11 mei 2025, 11:39:50

Weddels aratinga

Gestart door Lique, 7 juli 2004, 23:23:16

« vorige - volgende »

Lique

7 juli 2004, 23:23:16 Last Edit: 7 juli 2004, 23:26:11 by Angelique
Hoi allemaal,

Gaat een Weddels aratinga samen met een valk?
Ik ken deze vogelsoort totaal niet, en vraag me af of deze samen te huisvesten zijn.

Tara

Hoi Angelique,

volgens mij zal dat niet lukken hoor, papegaaien gaan normaal niet samen met kleinere soorten als parkieten enzo :-/. Vaak gaan ze juist wel samen, maar dat hangt echt per vogel zelf af :-/.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Lique,
Waarom vraag je je dat af? Ik vermoed dat je er ergens een aangeboden hebt gekregen of de vraag hebt gehad? Aangezien het niet de meest gebruikelijke soort is.

Gaat het om één vogel? Het scheelt nl nogal wel eens, omdat wanneer je meerdere exemplaren van een soort houdt (koppel) ze agressiever kunnen worden naar andere soorten toe.

Ik ben niet zo bekend met aratinga's. Maar ik heb even wat info opgezocht: Ze worden ookwel bruinkop aratinga genoemd, 28 cm lang, 115 gram (scheelt niet veel met een valkparkiet).

Aratinga's komen uit Zuid-Amerika, dit betekent dat ze ook een ander gedrag vertonen dan Australische parkieten. Er wordt geadviseerd om ze koppelsgewijs te houden (= vaak zo bij kweeksoorten). In koloniebroed kan wat agressie optreden. Ik weet niet of ze al dan niet geschikt zijn om bij valkparkieten te houden. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen een partner erbij te zoeken (soortgenoten zijn voor de vogel beter) en ze apart houden.

Maarre ik weet nu even te weinig van de situatie en de betreffende vogel.

gr Inger

nb. De info komt uit het boek Aratinga's van Herman Kremer. Ik heb het even heel beknopt gehouden, want er staat heel veel in, maar ik wil specifieke vragen nog wel even opzoeken.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Cwazi

Ik zou ze niet los tussen de valken doen, Aratinga's zijn vrij luidruchtige vogels en kunnen inderdaad behoorlijk agressief zijn in de broed periode. Ze zijn wel niet zo groot, maar de snavel kan behoorlijke schade aanrichten. Mijn vroegere buurman had ze, drie koppels in een vlucht, konden geen andere vogels bij.

Lique

Hoi allemaal,

We zagen een advertentie staan van een koppel, en deze vogel sprak ons beide enorm aan.
Dat gebeurt niet vaak, dat we beide een vogelsoort mooi en leuk vinden.

Ik dacht alleen dat ze klein waren, want grote vogelsoorten passen er niet bij hihi.

Maar als ze agressief zijn, kan ik het beter niet doen.

Dank jullie wel voor de reacties.

groetjes Lique

Irene

:o wauw, lique,
wat een plaatje!!!! wat een wijze ogen zeg! ;D ;D
Pas maar op, anders is fred helemaal niet meer weg te slaan bij jullie! Kun je wel weer leuke foto's maken ;D ;)!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes