6 mei 2025, 23:41:25

Ziek? Wat kan ik doen?

Gestart door Mariek, 21 juni 2004, 16:21:36

« vorige - volgende »

Mariek

Ik kom net van mijn werk thuis en merk dat mijn valkje niet fluit. Hij zit hangerig op zijn stokje en laat zijn vleugeltjes een beetje hangen. Zijn oogjes staan een beetje half. Ik heb hem er even uitgehaald, maar hij beweegt niet veel en vliegt hele kleine stukjes. Gisteren was er nog niets aan de hand. Hij heeft sinds gisteravond gewoon gegeten en gedronken. Ik zie twee dunne flatsjes liggen en verder gewone poepjes. Hij lijkt ook niet verkouden of snotterig. Over drie uur ga ik naar de dierenarts. Wat kan ik intussen doen? Ik heb druivesuikertabletjes in huis. Kan ik die gewoon in water oplossen? Moet ik de verwarming aanzetten en hem erbij zetten? De dierenarts vond het vrij ernstig. Hij is nog maar een jaar oud. Ik weet niet wat ik moet doen. Wie weet raad.

Marieke

Marianne

Hoi Mariek,

Sterkte!
Je zou inderdaad de druivensuikertabletjes kunnen oplossen en proberen te geven.
Je hebt al een afspraak gemaakt met de DA en dat is het beste wat je kunt doen.
Heel veel succes bij de DA.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Marieke,

Druivesuiker kan je gewoon in het water oplossen.
Als je uitgaat van een eetlepel op een halve liter water kan je dat terugrekenen en dan zal je misschien een heel tabletje in het drinkbakje moeten oplossen.
Kwaad kan het in elk geval niet je moet het alleen geen weken achter elkaar geven maar een weekje is geen probleem.
Ze krijgen in elk geval wat extra kracht daardoor.
De ontlasting klinkt in elk geval wel goed.
Is je valkje niet gewoon in de rui daar kunnen ze soms ook ziek van zijn.
In dat geval kan je wat extra vitamine's voor de rui in het water doen.
Maar de dierenarts kan het beste bepalen wat er aan de hand is.
In elk geval kan je zelf alleen helpen door druivesuiker te geven.
Je kan hem wel wat warmer zetten maar zeker niet te warm boven de 29 graden moet je hem niet zetten.
Beterschap met je valkje.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

hopelijk is het niet te ernstig met je valkje en is ie snel genezen. Veel succes bij de DA. Druivensuiker kan je inderdaad oplossen in het water, maar als ie niet drinkt is het ook niet nodig.

SDC:D

Mariek

Ik ben net weer terug van de dierenarts. Waarschijnlijk heeft hij een infectie opgelopen en heeft hij niet genoeg weerstand gehad daartegen. De dierenarts vond dat ik hem te weinig gevarieerd eten gaf. Dat vind ik heel erg want ik dacht echt dat ik het goed deed. Ik geef hem elke dag parkietenvoer met daar doorheen eivoer en tutti-frutti mix voor valkjes. Ook heeft hij een mineralenblokje in zijn kooi en grit en maagkiezel. Hij krijgt vaak trosgierst extra erbij en van die vitakraft crackers. Pipo wil niets hebben van fruit of groente en ik dacht dat hij op deze manier genoeg binnenkreeg. Door die tutti-frutti mix zit ook fruit, groente en mais. De vrouw van onze dierenwinkel vond dat ik hem verwende en dat hij aan zaadjes en eivoer wel genoeg had. Deed ik het dus helemaal verkeerd.... Bij de dierenarts kreeg hij drie injecties en ik heb babytril gekregen voor in zijn drinkwater. en ornivita multi-vitaminedruppels. Dit moet ik volgens de dierenarts op een stukje brood doen en hem dat geven. Maar Pipo wil absoluut geen brood eten. Kan ik het ook op zo'n vitakraft cracker doen? Ik wil toch heel graag dat hij dat spul binnenkrijgt. Als het over een paar uur niet beter is moet ik hem laten opnemen. Maar volgens mij overleeft Pipo zo'n tweede ritje niet meer... Hij zit nog steeds lusteloos in een hoekje. Hij heeft gelukkig net wel een slokje water met antibiotica gedronken. Ik heb de verwarming hoog aangezet. Nu maar hopen dat hij er weer bovenop komt! En ik wou nog een vriendje voor hem kopen. Wil hem niet kwijt!!!  :'(

Marieke

Inger m

Hoi Marieke,
Vervelend dat hij zo ziek is!
Bij welke dierenarts ben je geweest? In principe klinkt het voer dat je hem geeft wel afwisselend, ik denk alleen wel dat snoepcrackers geen groente/ fruit kunnen vervangen, maar dat je dat moet zien als erbij. Maar in eivoer zitten wel vitamines. Het gaat er ook om of hij alles goed opeet.
Een alternatief zijn pellets of vitaminedruppels.

Wat ik wel wat vreemd vind is dat hij binnen een paar uur moet zijn opgeknapt en anders moet worden opgenomen, dan had de DA de vogel beter gelijk kunnen opnemen, want ik denk niet dat je dat (na de reis en bezoek DA, dus stress) kunt verwachten. Een valkparkiet is vrij sterk en antibiotica heeft even de tijd nodig om aan te slaan. Ik heb hier best zieke/ slappe vogels gehad, waarvoor ik bijna de hoop had opgegeven, echter na een paar dagen antibiotica knapten ze prima op.

Als alternatieve warmtebron voor de CV (wordt zo warm in huis) kun je ook een kruik gebruik, bv omwikkeld met een handdoek of gewoon een gloeilamp (met hoge watt), dit gebruikte ik vroeger ook en op die manier kun je de kooi plaatselijk verwarmen en kan de vogel zelf kiezen of het warm gaat zitten of niet. Een zieke vogel zal graag warmte opzoeken. De temp kan zitten tussen de 25-29 graden.

Je kunt ook de antibiotica via de bek ingeven, is wat lastig bij vogels ivm risico verslikken, maar ik geef daar wel de voorkeur aan, omdat ik dan zeker weet dat de vogel het binnenkrijgt. Brood geven als hij het nooit eet, heeft ws weinig zin, wel idd zijn lievelingseten, dan kun je goed in de gaten houden of hij het goed binnenkrijgt.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariek

Bedankt voor de tips. Hij eet en drinkt af en toe een klein beetje en laat soms ook nog een poepje. Daar ben ik wel blij om. De dierenarts zei ook dat hij niet mager is. Verder zit er nog niet veel leven in hem, maar het verslechterd gelukkig ook niet. Af en toe zit hij nog even dapper rechtop. Ik weet ook niet zo goed wat ik inderdaad kan verwachten na zo'n stressvol bezoek aan de dierenarts en na die spuitjes enzo. Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat de antibiotica aanslaat. We zijn nu ongeveer vier uur thuis. Gewoon afwachten denk ik.

Marieke

daan

Hoi Marieke,
Ik vind het idd ook vreemd waarom de DA niet gelijk hebt gezegd dat hij even ter observatie moest blijven, 2 x een rit is erg stressvol voor een vogel. Ik had het vorig week maandag ook, Janny heeft bijna een week bIj Dr Feld gelogeerd ter observatie. En vanochtend ben ik ook weer bij Dr Feld geweest, maar gelukkig mocht gabber wel meteen weer mee naar huis. Ze krjgt nu Nutribird en een vitamenshot. Ze moet aansterken. En kwa variatie van voer, nou volgens mij doe je dat goed hoor.
Ik hoop dat je snel vooruitgang ziet bij je valkje.

Sterkte toegewenst
Groetjes daan

Mariek

Het lijkt iets beter te gaan. Hij zit er nog wel zwakjes bij, maar heeft wel wat meer gegeten en zijn vleugeltjes zitten dichter tegen zijn lijfje, niet meer zo bol. Hij heeft wel een paar keer een paar minuten na eten of drinken met zijn kopje geschud en dan vlogen er spetters en nootjes uit zijn bekje. Volgens mij doet hij dit normaal niet. Is dat erg? Ondertussen heersen hier tropische temperaturen. Ben zelf door dit gedoe al een beetje verhit en de kachel staat extreem hoog (haha). Als Pipo maar lekker warm is.

Marieke

Franka

dat er zaadjes de rondte in vliegen als ie z'n kopje schudt heb ik bij rincewind ook wel een paar keer meegemaakt.
Ik ging ervanuit dat het gewoon zaadjes waren die in zn veren op z'n koppie bleven hangen .. en met het schudden dus loskomt.

Ik weet niet zeker of dat het is hoor, maar dit is mijn theorie:)

verder veel beterschap!

Mariek

Hoi Franka,

Ik hoop dat het inderdaad zoiets onschuldigs is. Ik had het alleen nog niet eerder gezien. Stom he, je gaat op alles letten als zo'n beestje ziek is.

Groetjes Marieke

suus

hoi Mariek
vervelend joh dat je valk zo ziek is. Dat je overal op gaat letten is volgens mij een combinatie tussen bezorgdheid en machteloosheid.
Wat is de hoeveelheid van de zaadjes die hij "uitschud"? Als je het idee hebt dat hij niets binnenhoud en zwakker wordt dan moet je toch ingrijpen. Begrijp goed dat je vogel al waarschijnlijk heel ziek is als hij dit gedrag laat zien.
Druivensuiker in zijn drinken helpt ook altijd.
Qua voer doe je het goed hoor! Wat vreemd dat de dierenarts dit zegt. Maar heb je ook gevraagd wat je dan niet goed zou doen? Mijn vogels eten ook geen groente en/of fruit. Maar door het aan te blijven bieden, en eht extra lekker te maken (fruithapje met wat roosvicee bv) beginnen ze nu er wel iets van te eten
succes
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Mariek

Hoi Suus,

Hij schudt telkens een stuk of 10 zaadjes uit zijn bekje.
De dierenarts zei dat eivoer een goede aanvulling is, maar dat ze het laten liggen, ik heb het namelijk gemengd met zaadjes en die tuttifrutti-mix, want los in een bakje wil hij er niets van hebben. Ik dacht dat hij dat zo wel binnenkreeg. Als Pipo het zou overleven moest ik maar weer bellen en dan zou ik een voedingsadvies krijgen. Hij had het verder over korrelvoeders. Hier zitten alle voedingsstoffen in en daarvan zou het voordeel zijn dat hij niet meer alleen de lekkere hapjes uit het bakje kon vissen. Volgens hem is Pipo wel om te schakelen op andere voeding. Ik weet het niet, Pipo is wel erg kieskeurig, hij lust niet veel, wel harde dingetjes zoals koekjes en chips! :) Eerst hopen dat hij hier doorheen komt en dan ga ik me wel goed in valkjesvoeding verdiepen. Ik heb nu in ieder geval vitaminedruppels voor de eerste tijd. Maar ik dacht dus echt dat Pipo alles wel binnenkreeg! (Snif).

Groetjes Marieke

Inger m

23 juni 2004, 21:53:44 #13 Last Edit: 23 juni 2004, 21:58:24 by Cinnamon_valk
Hoi Marieke,
Ik hoop dat het beter met hem gaat! Ik denk niet dat je jezelf direct schuldig moet gaan voelen over de voeding (ik heb hieronder even wat toegelicht). Een vogel kan door allerlei oorzaken ziek worden...daar kun je vaak weinig aan doen! Het belangrijkste is dat hij nu weer beter wordt!

Wat betreft de voeding is alleen zaad te eenzijdig, dit bevat namelijk weinig vitameninen en bepaalde eiwitten die ze nodig hebben. Als je eivoer door het zaad heen mengt weet je niet zeker of dat hij het wel goed opneemt of gewoon laat liggen, tenzij je pas nieuw voer geeft als het oude op is.
Vitakraft crackers ed moet je zien als extraatje om hem te verwennen, maar is ws geen echt goede vervanger. Hierdoor kan de voeding te eenzijdig worden.

Pelletvoeding wordt steeds meer gegeven en bevat (vrijwel?) alles wat ze nodig hebben. Het kan idd lastig zijn om een vogel daarop over te schakelen en het is wat duurder (maar ook zuiniger) in gebruik. Ik geef zelf wel zaadvoer, maar ze krijgen twee keer per dag groenvoer en eivoer en eten dit ook.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariek

Hoi Inger,

Ik ben blij dat ik er nu meer over weet. Dan kan ik er ook wat aan doen. Als hij weer helemaal beter is ga ik het helemaal goed doen. Nu is mijn grootste zorg dat ie gewoon blijft eten en drinken. Gelukkig gaat dit al een stuk beter! Ik ga het in ieder geval wel serieus aanpakken. Dat het duurder is maakt me niet uit. Ik beknibbel zelf ook niet op mijn eten. Ben wel benieuwd naar die pallets, zijn dat een soort brokjes waar de dierenarts het over had?

Groetjes Marieke