ook erg vinden als die wat zouden mankeren.

Groetjes, Paul

Mandy

Ja dat lijkt mij ook Paul, maar goed, je weet maar nooit, even afwachten maar... ::)
En mijn eivoer hoef ik niet te rullen, ik gebruik nu al een aantal maanden ander eivoer. En het zit ook in luchtdichte tonnen, dus er kan ook geen vies beestje inkruipen. Mijn zaad zit ook in zo'n ton. ;)
En ze krijgen iedere dag alles vers, vaak 2 keer per dag en fruit-groente leg ik van bv 12-18 uur neer, dus het blijft niet liggen.
En iedere maand maak ik alle voer- en drinkbakken met dettol schoon en krijgen de kooien een beurt, dus ja, wat kan je nog meer doen? ::)

Maar goed broeder Paul, zorg maar goed voor al die lieve valkjes daar. Het is wel pech dat er heel toevallig van je 2 logéés er ook 2 ziektes mee komen logeren... :-/ Maar gelukkig worden ze dadelijk goed behandeld en ze zijn er hopelijk snel vanaf, sterkte met de beestenboel daar! ;)

Speedy

Goedemiddag,

Ik wil ook even de mensen waarschuwen, die voer kopen in een grote winkel, zoals Ranzijn hier.
Ik was er gisteren om trosgierst te kopen, blijkt er nog 1 zak te liggen, ik kijk goed en zie witte dingetjes ertussen zitten, blijkt dus schimmel te zijn.
Ik naar de verkoopster, en die zei dat alles terug gestuurd is vanwege schimmel.
Ook vliegen daar musjes los in de zaak, die komen waarschijnlijk door luchtgaten binnen, want het is tenslotte een loods.
Ze hebben daar het rijk voor zich, met zoveel verschillende soorten voer, ook zagen we de musjes heerlijk in een opengemaakte zak schelpenzand badderen.
Heel grappig om te zien, maar niet lekker fris.
Ook moet ik oppassen voor wat ik koop, dat er geen poep op ligt, zo kunnen dus de bactiriën ook bij je thuis komen.
Let dus goed op allemaal, waar je het koopt, en of het schoon en goed afgesloten is.

Groetjes,
   Trudie

Paul

Hoi Trudie,

Dat kan inderdaad per winkel erg verschillen.
Ik heb ook jaren lang schepvoer gebruikt en dat was prima voer en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Maar als er vogels van buiten bij het voer kunnen komen is dat levensgevaarlijk in verband met ontlasing die ze achterlaten.
In zo'n winkel zou ik nooit wat kopen.

Groetjes, Paul

Andrea

Hoi Mandy,

Ik heb vandaag van Bonena dat ontwormingsmiddel gekocht.
Je kan het zowel rechtstreeks in de bek van de vogel druppelen als in het drinkwater.
In het drinkwater moeten aanzienlijk veel meer druppels dan als in de bek, zodat ze toch voldoende binnen krijgen.
Ik heb het laatste gedaan. Het water moet gedurende 48 uur blijven staan.
Sparkle en Binkie drinken er goed van. Zal dus wel goed smaken, anders dronken ze er niet van.
Ik heb voor de tijd de kooi een grote schoonmaakbuurt gegeven, dus ze kunnen er weer een poosje tegenaan.
Verder zijn ze zo brutaal als ik weet niet wat, dus ik denk dat het verder wel goed zit ;)

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle