15 mei 2025, 17:38:21

Plukken, vervolg.

Gestart door Cwazi, 21 juni 2004, 15:25:16

« vorige - volgende »

Cwazi

Ik lees wel ontstellend veel dat jongen worden geplukt  :-[

Ik zat te denken, dat ze misschien het plukken hebben geleerd van hun ouders omdat die plukten is dus niet aannemelijk.

Hoe zit het met voeding... Stel, en misschien klinkt dat gek maar goed, stel dat die jongen anders, lekkerder, smaken dan verwacht. Stel dat dor de manier van voeren, de donsjes e.d. wat zoetig zijn en de vogels als ze er toevallig van proeven bij het verzorgen het een smakelijk hapje vinden?

Heeft iemand dat met die knoflook al geprobeerd? Heeft iemand als eens geprobeerd om elk jong dat geplukt wordt een thee lepeltje water geven waarin je een teen knoflook hebt mee gekookt? Ik bedenk maar wat hoor, misschien vinden valken knoflook wel lekker, dan schiet je er niets mee op ;)

Inger m

Hoi,
Het is idd een heel lastig probleem. Zo heb ik nu een pop dat een van haar jongen plukt, maar zij is door haar ouders nooit geplukt, haar ouders zijn evenmin ooit geplukt (ik heb ze zelf gekweekt). Het zou mij idd ook niet verbazen dat ze gewoon ontdekken dat het 'lekker' is om de jongen te plukken (zoals je beschrijft de zoete stof), echter waarom wel de ene vogel en de andere niet?

Ik weet dat het verder ookwel voorkomt bij grasparkieten en kakariki's en heb zelf weleens over gehoord bij vogels (soort halsbanden) in het wild (waar dat dus een groot probleem oplevert voor de jongen). Ongetwijfelt komt het bij meer vogelsoorten voor, maar er is weinig duidelijkheid over en ik kan er ook nog geen (wetenschappelijk) onderzoek over vinden, alleen allerlei veronderstellingen. Die al dan niet erg tegensrijdig kunnen zijn.

Ik denk ook dat er best meerdere factoren een rol spelen bij (het ontstaan) van plukgedrag.

gr Inger

nb. Ik weet idd niet of valkparkieten knoflook vies vinden smaken. Ik heb wel een onderzoek kunnen vinden over smaakvoorkeuren bij valkparkieten...
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Cwazi

Ik heb geen plukkers, gelukkig. Maar dat proberen met knoflook lijkt me niet verkeerd, het kan in elk geval geen kwaad voor het jong. Of de ouders de naar knoflook riekend jongen nog willen weet ik ook niet  ;)

Inger m

Hoi,
Maar wat voor invloed heeft het knoflook dan? Gaat het bloed dan dermate anders smaken? Of zouden ze de geur vervelend vinden? Beide gevallen lijken me niet zo heel sterk...bovendien zou het betekenen dat het jong dagelijks knoflook moet krijgen? Heb je het mss ergens gelezen?

gr Inger
problem.

Theetje

Hoi Inger en Cwazi,

Een leuk onderwerp om over na te denken hoor. Misschien gaan de jongen wel vreselijk uit hun snaveltje stinken en willen de ouders niet meer voeren :D

Maar zonder gekheid. Ik weet dat knoflook een zeer handig huismiddeltje is in de vlooienstrijd bij honden en katten. Dit zou inderdaad het bloed een ander smaakje meegeven denk ik dan. Maar of het voor plukkende valkjes werkt?

Misschien is er een vrijwilliger die het wil testen?
Ik heb nog geen jongen, laat staan dat ze geplukt worden, maar toch vraag ik me ook wel af waarom ze het doen.
Heeft het dan misschien toch iets met de genen te maken of iets met voeding?

Groetjes

Theetje

Stijn dc

hoi

ik wet niet of knoflook zou helpen. Als je het wil testen is het in ieder geval een zeer tijdrovende zaak,maar kan wel een revolutionaire doorbraak betekenen. Ik kan het niet testen omdat ik geen plukkende valkjes heb. heb nu twee koppels met jongen, en niemand plukt.

SDC:D

Paul

Hoi Inger,

Het schijnt echt te helpen in elk geval bij plukkende papagaaien dus bij valkjes zal dat net gaan.
Het gaat dan over vogels die zichzelf plukken want je doet het door het drinkwater heen.
Ik weet dan ook niet of het helpt bij jongen.
Je maakt brandnetelthee en daar gaat een beetje knoflook ook doorheen.
Ik heb hier het recept en waarom het zou helpen.
De knoflook schijnt in de veerschachten te gaan zitten net zoals het bij mensen door de huid heen zweet.

Het recept en de motivatie.    

*20 brandnetel koppen ( jong blad zit altijd boven aan de brandnetel deze hebben we dan ook nodig) advies draag een handschoen. Wij gebruiken in de winter kruiden van de tuinen van Eindhoven  Maar die zijn overal in Nederland deze winkels.

*1 vers knoflook teentje. Doe de brandnetel koppen in een pan met water +/- 2 liter. Het knoflook teentje in schijfjes snijden en er bij doen. Laat deze samenstelling circa 30 minuten trekken net als een bouillon. Dan Afkoelen. Dan zeven om het vocht te scheiden van de overige bestanddelen. Dit vocht kunt u nu zo aanbieden i.p.v. water. Het overige vocht bewaar ik in de koelkast in een fles met schroefdop. Het water bakje van de vogel  kunt u dan dagelijks verversen met deze soep.

De motivatie.

Brandnetel en knoflook zijn bloedzuiverend en daar naast geeft de knoflook een minder prettige smaak aan de veer schacht. Ze ruiken dit vreemde geurtje en blijven van de veren af. De zuiverde  werking laat de veer weer glanzen en mooi doorgroeien. Ook vaak bij een moeilijke rui geven we deze thee./soep. De vogels knappen zinderwijs op.  We geven dit dagelijks door het water voor 6 weken dan pauzeren we even meestal een maand en herhalen dit. We doen dit indien nodig 2 x per jaar.
We kunne zeggen dat het bij heel veel vogels al heel goed gewerkt heeft
Wij gebruiken het nu ook als  preventief middel om het bloed te zuiveren.

Groetjes, Paul

Cwazi

22 juni 2004, 18:38:12 #7 Last Edit: 22 juni 2004, 18:39:40 by Cwazi
Da's duidelijk Paul,

Waar het mij dus om ging, als de veren en minder prettig van gaan smaken bij het plukken aan eigen veren, zullen die veren ook voor een ander minder prettig smaken. Vandaar dat het misschien een idee is het aan de jongen te verstrekken.

Knoflook wekt echter niet altijd afkeer op, zo at mijn oma dagelijks een teen knoflook omdat het zuiverend zou werken en de muggen op afstand hield. *grin* Helaas wat betreft de muggen hielp het geen meter, die staken vrolijk verder.
Ook wordt beweerd dat het voeren van knoflook aan de hond de vlooien zou weerhouden toe te bijten. Echter op kweekjes waar vlooien worden gekweekt bleken de kweekjes MET knoflook beter te gedijen dan die zonder LOL.

Vandaar dat ik mij afvroeg of iemand het ooit in de praktijk heeft gebracht, zij het bij volwassen, zij het bij jonge vogels om de volwassenen ervan te weerhouden de jongen te plukken.

p.s. ook ik kan het dus niet zelf testen omdat ik geen plukkers heb.

Inger m

22 juni 2004, 19:24:23 #8 Last Edit: 22 juni 2004, 19:27:32 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Het klinkt een beetje of het afkomt van Klazien uit zalk *LOL*.
Wat ik mij afvraag bij het lezen van dit stuk is of dat de betreffende papegaaien ook daadwerkelijk zelf hun veren al plukten of dit gewoon nog nooit gedaan hebben. In het laatste geval kun je er weinig over zeggen of de knoflook cq brandnetels een genezende danwel preventieve werking hebben, omdat je niet weet of ze ooit zouden gaan plukken.

Je weet ook niet of ook de veerschachten anders gaan smaken en of ze dit wel vervelend/ vies vinden, aangezien ze blijkbaar ook dit water drinken zullen ze aan de betreffende smaak gewend zijn.

Daarnaast taat in het stukje dat ze door de vieze geur (das nogal subjectief) van de veren zullen afblijven, maar voor een goede veerconditie is veerverzorging door de vogel zelf erg belangrijk.

Verder wordt er in dit geval direct vanuit gegaan dat ze plukken omdat ze het zo lekker vinden, terwijl er tioentallen oorzaken bestaan waarom vogels gaan plukken en daar wordt nu aan voorbij gegaan. Ik denk ook niet dat je maar één directe oorzaak kunt aanwijzen. Er zijn ook vogels die zichzelf dermate beschadigen dat er wonden ontstaan, dit heeft niet meer met veerschachten te maken.

In dit stukje denk ik dat de mensen erg bewust met de gezondheid van hun dieren bezig zijn en dat het toedienen van knoflook/ brandnetel gezond is, waardoor ze in een goede conditie verkeren.

Om uit te proberen of knoflook daadwerkelijk werkt, zou je idd een onderzoek moeten opzetten, maar voor betrouwbare resultaten heb je veel vogels nodig... Bitterspray heeft totnogtoe niet echt geholpen en zou ook een vieze smaak geven.

gr Inger
problem.

Cwazi

Ben het met je eens, aangezien ze water drinken dat hetzelfde msaakt zijn ze de smaak gewend. Maar het kan natuurlijk wel dat de smaak van de veren dermate aantrekkelijk is dat ze (nog meer) verleid worden tot deze (zelf)verminking.

Dat veren niet zo smerig mogen worden dat de vogel zichzelf niet meer zou willen verzorgen is duidelijk. Hoe zit dat dan met die bittespray vraag ik mij af  :-/

Jezelf verminken is in elk geval iets anders dan het verminken van anderen en je eigen nakomelingen, daar ligt een andere soort van ongenoegen aan ten gronslag. Vandaar dat ik bij verminking van de jongen denk aan de smaak van die jonge pluimen of misschien een aanvullen van eigen tekorten.

*grin* Niet dat ik mij verbeeld gelijk te hebben oid he, want inderdaad, ALS je de oplossing vind help je er niet alleen duidzenden vogels mee maar heb je ook een goudadertje te pakken ;)

Maar daar ging het niet om... het gedrag komt ergens vandaan, maar waar...

Inger m

Hoi,
Ik denk niet dat er veel aan te 'verdienen' valt als je de oplossing vind...een hoop dankbaarheid vastwel! (of je moet natuurlijk zelf iets op de markt brengen...)

Wat nog wel een idee is om een soort anemnese formulier op te stellen voor kwekers, waarop ze allerlei gegevens hierover kunnen invullen. Op die manier kun je veel gegevens verzamelen en (statistische) verbanden gaan zoeken....

gr Inger
problem.

Cwazi

Ja, dat lijkt mij dus ook een erg goed plan. Maar ik hem makkelijk "lullen" want met mijn enig plukvrij koppeltje heb ik weinig informatie in te leveren. Hoewel niet plukkende koppels ook een zekere vorm van nuttige info in te brengen hebben natuurlijk.

Paul

Hoi Inger,

CitaatWat ik mij afvraag bij het lezen van dit stuk is of dat de betreffende papegaaien ook daadwerkelijk zelf hun veren al plukten of dit gewoon nog nooit gedaan hebben

De papagaai die dit middeltje kreeg lukte al geruime tijd zijn borst kaal en dat was heel erg.
Nadat hij een tijdje de brandnetelthee kreeg kwamen de veren terug en hij plukte daarna niet meer.
Er kunnen dus twee redenen zijn voor deze verbetering.
Of de knoflook hielp omdat de veren smerig smaakte of de brandnetelthee bevat een stof waar ze misschien te kort aan hebben en dat stopte het plukken.
Maar bij de mensen waar dit recept vandaan komt daar heeft het bij meerdere vogels die ze opgevangen hebben geholpen.
Als je het de jongen geeft heb je kans dat de ouders ze niet meer voeren dus je moet daar wel mee uitkijken dat als een jong uit zijn bekje gaat ruiken dat de ouders nog wel moeten voeren.

Groetjes, Paul

Cwazi

ach, als pa en ma dito uit hun snavel rieken zal het wel los lopen LOL  :D