5 mei 2025, 18:51:58

Theetje's valkenparade

Gestart door Theetje, 19 juni 2004, 00:33:17

« vorige - volgende »

Theetje

Hoi allemaal,

Zoals sommigen wel zullen weten heb ik nog niet veel geluk gehad met de kweek dit jaar. Onbevruchtte nesten, een jong dood in het ei en nog meer van dat soort vervelende dingen.
Omdat het nu allemaal lijkt te lukken begin ik maar een dagboekje.

Op 30 mei is onze Lizzy begonnen met haar eerste nestje.
Henkie en Lizzy paarden regelmatig, dus nu was er hoop op een bevrucht nestje. Dokus was ook alweer in de stemming en omdat zij in een goede conditie was hebben we besloten om haar ook nog een nestje te laten hebben. Dokus heeft tot nu toe nog nooit een bevrucht nest gehad, dus het was tevens een achterdeur om als pleegouders voor de jongen van Henkie en Lizzy te gebruiken.

De eitjes van Lizzy zijn inderdaad bevrucht. 5 stuks had ze er. Eentje is helaas verloren gegaan, maar met de andere vier lijkt het uitstekend te gaan. Die moeten dit weekend uitkomen.

Op routinecontrole toch maar even bij Dokus en Ricky in de nestkast gekeken en wat zagen we daar??
Dokus heeft ook bevruchtte eitjes. Eindelijk na al die keren dat het onbevrucht was. Nu hebben we plots uitzicht op 2 nestjes.

Dokus is begonnen met leggen op 8 juni. Ook zij heeft 5 eitjes waarvan ik er al 3 bevrucht zag. De andere waren nog te vers om te zien, maar er is natuurlijk redelijke kans dat die bevrucht zijn.
Spannend allemaal hoor.
Ter informatie zal ik nog even de ouders en de verwachtte jongen vermelden volgens het mutatieprogramma.

Henkie is Lutino man
Lizzy is witmasker pop

Verwachtte jongen (mits er geen onverwachte split is)
Mannen: Wildkleur split voor lutino witmasker
Poppen: Lutino split voor witmasker

Ricky is een witmasker geparelde man ws split voor bont
Dokus is bonte pop

Verwachtte jongen
mannen:
 25% Bont split geparelde witmasker
25% wildkleur split gepareld bonte witmasker

Poppen:
25% gepareld bont split witmasker
25% gepareld split bonte witmasker

Zoals eerder gezegd zijn dit de vermoedelijke uitkomsten, wie weet wat voor split er nog in zit bij een van de valkjes.

Allemaal erg spannend dus.

Lizzy is op 1 juni begonnen met broeden dus als alles goed gaat dienen de eerste kuikens zich dit weekend al aan.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes

Theetje

Marianne

Hoi Theetje,

Heel veel succes met je komende twee nestjes.
Je kan als je straks de jonge valkjes hebt in iedergeval wel gemakkelijk zien welk geslacht ze hebben.
Ben heel benieuwd en ik hou je dagboek zeker in de gaten.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Mandy

Spannend inderdaad, ik hoop ook voor je dat het nu allemaal gaat lukken! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hoi

leuk dat je nu twee nestjes verwacht. Ze zouden inderdaad dit weekend moeten uitkomen. Veel succes.

SDC:D

Theetje

Hoi,

Nou we krijgen het weer niet cadeau hoor. Wat een wachten is het nu. Misschien toch verrekend in de uitgerekende datum?
Er is nog geen valkje ter wereld gekomen. Ik heb net nog even in een donkere ruimte de eitjes bekeken. Daar kan ik het allemaal wat beter zien. 2 eitjes beginnen "rafels"in de luchtkamer te vertonen. Ik heb begrepen dat dat een teken kan zijn dat het binnenkort gaat gebeuren. 1 ei lijkt normaal en het laatste ei lijkt wat vloeibaar, dus die zal het wel niet redden. Ach en zo wachten we maar weer verder af.

Net weer paniek in huis. Tijdens het terugleggen van de eitjes besloot Henkie dat hij wel erg lang in het kastje had gezeten en dat ie de vleugels eens moest strekken. Tja logisch natuurlijk maar met twee katten op de loer toch iets minder. Dus eerst de eitjes veilig gesteld, katten de kamer uitgejaagd en toen heel rustig alle eitjes weer in formatie in het broedhok gelegd. Nou zijn ze bij mij dus weer niet handtam, dus opstappen ho maar. Uiteindelijk maar een extra zitstok gebruikt om mijnheer weer naar zijn kooi te brengen. En daar zit ie nu heel tevree te kijken hoe Lizzy verder broed op de eitjes.

Als Dokus en Ricky vanavond van het nest zijn zal ik ook daar eens kijken. Maar ja ze zijn zelden samen van het nest, dus daar moet ik eerst op wachten.

Get wat duurt dat wachten toch lang allemaal.

Groetjes

Theetje

Cwazi

zo... enne  ;) al weer nieuws?

Theetje

Hoi Cwazi,

Nou nou het schiet maar niet op. Vanmiddag waren ze weer van het nest. Ze verlaten het steeds meer, maar ze gaan nog steeds terug om te broeden. In een van de eitjes meende ik een beweging te zien. De andere wordt steeds minder hoopvol. De luchtkamer is bij een al meer dan de helft van het ei en er is geen beweging te zien. Die zal wel niet meer uitkomen denk ik. De andere twee blijven een twijfelgeval.

Ik blijf hopen, maar begin er toch wel ernstig rekening mee te houden dat het weer niet gelukt is. Dan maar afwachten wat Ricky en Dokus er van terecht brengen.

Groetjes

Theetje

Cwazi

Dat zou heel erg jammer zijn :(
Is dit het tweede jaar dat ze het proberen of pas het eerste?

Theetje

Hoi Cwazi,

Van Henkie en Lizzy is het het eerste nest. Henkie heeft eerder onbevruchte eitjes met Dokus gehad, maar voor Lizzy is het echt de eerste keer. Tja het blijft hier afwachten, al denk ik niet meer dat het nog gaat gebeuren.

Gelukkig hebben we ook nog een nestje van Dokus en Ricky. Hopelijk gaat dat beter. We zullen wel zien.

Groetjes

Theetje

Cwazi

Spannend hoor! Bij mij wordt het volgend jaar denk ik pas echt spannend als het me tenminste lukt om voor de herfst drie leuke jonge koppels samen te stellen.

De mannen zijn er al ;)

pona

Hoi Theetje,

Ik wist niet dat je een dagboek was begonnen.
Leuk joh, kan ik alles teminste bij houden.
Hoe is het onder tussen met het legsel.
Ben benieuwd wat Dokus en Ricky doen.
Ik blijf duimen voor je.

Groetjes Ilona
grtjs Ilona

Theetje

26 juni 2004, 11:40:00 #11 Last Edit: 26 juni 2004, 11:41:12 by Theetje
Hoi allemaal,

En wat zijn we gelukkig vandaag! :D
Lizzy vertoond wat tekenen van onrust en wat wil je anders als blijkt dat je kind je al roept vanuit zijn/haar ei.
Vanochtend tijdens de normale wandeling langs de kooien hoorde ik een heel zacht gepiep. Zou het dan toch eindelijk gaan gebeuren. Lizzy heeft ondertussen nog maar 2 eitjes over omdat ze zelf een aantal heeft geperforeerd. Blijkbaar vond ze het zelf ook al te lang duren. Omdat vooral Henkie moeite had om op al die eitjes te zitten heb ik maar besloten om de geperforeerde eitjes te verwijderen. Tevens was er al eentje bruin en geel aan het uitslaan. Dat was ook al geen best teken. Dus zit Lizzy nu nog op 2 eitjes. Eentje is zeker niet goed, maar ja ik had het gevoel dat het gewoon beter was om nog zeker een eitje extra te laten liggen. Het andere eitje waar ik beweging in meende te zien beweegt nu uit zichzelf en piept. En nu is het maar afwachten wanneer het jong besluit dat ie wel lang genoeg opgevouwen in het eitje heeft gezeten. Straks ga ik eerst eens kijken op de site hoelang van te voren een eitje begint te piepen. Dan kan ik me er een beetje op instellen. Stel je toch voor dat het jong het niet voor elkaar krijgt om het eitje te breken. Maar ach ik zal wel weer aan het doemdenken zijn. Het komt gewoon allemaal dik in orde. Straks maar weer naar de winkel om eivoer te halen. Dat is al weer bijna op. Ook nog even op zoek naar roosvicee en ik zal ook maar zorgen dat ik wat natuurlijke druivesuiker in huis heb. Zodra het jong ter wereld is gekomen zal ik proberen er een mooie foto van te maken. Als het goed is kunnen we direct aan de ogen zien wat het zal zijn een man of een pop. Het blijft wel jammer dat er slechts 1 eitje uitkomt, maar het is alsnog beter dan helemaal niets natuurlijk.

Spannend!!!

Groetjes

Theetje

Theetje

Hoi,

Het wachten zit er op. Vanmiddag is er een klein geel donsje uit het ei gekropen. Eindelijk.

De ouders beschermen het of hun leven er afhangt, dus ik heb helaas nog geen foto kunnen nemen.

Het jong piept goed en is best beweeglijk. Toen ik keek nam Lizzy het hele kopje net in de snavel en schudde met haar eigen kopje. En ja bij een allereerste nestje is alles nieuw en dan twijfel je overal aan. Ik zag gelijk al visioenen dat ze het valkje uit elkaar aan het peuteren was. Gelukkig is het alleen maar een teken dat ze het probeert te voeren. Dat weten we nu dan ook weer. Ik vind de ouders best ruw met het kleintje omgaan. het wordt gewoon aan een vleugeltje gegrepen om het onder de vleugel te leggen. Maar het zal er allemaal wel bij horen. Nu maar hopen dat alles goed blijft gaan en dat er een mooi valkje uit zal groeien. Ik houd jullie op de hoogte en zodra ik de foto heb kunnen maken zal ik deze hier plaatsen.

Groetjes

Theetje

pona

Hoi Theetje,

Gefeliciteert hoor, eindelijk  je lange wachten beloont.
Ik ben benieuwd hoor hoe het verder gaat lopen. En
hoe het er uit ziet.

Groetjes Ilona
grtjs Ilona

Theetje

Hoi ilona,

Het is niet zo best nu. Lizzy reageert ronduit agressief op de kleine. Ze hebben vanavond het nest zolang verlaten dat ie al helemaal koud werd. Ik heb hem onmiddelijk bij hen weggehaald en bij Dokus neergelegd. Die houd hem wel lekker warm, maar voert nog niet, dus dat blijft afwachten.

Hij kan nog wel even teren op de eidooier omdat ie nog maar een uur of 6 a 7 uit het ei is, maar voor morgen zullen ze moeten voeren.

Omdat Lizzy toch bleef zoeken hebben we het nog een keer geprobeerd terug te leggen, maar ook toen werd er gepikt naar de kleine.

Ik schrijf overal hij, maar het heeft rode oogjes en is dus een zij. Ik hoop zo dat alles goed komt. De foto's van de kleine zijn nu onderweg naar Lique en ik hoop dat zij mij wat meer kan vertellen over de conditie van de kleine.

We wachten vol spanning af nu.

Groetjes

Theetje