17 juni 2024, 03:45:34

Weer een berg vraagjes  :D

Gestart door Farena, 23 juni 2004, 22:58:52

« vorige - volgende »

Lique

Foto 1 = pop
Foto 2 = pop
Foto 3 = lijkt mij een man
Hij heeft geen streepjes motief, al vraag ik me af, of het wel een lutino is.
Hij lijkt veel donkerder, en komt meer in de buurt van een gele valk.
De eerste pop is een lutino cinnamon pop.

groetjes Lique

Farena

Hoi Liqeu,

Ja das Harry die was knal geel toen ik hem kreeg maar is ondertussen wel een flink stuk lichter geworden.
Ik heb voor de zekerheid nog ff twee foto's genomen van Harry helemaal en zijn staart, misschien weet je dan zeker wat hij is.
iig bedankt.



Dus dit zou toch een mannetje zijn?  :o

Paul

Hoi Marco,

Als de eerste ouder is dan een jaar zou ik zeggen het is een popje zoals Lique al zei maar is ze jonger dan kan dat ook nog een man zijn die zien er hetzelfde uit als ze hun jeugdkleed nog hebben.
Bij de tweede zie ik helemaal geen visgraat in de staarttekening dus dat zou best wel eens een mannetje kunnen zijn.
Mandy woont bij bergen op zoom in de buurt dat is toch een stuk dichter bij jou in de buurt volgens mij en die heeft ook regelmatig jongen.
Je zou haar een mailtje of een IM kunnen sturen of ze wat heeft zitten.

Groetjes, Paul

Farena

Die eerste is nog lang geen jaar als het goed is, dus het kan dan nog een man zijn :-/
Ik denk dat ik het beter af kan wachten dan tot ik iig weet wat ik in huis heb :'(
Bergen op zoom heb ik ff na gekeken is ook al 147km das namelijk in zeeland ik woon in het uiterste puntje van Limburg, als ik de tuin uitloop sta ik in België.
Dus dat schiet helaas ook niet echt op.

Jammer dat er niemand hier woond wat toevalig hier op het forum komt, anders kon die misschien eens bij me langs komen om eens goed naar ze te kijken. En misschien aan hun gedrag te bepalen wat het nu eindelijk zijn.
Ik heb er totaal geen verstand van iig. Alleen dat gedrag wat je eerst beschreef over mannetjes hebben ze totaal niet, maar dat kan natuurlijk ook nog zijn omdat ze misschien te jong zijn.

Groetjes Marco :)

Paul

Hoi Marco,

Hier zie ik vaak bij de jongen al na 3 a 4 maanden aan hun gedrag als het mannetjes zijn want die proberen dan de andere vogels na te praten en te fluiten.
Je kan ook een dna onderzoek laten doen naar de veren maar dat kost 22,50 per vogel maar dan weet je het met een weekje meestal.
Ook al komt een kenner langs zal ie nog vaak niet met zekerheid kunnen zeggen wat het is omdat ze nog niet zo oud zijn.
Sommige staartveren worden pas na 1,5 jaar vervangen na de tweede rui dus je zou zo lang moeten wachten voor je het 100% zeker kan weten.
Maar na de eerste rui kan je vaak ook al minder visgraat in de staart zien omdat de veren met visgraat die uitvallen bij mannetjes zonder visgraat terugkomen.

Groetjes, Paul

Farena

Hoi

Slik 1.5 jaar  :'(

Ik begin langsaam te denken dat ik beter een koppel van een heel ander soort erbij kan doen.
Dit om eventueele vecht partijtjes te verkomen als ik bv daarlijk drie mannetjes en maar één vrouwtje heb of anders om.

Misschien een koppeltje kakaritis of zo die zijn dacht ik ook goed tam te krijgen en ik meen dat die zelfs hetzelfde voer eten niet?

Trouwens jij bent ook een nachtmens zie ik Paul  ;)

Groetjes Marco

Paul

Hoi Marco,

Zeker in een kooi is denk ik het beste vogels van 1 soort te houden dan heb je de minste kans op vechten denk ik.
Meer vrouwtjes dan mannetjes gaat helemaal altijd wel goed en met meer mannetjes soms ook wel zeker als ze al goed aan elkaar gewend zijn.
Mannetjes vertonen bijna altijd wel mannetje gedrag dus misschien heb je toch twee popjes.
En als je het toch zeker wilt weten kan je een dna onderzoek van veren laten doen dat gaat per post dus je hoeft nergens heen.
http://www.gendika.com/vogeltest.htm
Daar staat beschreven hoe het werkt je kan het even lezen.

Groetjes, Paul

Farena

Bedankt voor die link Paul misschien dat ik die DNA test idd laat uitvoeren.

Moet ik natuurlijk wel op een goede mannier aan vijf borstveren van elk komen  :-/

Groetjes Marco :)

Paul

Hoi Marco,

Die borstveren zitten heel los die kan je er zo voorzichtig uittrekken.
Het klinkt zielig maar als je ziet hoe een dierenarts er veetjes uithaalt sta je te kijken hoe snel die eruit zijn.

Groetjes, Paul

Farena

Hoi

Nog een heel ander vraagje tussen door.
In die nieuwe kooi (zie foto eerste post) zat een dubbele vloer, een plastiek roster en daar boven een ijzer tralie werk.
Ik heb nu bijde eruit gehaald waardoor ze weer 10cm in hoogte meer ruimte hebben.
En lekker op de bodem met de beukensnippers kunnen spelen.

Waarom dient nu eigenlijk die dubbele bodem????
In mijn ogen volkomen nuteloos en alleen een berg schoonmaak werk extra.

Groetjes Marco :)





claudjuh

hai marco en farena

jaaaaaaaaaaa, ik kom uit Limburg (Roermond) Jaaaaaaaaaaaaaaaaaa ik heb ook kleintjes  Neeeeeeeeeeeeeeeee ik heb ook geen idee of het jongens of meiden zijn  ;D
Dus wat dat betreft heb je niet zo héél veel aan me, maarja, misschien hebben we toch nog wat aan elkaar inde toekomst. Ik heb 1 jong eigenlijk over, datwil ik bij mijn allereerste valkenjong zetten, die zit nu in de huiskamer, de rest buiten, maar Stevie(de eerste dus) hebben we met de hand grootgebracht, vandaar. Nou vin ik het wel sneu als hij in zn uppie binnen zit, krijgt wel veel aandacht en vliegt rondjes door de lamer, maar toch. Dus eigenlijk wilde ik die derde van het tweede nest bij als maatje zetten, máárrrrrrr dacht ik toen, stel dat het een man en een popje zal zijn...ik wil geen inteelt. En het is toch ook sneu als ik ze over een jaar ofzo uitelkaar moet halen. Dus ik heb nu net zon dilemma als jij, zon beetje.

groetjes claudia

suus

Hallo Marcco,
Die dubbele bodem is ervoor om te zorgen dat de vogels niet op de grond kunnen zitten, en in hun poepies gaan scharrelen/zitten. Helaas wil dit dus ook zeggen dat ze niet door de beukensnippers kunnen banjeren.
Ik heb zelf wel het rooster eronder zitten want mijn 2 kerels die komen gewoon nooit op de grond, beukensnippers of niet, rooster of niet. Nou en omdat ze toch niet gaan banjeren, heb ik het rooster dus wel, net zo hygienisch. Kan ik eronder gelijk een oude krant leggen, en zo makkelijk de kooi verschonen. Maar wanneer jou valkjes wel banjeren door de snippers zou ik idd lekker het rooster eruit laten.
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Farena

Hoi Claudia

Ik zal je naam iig onthouden misschien kan ik idd nog eens een valkje bij je weg ontvoeren  ;D

Suus bedankt voor je uitleg, de mijne vinden het idd prettig om tussen die beukensnippers te banjeren dus ik laat die bodem maar weg.
Elke dag gewoon ff de poepjes weghalen en ze blijven schoon.

Groetjes Marco :)