5 mei 2025, 20:54:19

valkje bloedt boven snavel

Gestart door r v dooren, 17 januari 2003, 20:14:49

« vorige - volgende »

r v dooren

Ik heb sinds 2 weken een valkje van ongeveer 3 maanden oud.Nu is deze nog erg bang,en als hij uit zijn kooi is krijg ik hem er bijna niet meer in.Nu is hij toen hij eruit was tegen de kast gevlogen,en nu zag ik dat er een beetje bloed boven zijn snavel zit.Het bloedt verder niet,maar er is een stukje van het grijze gedeelte tussen de neusgaten af.Kan dit kwaad? En groeit dit vanzelf weer aan? Hij heeft er verder geen last van.
En heeft dan iemand nog een tip hoe ik hem de kooi weer in kan krijgen want nu is het meestal na een half uur ofzo of goed geluk vastpakken,maar soms heb ik hem na een uur nog niet de kooi in,hij gaat niet vanzelf naar de kooi toe.Mischien als iemand tips heeft hiervoor alvast bedankt!

Lique

17 januari 2003, 21:06:41 #1 Last Edit: 17 januari 2003, 21:08:05 by Angelique

Hallo,

Als een valkparkiet ergens tegen aan vliegt, is de ruimte tussen de neusgaten het eerst kapot.
Dit heelt wel weer, binnen een paar dagen is het heel.
Probeer eerst je valkje in de kooi handtam te maken, zodat hij makkelijk op je vinger stapt, en laat hem dan pas los vliegen.
Je kan proberen om je valkje met wat lekkers te lokken naar zijn kooitje, als dank dat hij er uit zich zelf in is gekomen.
Laat je het nog even weten of het helpt?

Groetjes @ngelique

r v dooren

Angelique bedankt voor je tips.Ik ben blij dat dat wondje snel weer heelt.Alleen wat betreft het in de kooi krijgen,ligt het toch wat moelijker.Als hij eruit is gaat hij zowiezo niet zelf de kooi in,ik kan hem wel op de vinger nemen,en ik kan hem kusjes geven op de borst enzo,alleen als ik in de buurt van de kooi kom dan is hij weg,dus ik moet altijd proberen om hem vast te pakken en dan de kooi in zetten.Heb al geprobeerd met trosgierst om hem te lokken maar dat lukt me niet.Moet ik maar gewoon geduld hebben???

linda

hoi ,
dat probleem ken ik ook .Onze caro heeft er ook tijdje een handje van weg gehad om te gaan vliegen als hij en pico de kooi in moeten .Als je er bijna was , hup , en daar ging meneer.Maar we hebben volgehouden en elke keer gezegd (hier gaan ze er rond half negen in ) kom mannen kooitje in slapen , en nu weten ze dat en gebeurt het maar zelden dat hij nog gaat vliegen.Het zijn slimme en snelle rakkers maar oooooooooo zo lief .
regelmaat is niet alleen handig bij babytjes maar ook bij lieve ontdeugende valkjes .
groetjes linda en co