6 mei 2025, 15:15:04

Ziek? Wat kan ik doen?

Gestart door Mariek, 21 juni 2004, 16:21:36

« vorige - volgende »

suus

Hoi Marieke,
Fijn om te horen dat het wat beter gaat.
Pellets zijn inderdaad een soort brokjes die dus bestaan uit de voedingsstoffen die een valk nodig heeft. Er zijn mensen die heel enthousiast zijn over de pellets. Zelf heb ik er weinig ervaring mee alleen dat mijn valkjes het dus niet wilden eten. (heb nog een zak dus als je wilt proberen....) Het ziet er uit als bruine brokjes.
Wat betreft de kosten, vind ik ook dat ik niet moest beknibbelen. Maar wanneer je weet ik hoeveel valken hebt is het natuurlijk gelijk een groot verschil met zaad. Samen met de toevoegingen die je al geeft aan het zaad, zou het voldoende en gewoon goed moeten zijn. Maar je weet inderdaad niet of ze alles binnenkrijgen. Ik blaas buiten altijd de gepelde zaadjes eraf zodat ik kan zien welke ze niet ophebben, en geef pas weer nieuw zaad als het echt op is. Dit vereist wel wat meer aandacht voor het eten, maar dat zal het probleem niet zijn.
Het eivoer wat ze eerst hier ook niet wilden, maak ik tegenwoordig aan met wat roosvicee en andere lekkere dingen (appel of ander fruit) en nu na veel en vaak blijven aanbieden (maar ook dagelijks verversen) eten ze het nu wel. Mocht het zo zijn dat ze helemaal geen fruit willen eten, dan denk ik dat je er verstandig aan doet om het wel te blijven aanbieden, intussen vitaminedruppels in het water doen.
Maar goed net wat je zegt, eerst beter worden dan verder kijken.
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Marieke,

Je kan gewoon en een dierenwinkel ook van die pellets kopen alleen zijn dat gekleurde brokjes.
Bij mij eten ze het niet maar ik heb zaad waar ook een soort kleine pellets in zitten met vitamines, mineralen en aminozuren.
Er zijn valkje die 20 jaar worden en alleen maar gewoon zaad hebben gehad dus gevarieert voer zegt ook niet altijd alles.
Hier eten ze ook amper groenvoer en fruit maar ze zijn prima gezond hoor.
Als ze je pellets van Harrison aan willen smeren dan kan je beter eerst die brokjes van vitakraft of nutribird proberen die zijn net zo goed alleen veel goedkoper.
En de meeste valkjes eten die pellets echt niet die moet je bijna laten verhongeren voor ze die eten en dat doe ik echt niet.

Groetjes, Paul

Mariek

Pff, na heel wat spannende dagen met ups en downs kan ik nu wel zeggen dat Pipo bijna beter is. Hij is nog wat rustiger dan normaal en slaapt wat meer, maar hij lijkt verder fit en vliegt en fluit ook weer. Maar ik ben nog elke keer bang als ik uit mijn werk kom, dat hij het toch niet heeft overleeft. Zal vanzelf wel minder worden denk ik, als het wat langer goed gaat.
Ik ben nu aan het denken over wat ik zal doen met die voeding. Voelde me zo schuldig na wat de dierenarts zei, dacht echt dat ik het helemaal verkeerd had gedaan. Ik kan in ieder geval proberen eivoer met roosvicee en fruit aan te bieden en kijken of hij dat wil. In die pellets heb ik niet veel vertrouwen, Pipo is zo kieskeurig dat ik denk dat hij er niets van wil weten. Inderdaad wil mijn dierenarts ook dat ik Harrison ga gebruiken. Ik mag Pipo daar dan laten opnemen zodat ze hem daar laten overstappen op dat voer. Eerlijk gezegd ben ik hier niet zo voor te vinden. Wil het allerbeste voor hem, maar twijfel of dat opnemen wel goed voor hem is. In ieder geval bedankt voor jullie tips, alle tips zijn natuurlijk welkom! Wie weet vind ik zo wel een manier om hem toch wat meer vitamines binnen te laten krijgen.

Groetjes Marieke

Paul

Hoi Marieke,

Fijn dat Pipo weer bijna helemaal beter is :-)
Ze proberen je vaak een schuldgevoel aan te praten dat je over gaat op hun pellets.
Volgens mij geloven ze zelf ook echt dat het de enige manier is.
Maar ik heb wel eens gehoord van een valkje wat 20 jaar was en nog nooit los was geweest en die alleen gewoon zaad en water had gegeten.
Dus die pellets zeggen helemaal niks hoor.
Mijn oudste valkje van 25 heeft ook nog nooit een pellet gezien bijvoorbeeld.
Probeer gewoon wat dingen uit zoals brocolie of ander spul wat op plantjes lijkt.
Er zal best wel iets zijn waar hij aan gaat eten hoor.
Hier lusten ze ook amper groen voer maar ik neem van de aldi bijvoorbeeld die rauwkostpakketjes met wortel en paprika en daar eten ze toch van :-)
Dus ga gewoon aan het expirimenteren er zal zeker iets zijn wat hij lust.
Vaak als ze jou iets zien eten willen hun het ook probeer dat bijvoorbeeld uit :-)

Groetjes, Paul

Inger m

1 juli 2004, 13:05:41 #19 Last Edit: 1 juli 2004, 13:14:25 by Cinnamon_valk
Hoi,
Fijn dat het beter gaat!
Ik heb zelf ook een valkparkiet gehad die zeker 25 is geworden op zaadvoeding en restjes avond maaltijd...maar ik kan niet zeggen dat het de goede manier was...hij was veel te vet en miste alle slagpennen (niet gekortwiekt en nooit uit de kooi geweest...zover ik weet). Ik denk dat hij op betere voeding wel gezonder oud was geworden...
Maargoed van een gewone huiskamervogel wordt ook niet zoveel gevraagd, vogels die buiten zitten en waarmee gekweekt wordt is de voeding nog veel meer van belang.
Het risico van voedingstekorten bij alleen zaadvoeding is zeker aanwezig...

Maar probeer het idd met afwisselende voeding, wees voorzichtig met het aanlengen van eivoer met roosvicee, dat moet direct opgegeten worden en anders kan het verzuren en kunnen ze er juist ziek van worden. Ik geef zelf alleen aangelengd eivoer in de broedtijd, omdat ze het dan veel en snel opnemen, binnen een halve dag neem ik de resten weg. Mijn ervaring is dat binnenvogels en valkparkieten buiten de broedtijd weinig eivoer opnemen. Dus geef mss een beetje aangelengd (direct opeten) en de rest droog.

Hoi Paul,
Ik ben het helemaal niet met je eens dat pellets helemaal niks zeggen, want met alleen een vogel van 20 heb je niet echt een overtuigend argument. Ik weet niet hoe de vogel eruit zag op zijn 20e, maar mss was het bv. op pellets wel prima gezond 30 geworden!
Ik denk dat goede voeding (pellets) wel degelijk een positieve invloed heeft op de gezondheid en van zaadvoeding alleen is gewoon bekend dat niet alles erin zit (wordt soms ook aangegeven op de verpakkingen).

De valkparkiet die ik had gekregen, had wel degelijk voedings te korten... (die had altijd bij een oude mevrouw in een ronde kooi gezeten, werd verder goed verzorgd, maar zag er niet echt top uit...)

Ik voer zelf (nog) geen pellets, maar wel heel afwisselend.

gr Inger

nb. mss even iets heel anders, maar ik ben bij mijn konijnen en cavia's overgestapt van een standaard gemengd konijnenvoer op een andere voeding die heel goed bekend staat (zonder conserveringsmiddelen), nl Hope Farms, het is vrij duur. Maar ik zie zeker dat de dieren er beter zijn uit gaan zien, meer glanzende vacht (ze zagen er niet slecht uit, hoor) en ze eten er minder van, het is dus zuiniger in gebruik (bevat meer voedingsstoffen ws ipv ballast stoffen). Ik ben er daarom zeker wel van overtuigd dat goede voeding heel belangrijk is...
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.