24 mei 2025, 06:24:55

Knagen

Gestart door Sheila Messchaert, 26 juni 2004, 19:25:06

« vorige - volgende »

Sheila Messchaert

Mijn valkparkiet is bijna acht weken oud en hij knaagt aan alles wat hij tegen komt. Van ringen tot oorbellen en zelfs het behang. Hoe kan ik dit afleren? Ik wilde ook graag weten of het mogelijk is om een valkparkiet op commando in zijn kooi te laten vliegen of om hem naar mij te laten komen vliegen. Kan dit?

Groetjes Sheila

kok_roy

Knagen afleren is best moeilijk want valkparkieten vinden het leuk om aan dingen te knagen. Je kunt wel wat knaagtakken in zijn kooi leggen zodat hij misschien buiten de kooi minder knaaglust heeft.

Groeten Roy :P

Kolkkie

CitaatMijn valkparkiet is bijna acht weken oud en hij knaagt aan alles wat hij tegen komt. Van ringen tot oorbellen en zelfs het behang. Hoe kan ik dit afleren? Ik wilde ook graag weten of het mogelijk is om een valkparkiet op commando in zijn kooi te laten vliegen of om hem naar mij te laten komen vliegen. Kan dit?

Groetjes Sheila

Hoi Sheila,

Bij mij knagen de valkjes ook aan alles wat los en vast zit. Dat knagen aan voorwerpen is een leuke tijdsbesteding en het is een manier om dingen te ontdekken.
Je kan het niet echt afleren. Je kan er wel voor zorgen dat ze bijv. wilgentakken in de kooi hebben waaraan ze kunnen knagen waardoor ze buiten de kooi minder gaan knagen.
Ik heb het geaccepteerd dat ze lekker aan dingen knagen. Ik vind niet dat ik het ze bij mij kan verbieden. Als ik dingen heb waar ze niet aan mogen knagen leg ik het gewoon op een plek waar ze niet (bij)komen.

Je kan je valkjes aanleren dat ze bij je komen, al is er echt geen garantie dat ze het gaan doen. Datzelfde geld ook voor het naar de kooi gaan.

Bij mij is Coco de enige die echt bij mij komt als ik naar hem ga fluiten. Verder gaan de bij mij de kamervoliere in als ze zelf zin hebben.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006