16 mei 2025, 00:21:33

Tweeling

Gestart door Tara, 24 juni 2004, 01:04:49

« vorige - volgende »

Tara

Hoi,

zijn er mensen op het forum hier die ervaring hebben met bijvoorbeeld 2 valkparkieten in 1 eitje? Ik ben daar eigelijk behoorlijk nieuwsgierig naar, ik heb daar over gelezen op die Engelse site, ben nu wel de link vergeten maar ik weet dat Inger hem kent, en daar zag je bijv. ook dat er 2 valkjes in 1 ei zaten, die deelden dezelfde dooier zeker?

Ik vraag me nu af, of deze jongen zwakker zijn dan anders, en of ze wel 'los' van mekaar zijn. Het is toch niks siameesachtig? En als er nou 2 jongen in een eitje zitten, dan zijn ze toch een behoorlijk stuk kleiner dan normale jongen?

Heeft iemand meer info? Ik had hier graag meer over geweten ::)

Alvast bedankt!

Groetjes, Tara

Cwazi

Ik ken wel kippen eieren met twee dooiers, daaruit komen dan ook twee kuikens. De 2 dooier eieren zijn langer, je ziet eigenlijk dat er iets mee is, absurd groot en lang zijn ze.

In dat geval delen de jogen dus niet 2 dooiers.

Mij lijkt dat de jongen die 1 ei delen kleiner zijn, maar aangezien ik er verder geen ervaring mee heb en er ook niets over heb gelezen weet ik er verder ook niets van.

Marianne

Hoi Tara,

//www.justcockatiels.com

Is het deze site die je bedoelt?!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Tara

Hoi Marianne,

het is idd die site, thx ;-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik heb er geen ervaring mee. Maar volgens mij hebben zulke kuikens geen grote levenskans. Het kan natuurlijk wel, maar zelfs een paardentweeling heeft slechts een kleine kans op overleven.

SDC:D

Inger m

24 juni 2004, 22:50:38 #5 Last Edit: 24 juni 2004, 22:53:27 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
Interessante vraag...
Ik weet niet zo heel veel van vogeltweelingen. Wat nog weleens voorkomt zijn siamese tweelingen, door een foutje bij de delingen, deze hebben twee koppen, maar vgl mij komen die zelden uit en zijn niet levensvatbaar. Ik heb er een keer een foto van gezien bij een zonparkiet en een keer een opgezette amazone met twee koppen (die had het dus wel overleefd).

Dubbeldooiers (verkopen ze ook bij de Albert Heijn) zie je nogal eens bij jonge legkippen. Theoretisch zou elke dooier (eicel) bevrucht kunnen worden en zich kunnen gaan ontwikkelen...Echter het ei is wel wat groter, maar niet twee keer zo groot. Daarbij komt nog dat het belangrijk is dat de kuikens uiteindelijk een bepaalde ligging aannemen (rond uitkomen) en ze ws elkaar in de weg zullen gaan liggen. Dus dat zal in zo'n geval bij 1 kuiken iig de luchtkamer  ontbreken...
Ik denk dat uiteindelijk de ruimte en voeding te klein/ weinig zijn om hier volledige kuikens uit te krijgen, waardoor ze voortijdig zullen afsterven. Er zal mss weleens een echte vogeltweeling geboren zijn, maargoed uitzonderingen bevestigen de regel..dus ze zullen een lage overlevingskans hebben.

Ik denk dat wanneer kuikens 1 dooier delen dat ze dan beide voortijdig zullen afsterven, omdat er onvoldoende voedsel is om beide kuikens te voeden (het is al zo krap in een ei). Ik denk niet dat je twee hele kleine kuikens krijgt. Andere mogelijkheid is dat er concurrentie ontstaat en dat het kuiken dat het zwakst is zal afsterven, waardoor het andere kuiken zich wel verder kan ontwikkelen. Of dit voorkomt weet ik niet...

Bij paarden is de kans heel klein dat er een gezonde tweeling wordt geboren, omdat de baarmoeder onvoldoende ruim (door de vorm) is om beide veulens te kunnen voeden. Omdat er een groot risico bestaat voor de dracht wordt in de regel een van de vruchten 'weggeknepen' in geval van een tweelingdracht (het is gebruikelijk paarden te scannen). Bij koeien komt een tweelingdracht (verhoudingsgewijs vgl mij) meer voor en is minder risicovol (ander probleem zijn daar de kwenen).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.