2 mei 2025, 23:17:34

Hoe afleren ?

Gestart door Guinevere, 21 juni 2004, 14:55:29

« vorige - volgende »

Guinevere

Hoi iedereen,

Ik heb sinds 2 dagen een valkje ,het is een lutino van ongeveer 7 weken oud,heb hem uit de dierenwinkel en zijn/haar naam is Ivo.  :)

Hij stapt al op men vinger maar soms gaat dit gepaard met protest.Hij zit ook op men schouder en dan kan ik hem met mijn neus aaien,dat heeft hij erg graag .
Maar van zodra ik met mijn vinger in de buurt kom (soms om te aaien of soms om hem ergens anders neer te zetten) dan begint hij luid te protest-piepen en te pikken. :o
Hij gaat dan pas op mijn vinger als ik écht lang aandring en het pikken negeer.
Nu weet ik niet of dit de juiste methode is en of  het hiermee over zal gaan.

Kijk uit naar jullie reacties!
Alvast bedankt

Groetjes
Guinevere

kok_roy

21 juni 2004, 16:46:47 #1 Last Edit: 21 juni 2004, 16:47:07 by kok_roy
Ik hoor wel vaker dat valkparkieten tam zijn maar niks van vingers moeten weten. Ik weet niet hoe je dit moet afleren, ik denk dat je moet blijven doorgaan totdat hij aan de vinger gewend raakt denk ik. De aanhouder wint zeg ik altijd ;D

Groeten Roy :P

boezempje

hai

ik denk ook dat je moet blijven volhouden.en elke keer met een stukje trosgierst in je handen voeren dan kan hij ook aan je handen wennen.elke dag wat proberen dan zal het wel goed gaan.succes ermee ;)

groetjes esther

Guinevere

Bedankt voor jullie reacties!

Daarnet zat hij op m'n schouder en ik was een boterham aan het eten en elke keer dat ik de boterham naar m'n mond bracht blies Ivo ernaar.
Dat deed hij gisteren niet  :(
Daar weet ik ook niet goed mee om te gaan.
Als jullie daar nog tips voor hebben ??

Bedankt !
Guinevere

boezempje

hai Guinevere

dat hij blaast dat is omdat het nieuw is als hij dalijk wat gewendt is zal hij/zij het niet meer doen.als ik vandaag rode nagelak op zou doen zouden mijn valkjes dat ook doen dat blazen.ik ga altijdt er gewoon mee door.ook al blazen ze.dan kunnen ze er aan wennen of ze blijven blazen dat kan ook maar dat is niet zo erg tog.

groetjes esther

Guinevere

Ok, dus gewoon negeren :-)
Ik probeer al het ongewenste gedrag zoveel mogelijk te negern maar t'is omdat ie gisteren nog niet blies en nu wel.
Khoop dat die het wel afleert want zowel dat als dat piepen en pikken komt er precies echt vijandig uit ...   ???
Kwil dat ie zich op z'n gemak voelt hé ..

Groetjes
Guinevere

boezempje

hai

ja dat snap ik dat je dat wil.maar dat komt goed hoor hij/zij moet ook nog wennen aan alles.
als hij/zij dalijk hellemaal aan je gehecht is zal het niet meer gebeuren,alleen als ze bang zijn kunnen ze dat ook wel eens doen.je moet elke dag genoeg tijdt aan hem/haar besteden en dan komt het vanzelf goed met je valkje,heb je een foto van je valkje of nog niet.

groetjes esther

Inger m

Hoi,
Het kunnen twee mogelijkheden zijn, maar ik kan het geluid zo niet beoordelen.
Ws is hij nog wat bang en onzeker en zal hij proberen je te verjagen...zegmaar! Dit is natuurlijk gedrag. In de nestkast beginnen jonge vogel vaak tegen je te blazen.

Het kan ook wijzen op bedelgedrag, dan beginnen ze langdurig en schor te krijsen om eten, ze pikken in dat geval ook naar de snavel van de ouder (in dit geval naar jouw vinger). Is het jong handgevoerd?

Belangrijk is in iedergeval het vertrouwen te winnen. In geval van onzekerheid kun je hem beter rustig laten wennen aan de hand, voordat je hem dingen opdringt (opstappen).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Guinevere

Hoi iedereen,

Het is zeker niet bedelen hoor , kan het niet zo beschrijven maar het is eerder " ga weg met die vinger  "  :)
Ik wil hem ook helemaal niet forceren met 'op te stappen' maar ik denk dat als ik het elke keer opgeef als hij dat geluid maakt dat hij het dan nooit zal leren , want als ik volhou doet hij het wel hoor.

Een foto heb ik spijtig genoeg niet want heb geen digitaal toestel ! sorry !

Groetjes
Guinevere

Inger m

Hoi,
Mss even een stapje terug doen en eerst beginnen uit de hand te laten eten en laten wennen aan de aanwezigheid van handen..het gaat erom dat hij daarmee vertrouwd raakt.

Pas daarna beginnen met de volgende stap, het opstappen op de hand, want zodra hij goed aan handen gewend is zal het er niet meer bang voor (hoeven) zijn en ook niet meer het pikgedrag (wat vaak uit angst ontstaat) hoeven te vertonen.

Gezien de jonge leeftijd van de vogel denk ik aan angstig gedrag en niet aan agressie, want dat zal je bij zo'n jonge vogel nog niet mee maken (bij agressie is negeren een mogelijke optie).

Veel succes!

gr Inger
problem.

Guinevere

Ok ik zal hem regelmatig eens uit mijn hand laten eten en er een beetje opzitten dan.
Bedankt !

Guinevere

boezempje

hai

succes ermee
en als je foto's hebt willen we ze graag zien ;)

Guinevere

Ik zou ook echt graag foto's tonen want ben trots op m'n knap lutino'tje.
Misschien moet ik me toch echt eens zo'n digitaal toestel aanschaffen.
By the way ik heb in de winkel 60 euro betaald voor m'n valkje omdat hij zogezegd 'handtam' was (wat dus niet echt waar was)
Is dat een normale prijs of heb ik teveel betaald?
Dan weet ik of ik er in het vervolg nog kan gaan want gezond was hij wel.

Groetjes
Guinevere

Inger m

21 juni 2004, 23:12:56 #13 Last Edit: 21 juni 2004, 23:14:35 by Cinnamon_valk
Hoi,
In de winkel wordt vaak idd al zo'n 40-60 euro gevraagd voor een valkparkiet. er zijn zelfs winkels die 100 euro voor een valkparkiet vragen. Bij een kweker ben je vaak wat goedkoper uit.

Hoe tam was de vogel toen hij bij je kwam? Ik heb niet handtamme jonge valkparkieten en die blijven echt niet bij je zitten en vliegen weg als je er met de hand in de buurt komt. Als de vogel wel bij je blijft zitten, zal het wel wat aan handen gewend zijn en zijn er ze er ook mee bezig geweest, dat bedoelen ze ws met 'handtam'. De rest van de training zal nog veel werk en geduld van je vragen...

Zo te lezen is de vogel nog erg jong en heb je hem nog maar kort. Ik verwacht dat je daar nog wel een tijdje mee bezig bent. Bovendien is zo'n vogel pas net bij je en moet nog wennen aan de nieuwe situatie en personen om hem heen, het kan zich daardoor wat angstig voelen en zich anders/ terughoudender gedragen.

Succes!

gr Inger
problem.

Guinevere

Hoi Inger,

Dat zal de verkoper bedoelt hebben met 'handtam'.
Hij zei dat hij ze met de hand had grootgebracht en dat ze niet zouden bijten.
Toen ik vroeg of ik hem ff op mijn vinger mocht houden moest hij lachen en zei dat dat niet ging lukken.
Misschien dom van mij om te veronderstellen dat 'handtam' gelijk was aan 'op de hand zitten'.
Ik heb hem in ieder geval in de winkel losjes vastgehad en zag dat hij niet erg tegenstribbelde en dat heeft me over de streep getrokken om hem toch maar te kopen.
Ik weet dat er nog veel werk aan zal zijn maar m'n examens zijn nu gedaan en ben echt van plan er al mijn tijd in te steken  en hoop echt dat het zal lukken.
Mijn kotgenote heeft een héél tam valkje en ik zie hoeveel plezier dat geeft.
Zelf heb ik al een mislukte poging achter de rug met een grasparkiet,maar toen wist ik er nog niet veel van.
Nu zie ik toch dat Ivo al veel is vooruit gegaan en heb hem pas 3 dagen.
Dus ik ga ervoor !  ;D

Groetjes
Guinevere