24 mei 2025, 01:23:21

vlooien?

Gestart door Dude, 26 juni 2004, 00:48:55

« vorige - volgende »

Dude

ik had een vraagje over mijn parkietje. die vogel van mij die zit soms de hele tijd zitten te krabben en te plukken aan zijn veren. af en toe word hij denk ik boos en maar ineens een raar geluidje. kan het zijn dat hij vlooien heeft?? hij plukt soms ook zijn veren uit

Inger m

26 juni 2004, 15:40:08 #1 Last Edit: 26 juni 2004, 15:41:17 by Cinnamon_valk
Hoi,
Vlooien komen niet echt bij vogels voor, wel luizen. Je kunt zn veren eens goed nakijken of je kleine beestjes ziet, meestal lang lijfje en donkere kop. Verder besteden vogels sowieso veel tijd aan verzorging van de veren. Trekt hij er echt veren uit? Veren kunnen ook los zitten en worden er dan door de vogel uitgehaald tijdens het poetsen.
Luizen zijn goed te bestrijden met bv. birdspray. Middelen zijn verkrijgbaar bij de dierenwinkel en de dierenarts.

Als je het niet vertrouwt kun je altijd even langse een goede dierenarts gaan.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

stefmir

Hoi Dude

Om te kijken of je valkje luizen heeft kun je heel makkelijk een wit papiertje onder in de kooi leggen als hij slaapt. De luizen vallen dan op het papiertje en je ziet ze dan gewoon liggen (kleurloos of zwart en misschien nog wel meer soorten, waarvan ik het bestaan gelukkig niet weet).
Als hij luis heeft kun je idd een birdspray gebruiken voor de kooi en de vogel, maar ik had voor de vogel van de dierenarts een poeder gekregen en dat kun je heel makkelijk op ze smeren. Mijn valkjes vinden zo'n spuitbus nl. vreselijk, ze gingen me zelfs echt bijten terwijl ze supertam zijn. Dat poeder werkte uitstekend.

Gr Stefmir

Inger m

Hoi,
Het hangt er wel vanaf wat voor soort luizen. Bloedluizen leven in de omgeving van de vogel en komen op de vogel om zich vol te zuigen, daarna verlaten ze (meestal) de vogel en kruipen weg in kiertjes. Ze zijn vnl s'nachts actief, deze kun je de volgende ochtend terugvinden op een papiertje (als ze volgezogen zijn...).
Veerluizen zitten tussen de veren en leven echt op de vogel zelf. Ik weet niet of je die gemakkelijk herkent en gemakkelijk van de vogel afvallen, deze zitten vaak rond de schacht van de grotere veren (slagpennen). Er zijn ook nog kleine ronde luisjes die op de vogel leven en die zie je tussen de veren lopen.

Je kunt ook nog proberen om de losse veren te bekijken. Ze zijn wel te zien met het blote oog.

Er bestaan ook druppeltjes voor in de nek, die bestrijden in- en uitwendige parasieten, ik weet niet meer hoe het heet, maar dat is verkrijgbaar in de dierenwinkel.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dude

tja ik zie af en toe wanneer hij los is wat witte dingen laten vallen. ik kijk er naar maar het lijkt niet echt op een luis maar dat laat hij wel vaak vallen wanneer hij zich verzorgt.  :-/

Kolkkie

Citaattja ik zie af en toe wanneer hij los is wat witte dingen laten vallen. ik kijk er naar maar het lijkt niet echt op een luis maar dat laat hij wel vaak vallen wanneer hij zich verzorgt.  :-/

Hoi Dude,

Die dingetjes die hij laat vallen als hij zich poetst zijn veerhulsjes. Veerhulsjes zitten om nieuwe veren heen. Als de veer groter en groter wordt vallen deze hulsjes van de veren af en zie je witte schilvertjes.
Dat is een heel normaal verschijnsel en daar hoef je je totaal geen zorgen om te maken.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006